actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2011, 12:09
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Kunstwerk is 'te beledigend voor de armen

Kunstwerk is 'te beledigend voor de armen' : donderdag 13 oktober 2011 / Auteur: (ksg)


HASSELT - In het provinciehuis van Limburg moest een kunstwerk verwijderd worden, omdat het leden van een armoedevereniging voor de borst zou stoten. Het incident deed zich afgelopen maandagavond voor tijdens de onthulling van een aantal kunstwerken van de Provinciale Kunsthumaniora Hasselt.
De expo stond in het teken van de 'Dag van het verzet tegen armoede'. Een van de vijfdejaars van de school had een doek gemaakt waarop een voorbijganger plast in het bedelaarspotje van een dakloze. 'De bewuste student deed zijn inspiratie op toen hij dit echt zag gebeuren in Parijs', vertelt Hilde Reynders, directeur van de kunstschool.

Enkele leden van een armenvereniging waren aanwezig op de onthulling en vonden het kunstwerk in mangastijl te confronterend. Daarop besloot gedeputeerde van Welzijn Mieke Ramaekers (CD&V) om het kunstwerk te laten weghalen. Toch is er volgens haar geen sprake van censuur. 'Het doek bleek gewoon te choquerend en te sterk om zonder tekst en uitleg getoond te worden in het provinciehuis. We willen ook absoluut de waardigheid van de armen vrijwaren. Daarom besloten we het doek te verwijderen. Omdat we het werk van de jonge kunstenaar wel respecteren, zijn we van plan om de studenten en de armen weer samen te brengen. Zo kunnen ze het tafereel samen bespreken in een betere context.'


Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...icleid=9H3H0I7M


Eigen mening:
Wanneer ik dit artikel las, kwam bij mij ook de vraag op: is dit censuur? Toch begrijp ik de reactie om het kunstwerk te verwijderen om zo de ‘armen’ niet te choqueren. Het thema was ‘verzet tegen de armoede’ en dit kunstwerk kan het tegenovergestelde gevoel te weeg brengen. Het kan naar voren brengen dat de kunstenaar lacht met de bedelaars en dit is zeker niet de bedoeling. Het belangrijkste vind ik dat er gepraat wordt onderling: de student en de ‘armen’. Ik vind het wel belangrijk dat de leden van de ‘armenbeweging’ zelf hebben aangebracht dat ze het te choquerend vonden en hun mening moet zeker gerespecteerd worden. ‘Armen’ worden al zo dikwijls in hokjes geduwd en zo een kunstwerk kan dit nog inde hand werken. Er moet zeker meer echt geluisterd worden naar de mensen die dag in , dag uit in armoede leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.