actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2018, 21:57
Amber.P*eters-Aerts Amber.P*eters-Aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Sint-Job-In-'t-Goor
Posts: 46
‘Homans zal schrikken van aantal cursussen Arabisch’

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) zal nog schrikken als ze ziet hoeveel cursussen Arabisch er worden gegeven bij Vlaamse gemeenten. Dat voorspelt Bart Halewyck (CD&V), burgemeester van Gistel, dinsdag.

Liesbeth Homans beveelt een onderzoek naar de lessen Arabisch die het OCMW van Gistel organiseert voor onder meer vrijwilligers, maatschappelijk werkers en politieagenten.

Ze wil ook weten of het in andere gemeenten gebeurt. ‘Ik verwerp dit initiatief, vanuit al mijn bevoegdheden en vanuit mezelf als persoon’, zei ze in het parlement na een vraag van Stefaan Sintobin (Vlaams Belang). Ze vindt het slecht voor de integratie en vermoedt inbreuken op de taalwetgeving.

Bart Halewyck noemt de zaak schromelijk overroepen. ‘Een ambtenaar die al eens ‘merci’ of ‘voila’ gebruikt zou dan ook een inbreuk plegen op de taalwetgeving’, zegt hij. ‘Als iemand je niet begrijpt, tracht je die te helpen.’

Plattelandsgemeente
De lessenreeks is volgens hem wegens groot succes al aan een tweede reeks toe. ‘Wie ze heeft gevolgd kan enkele basiswoordjes Arabisch, daarmee kan je geen gesprek voeren en dus ook geen inbreuk plegen. Het gaat er gewoon om mensen op hun gemak te stellen.’

‘Wij zijn maar een plattelandsgemeente, met weinig Arabisch sprekende mensen’, besluit de CD&V’er. ‘Ik kan me niet voorstellen dat er geen gelijkaardige cursussen worden gegeven in de grote Vlaamse steden.’

Eigen mening: Hier kan ik me in beide meningen vinden. Langs de ene kant snap ik Liesbeth Homans (N-VA) heel goed dat ze de cursussen gaat natrekken bij het OCMW, omdat de immigranten juist Nederlands moeten leren om hier deftig te kunnen functioneren in de maatschappij. Zeker als ze hier permanent willen blijven wonen, werken,... Ik vind wel zeker als je immigreert naar een ander land, moet je de taal beheersen. Maar langs de andere kant snap ik Bart Halewyck ook in zijn mening. Het is natuurlijk altijd leuk als iemand een paar woorden uit je eigen moedertaal kent en je dan zo kan communiceren met elkaar. En zoals hij zegt, in de plattelandsgemeentes wonen amper immigranten.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180306_03393979

Geraadpleegd op: 06/03/2018

Laatst aangepast door Amber.P*eters-Aerts : 6th March 2018 om 22:04. Reden: Eigen mening toevoegen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.