actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2012, 10:59
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Gepeste scholier (13) schiet zichzelf dood voor ogen van klasgenoten in drukke gang

Gepeste scholier (13) schiet zichzelf dood voor ogen van klasgenoten in drukke gang

De Junior High School in Stillwater in de Amerikaanse staat Oklahoma is in diepe rouw na de schokkende zelfmoord van één van de studenten. De 13-jarige Cade Poulos pleegde er zelfmoord voor de ogen van zijn klasgenoten in een drukke gang voor de klaslokalen. Verkleed als de Batman-schurk Two-Face joeg hij een kogel door zijn hoofd. Doodsbange studenten vluchtten in paniek weg omdat ze dachten dat er een dolle schutter de school had aangevallen. Cade Poulos werd gepest en wellicht is dat het motief voor zijn wanhoopsdaad. Honderden studenten woonden een stille wake bij om hem te gedenken.
Er werd ook een Facebookpagina met rouwbetuigen opgericht. Die ontving op enkele uren tijd 6.000 'likes'. Op die pagina getuigt iemand: "We stortten allemaal neer en schreeuwden het uit bij het horen van dat schot. Ik hoop dat mensen nu beseffen dat pesten NIET aanvaardbaar is. Het kwetst in alle opzichten, zelfs de meest onbenullige woorden. We weten wat je doormaakte, maar we blijven van je houden. We zullen je altijd gedenken in onze gebeden."

Superschurk
Na het schokkende incident werd de middelbare school en een nabijburige lagere school gesloten en de lessen werden opgeschort. De dag van Cade Poulos' zelfmoord was er een verkleedpartij. Cade was verkleed als het personage Harvey Dent, aka Two-Face, de gewezen openbare aanklager en hulp van Batman in de Batman-films. Nadat een crimineel zuur in zijn gezicht had gegooid, was de helft van zijn gezicht verminkt, waardoor Dent de superschurk Two-Face werd.

Aurora
De gang van de school waar Cade Poulos zijn wanhoopsdaad pleegde, stond op dat moment vol leerlingen die wachtten om naar hun klaslokaal te gaan. Honderden leerlingen raakten in paniek door het schot. De school werd snel geëvacueerd. Het incident deed de nare herinneringen van de schietpartij in de bioscoop in Aurora twee maanden geleden weer naar boven komen. Dolle schutter James Holmes schoot toen verkleed als 'The Joker' twaalf mensen dood. Professionele hulpverleners stonden in Stillwater paraat voor de begeleiding van de geschokte leerlingen.

Wie kampt met vragen rond zelfdoding, kan terecht op het telefoonnummer 02 649 95 55 of op www.zelfmoordlijn.be.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...ukke-gang.dhtml
--------------------------------------------------------------------------

Hoe vreselijk dit ook is, het is een perfect voorbeeld om te laten zien hoe ernstig de gevolgen van pesten kunnen zijn. Elke dag worden mensen gepest en velen zien het niet eens... Tot je een kogel door je hoofd jaagt in het midden van de gang.

Dit soort zaken maken mij echt wat verdrietig. Hoe kon het eigenlijk zo ver komen? Elke school zou een team van leerkrachten of leerlingen moeten hebben om slachtoffers van pesten op te vangen en de problemen op te lossen voor ze escaleren. Op die manier zouden toestanden zoals deze minder vaak voorkomen, hoewel het voor deze jongen te laat is.

Als laatste wil ik nog een oproep doen aan alle medeleerkrachten-in-wording om later niet blind te worden voor pestgedrag, maar er iets aan te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th September 2012, 11:12
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Gepeste scholier (13) schiet zichzelf dood voor ogen van klasgenoten in drukke gang

Opnieuw een verbijsterend bericht over de gevolgen van pesten. Ik vermoed dat het voor de omstanders een grote schok moet geweest zijn om iemand voor je ogen zichzelf van het leven te beroven, nog maar te zwijgen over de komende naschok van deze traumatische gebeurtenis!

Net zoals Ann stel ik mij ook de meest duidelijke vragen van het moment: Hoe kon het zover komen? Waarom greep niemand in? Wat is er gebeurd? Wat ging er om in deze jongen zijn gedachten?

Voor de rest valt er eigenlijk niet veel over te zeggen, het bericht spreekt wel voor zich! Toch jammer dat er weeral eerst slachtoffers moeten vallen vooraleer er misschien meer aandacht aan wordt geschonken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th September 2012, 11:34
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Ik ben akkoord met Ann over het feit dat elke school een team van leerkrachten of leerlingen moet hebben om slachtoffers van pesten te helpen. Toch denk ik dat dit niet alle problemen kan verhelpen. Aan de ene kant zullen er wel leerlingen zijn die gebruik zullen maken van dit team of die worden opgemerkt door leerkrachten en leerlingen. Deze leerlingen zullen daarmee dan ook geholpen worden.
Aan de andere kant zullen er ook leerlingen zijn die niet willen praten met het team en die ook niet worden opgemerkt door de leerkrachten of de leerlingen. Deze leerlingen zullen dus geen baat hebben bij wat het team doet.
Wat een school ook nog kan doen om het pesten tot een minimum te houden, is het organiseren van lessen rond pesten en een beleid dat heel streng optreedt tegen de mensen die pesten. Hoeveel te meer de leerlingen in contact gaan komen met de gevolgen van pesten, hoeveel te minder ze geneigd zullen zijn om dit een ander aan te doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th September 2012, 18:36
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk denk ik dat pesten harder en sneller moet worden aangepakt. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er in veel scholen teveel wordt getolereerd. Toegegeven, het is een probleem waar je niet zomaar een instant oplossing voor op tafel tovert, maar om het zomaar te laten betijen, neen. Voor het slachtoffer is het een lijdensweg waar geen einde aan komt, integendeel. Door niet adequaat in te grijpen, ligt voor de dader(s) de weg open om grenzen te gaan verleggen. We schijnen nog altijd niet veel geleerd te hebben uit de geschiedenis. Onderdrukking en de strijd daartegen staan in elk geschiedenisboek beschreven. Toch blijft de mens zich eraan bezondigen. Voor hen is het niet meer dan een machtspel, een ziekelijk spel.

Ik wil eraan toevoegen dat ik geenszins wil veralgemenen. Er zijn nog wel degelijk scholen die zo goed als pestvrij zijn. Leerlingen weten op voorhand dat hen geen al te malse sancties boven het hoofd hangen als ze vechten of pesten. Als niemand vecht of pest, is de verleiding al een pak minder om er als enkeling mee te starten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th September 2012, 22:27
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik denk dat ieder van ons wel eens ervaring had met pesten. Of je werd gepest of je was de pester. Jammer genoeg is dat hoe het gaat, zowel in het schoolleven als op het werk. We kunnen wel zeggen dat er meer oog moet zijn voor pesten, meer begeleiding voor leerlingen die gepest worden, maar of dat echt zou helpen betwijfel ik. Als je als slachtoffer iemand inlicht over de pesterijen, maakt dit de pester enkel boos en zal dit de situatie alleen maar erger maken. Moet er iets gebeuren aan pesten? Zeer zeker! Het gebeurt steeds meer, in steeds extreme vormen, met steeds extreme oplossing (zoals bijvoorbeeld zelfmoord). Maar ik denk niet dat meer begeleiding wanneer iemand gepest wordt zal helpen. Het is beter als we het kunnen voorkomen. Hoe? Misschien meer 'team-building' activiteiten onderling, meer activiteiten waarbij ze elkaar leren kennen hoe de mensen echt zijn zonder alle vooroordelen die ze ergens gehoord hebben. Veel mensen nemen pesten niet serieus, "het hoort gewoon bij het leven", maar als we iets lezen zoals dit artikel, doet ons dit toch een tweede keer nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.