actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2012, 09:05
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Jaarlijks sterven wereldwijd 1,4 miljoen jongeren

Elk jaar sterven wereldwijd circa 1,4 miljoen jongeren tussen 10 en 19 jaar. De belangrijkste doodsoorzaken zijn ongevallen, zelfdoding, misdaad en aids, meldt het VN-Kinderfonds Unicef. "Terwijl bij kinderen ziekten als mazelen of diarree de belangrijkste doodsoorzaak zijn, spelen ziekten bij de dood van jongeren nog slechts een relatief geringe rol", stelt een woordvoerder. Volgens het VN-Kinderfonds telt de wereld circa 1,4 miljard jeugdigen, dit is tussen 10 en 19 jaar oud.

Vooral in Latijns-Amerika is het aantal moorden onder mannelijke jongeren door straatbendes schrikwekkend hoog. In landen als El Salvador, Venezuela, Guatemala en Brazilië staat misdaad als doodsoorzaak met afstand op de eerste plaats. Zelfdoding is vooral in Rusland, Wit-Rusland en Kazakhstan een groot probleem.

Meisjes
Zowat 50.000 vrouwelijke tieners sterven jaarlijks aan de gevolgen van te vroege zwangerschappen en verwikkelingen bij geboortes. Dit probleem stelt zich vooral in Latijns-Amerika en het zuiden van Afrika. Naar schatting 2,2 miljoen jeugdigen zijn geïnfecteerd met hiv.

School
Bijna een vierde van de meisjes tussen 15 en 19 in de ontwikkelingslanden zijn al gehuwd. De meesten hebben nauwelijks invloed op die beslissing en moeten stoppen met school. Volgens Unicef gaan globaal slechts 60 procent van de jongens en de meisjes na het einde van het basisonderwijs verder naar school.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-jongeren.dhtml

Toen ik het artikel las, werd ik zowat achterover geblazen. Hiet moet echt wel iets aan gebeuren! Op de foto die men bij het artikel geplaatst heeft staat een kindsoldaat uit Sierra Leone. Kunnen de grote wereldleiders hier niets aan doen? En blijkbaar zorgen ook het grote aantal bendes in Latijns-Amerika voor veel doden onder de jongeren. De overheid zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en hierin ingrijpen! Misschien zou er ook een internationaal akkoord moeten komen waarin staat dat jongeren pas mogen trouwen na hun 18de, dat ze toch zeker hun middelbare school afgemaakt hebben.
Dit is gewoon onwezelijk, hier moet iets aan gebeuren!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2012, 10:05
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Bij het lezen van het artikel schrok ik ook even, dat het sterftecijfer zo hoog ligt. Ik dacht wel meteen aan landen als Afrika en Zuid-Amerika. Waarschijnlijk omdat in deze landen mensen veel vatbaarder zijn voor ziektes, maar ook voornamelijk omdat het leven er helemaal anders geregeld is dan bij ons.
Dan kwam, na het lezen van het artikel, de vraag: Hoe kunnen we hier iets aan doen? En ik denk dat ik moet concluderen dat hier weinig aan te doen valt. Het is zo dat er wetten opgesteld kunnen worden zoals Leen al aanhaalde. Maar ik denk dat dit weinig invloed gaat hebben omdat je op deze manier de oorzaak niet aanpakt. Het is volgens mij beter om de levensgewoontes van deze mensen aan te pakken. Want vaak beseffen zij niet dat er vele voordelen te halen zijn uit onderwijs. Het is dus volgens mij beter om hen uit deze negatieve spiraal te halen en zo het probleem verder aan te pakken. Je moet er wel rekening mee houden dat dit niet gemakkelijk zal zijn, maar het is zeker de moeite waard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.