actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2011, 07:09
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Waalse leerlingen verkiezen Engels boven Nederlands als tweede taal

Leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs in Wallonië kiezen steeds vaker voor het Engels als tweede taal en niet voor het Nederlands. Dat meldt La Libre Belgique dinsdag op basis van cijfers van Etnic, het bureau voor de statistiek van de Franse gemeenschap.
De recentste cijfers hebben betrekking op het schooljaar 2009-2010. Toen kozen 23.768 Waalse leerlingen van het eerste jaar secundair voor Engels als tweede taal, of 51 procent, 21.615 volgden Nederlandse les (46 procent) en 939 leerlingen leerden Duits (2 procent). Vermoedelijk is de kloof tussen Engels en Nederlands sindsdien nog wat groter geworden.

In 2007-2008 hielden het Engels en het Nederlands elkaar nog in evenwicht. Ze trokken toen respectievelijk 49 en 48,7 procent van de leerlingen aan.

De verminderde populariteit van het Nederlands doet zich al langer voor en is zichtbaar in alle netten. In de katholieke scholen blijft het Nederlands wel nog de belangrijkste tweede taal, met een aandeel van 51,2 procent in 2010-2011

Bron: dinsdag 11 oktober 2011
www.destandaard.be

Eigen mening: Deze trend vind ik toch onrustwekkend, in ons land worden er drie talen gesproken. Mensen die in Wallonië wonen zouden verplicht als tweede taal Nederlands moeten krijgen. Ondertussen is toch al overduidelijk gebleken hoe belangrijk het in België is, om zowel Nederland als Frans te spreken. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de hele heisa rond het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde. In het lager onderwijs dat ik volgde was de Franse taal een verplicht vak, en ik ben blij dat mij toch in in deze taal kan behelpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2011, 08:15
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Waalse leerlingen verkiezen Engels boven Nederlands als tweede taal

Het is inderdaad jammer dat Waalse leerlingen Engels boven Nederlands verkiezen als tweede taal. Toch is dit ergens begrijpelijk. Ik ben er zeker van dat de meeste Vlamingen ook Engels boven Frans verkiezen, ook al wordt er geen Engels in ons land gesproken. Onze klas heeft in het secundair onderwijs (zo’n twee jaar geleden) een debat gehouden over dit onderwerp. Bijna iedereen van onze klas koos voor Engels als tweede taal en dit om verschillende redenen: de taal is gemakkelijker aan te leren, de taal is populairder (denk aan films, liedjes,…), er wordt meer Engels gesproken dan Frans, Engels is de toekomst,…

Als ik eerlijk moet zijn, ik zou niet kunnen kiezen tussen Engels of Frans als tweede taal. Want ook al doe ik liever Engels en wordt deze taal meer gebruikt, Frans is voor mij minstens even belangrijk omdat deze taal wel in ons land wordt gesproken en het inderdaad een serieus pluspunt is als je deze taal onder de knie hebt…
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2011, 11:02
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Waalse leerlingen verkiezen Engels boven Nederlands als tweede taal

Inderdaad is het Nederlands in België belangrijk. Ik snap echter de Waalse student met oog op carrière op internationaal gebied. Dan is het bijna altijd handiger om de Engelse taal de baas te zijn dan de Nederlandse. Met dit op het oog geef ik de Waalse student groot gelijk.
Anderzijds, hoeveel Waalse studenten gaan later op internationaal niveau of in een bedrijf werken waar Engels kunnen spreken nodig is? Mij lijkt het voor veel Waalse studenten handiger als ze voor het Nederlands kiezen met de idee dat ze dat later veel meer gaan moeten gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th October 2011, 18:03
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik begrijp heel goed dat Waalse leerlingen voor het Engels kiezen. Met zicht op de toekomst geeft deze taal hen beduidend meer mogelijkheden dan het Nederlands. Toch vind ik dat Waalse leerlingen tot een bepaalde leeftijd verplicht Nederlands moeten leren op school; net zoals Vlaamse leerlingen Frans krijgen. We wonen nu eenmaal in België en wanneer Walen Vlaanderen bezoeken (of andersom), zou het niet mogen dat de voertaal ineens Engels wordt tussen beide Belgen.. (wat je nu soms wel merkt).
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th October 2011, 19:19
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Ik begrijp de leerlingen uit de Waalse scholen heel goed, Engels is nu eenmaal aantrekkelijker om te studeren dan het Nederlands, maar ze moeten er rekening houden dat ze hier in een tweetalig (eigenlijk drietalig) land wonen. Wij leren op school ook eerst Frans en daarna pas Engels, waarom zouden zij dan geen Nederlands moeten leren?

Als je in Brussel komt, is de kans groot dat je in het Frans wordt aangesproken en dat ze amper Nederlands kunnen. Ik vind zeker dat de mensen die in Brussel werken, tweetalig moeten zijn. Volgens mij is dit ook zeker een vereiste van bedrijven die in of rond Brussel zijn gevestigend, dat hun werknemers tweetalig zijn.
Dus het leren van Nederlands is echt wel nuttig en belangrijk, maar Engels is een taal dat op internationaal niveau veel meer te betekenen heeft dan het Nederlands.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th October 2011, 23:35
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Het lijkt me logisch dat leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs voor Engels kiezen in plaats van voor Nederlands. Ik denk niet dat er op die leeftijd al veel leerlingen bezig zijn met welke keuzemogelijkheid er voor hun carriere en toekomst het beste zou zijn. De meeste leerlingen van 12 à 13 jaar kiezen volgens mij hooguit voor wat het stoerste, het leukste en het makkelijkste is.
Als ze mij op die leeftijd hadden laten kiezen tussen Frans of Engels, zou ik toch ook resoluut voor Engels gekozen hebben, terwijl ik nu heel tevreden ben dat ik toch ook een beetje Frans kan.
De argumenten die ik in de reacties op dit artikel gelezen heb, om te pleiten voor het Nederlands zijn, naar mijn mening allemaal waar. Ik denk echter niet dat ze overtuigend genoeg zijn voor leerlingen. De enige mogelijkheid om het tij te keren lijkt me om het Nederlands als verplicht van te integreren in het Franstalig onderwijs in ons land.
Als laatste wil ik er toch nog even bij vermelden dat ik vind dat het Engels toch ook een zeer belangrijke taal is, als je kijkt naar carrieremogelijkheden.
De idee dat Engels enkel nuttig zou zijn als je tewerkgesteld zou worden op internationaal niveau of bij een multinational, vind ik een beetje kort door de bocht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.