actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2011, 07:47
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Binnenland 18-jarige schrijft meer dt-fouten dan 12-jarige

Achttienjarigen spellen slechter dan twaalfjarigen omdat ze nonchalanter zijn, omdat sociale media hen beďnvloeden en omdat spelling in het middelbaar onderwijs te weinig aandacht krijgt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA) waarover Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg donderdag berichten.

De onderzoekers lieten vorig jaar ruim zeshonderd eerstejaarsstudenten van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen een spellingtest afleggen. De resultaten, gepubliceerd in een nieuw rapport van de Nederlandse Taalunie, zijn opmerkelijk.

Zo behaalden de studenten op de spellingtest een gemiddelde score van 63,6 procent, of beduidend minder dan de score van leerlingen van het laatste jaar basisonderwijs, die op de spellingtest gemiddeld 77 procent behaalden.

De spellingtest in de Karel de Grote Hogeschool is extra pijnlijk omdat hij is afgenomen bij studenten uit de lerarenopleiding. Net zij worden geacht om kinderen over enkele jaren de juiste spelling aan te leren.

'Het is inderdaad pijnlijk dat de studenten in de test bijvoorbeeld ruim één op de drie werkwoordsvormen foutief schrijven', zegt Frans Daems, emeritus hoogleraar taalkunde aan de UA.

Bron: donderdag 13 oktober 2011
www.destandaard.be

Eigen mening:
Het is een spijtige zaak dat jongeren zich zo nonchalant gedragen. Toch versta ik dit ergens wel, omdat ik bij mezelf merk dat ik hier ook al wel eens een probleem mee heb. Ik moet er enorm hard op letten om geen schrijffouten te maken. Dit is een onderwerp dat in elk leerjaar van het middelbaar onderwijs aan bod komt bij Nederlands, maar toch vind ik dat hier nog harder aan gewerkt zou moeten worden. Zo kunnen de leerlingen zich meer bewust worden van correcte zinsbouw en een juiste spelling. Vooral oudere leerlingen zouden moeten beseffen hoe belangrijk het is om correct te kunnen schrijven, omdat ze dit nodig zullen hebben op hun latere werkterrein.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2011, 09:16
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Ik moet eerlijk bekennen dat spelling ook niet echt mijn ding is. Ik geef toe dat ik nog geregeld fouten maak tegen de spellingsregels. Toen ik in het middelbaar zat, werd er tijdens de lessen Nederlands een paar uur aan spelling besteed en dat van bij het begin van het schooljaar. Nadien werd er een test afgelegd over deze regels. Op die test scoorde ik meestal goed, omdat de lessen voordien heel veel aandacht ging naar het drillen van de spellingsregels. Daarna kreeg je een hele hoop oefeningen voorgeschoteld zodat je ze ook nog eens kon inoefenen. In de loop van het schooljaar ging die kennis een beetje verloren omdat er geen extra aandacht meer aan besteed werd. Er werd verondersteld dat je je regels nog kende, maar er werd niet meer extra op geoefend. Door het gebrek aan die extra oefening, begon ik alsmaar meer fouten te maken. Ik schreef verslagen, opstellen, boekbesprekingen… maar verloor de correcte spellingswijze vaak uit het oog. Het is daarom belangrijk dat je als leerling en als student van de hogeschool op zelfstandige wijze de spellingsregels herhaalt. Als er problemen zouden opduiken, dan kan je waarschijnlijk wel terecht bij iemand die goed is in spelling, iemand die geboren is met een ‘spellingsgave’. Het is blijft echter wel een feit dat de meeste leerlingen zich in hun vrije tijd niet bezighouden met het opfrissen en onderhouden van de spellingsregels. Misschien zou het toch geen slecht idee zijn om tijdens de lessen Nederlands die extra aandacht aan de spelling te blijven besteden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th October 2011, 10:43
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
18- jarige schrijft meer dt-fouten dan 12-jarige

Ik kan wel begrijpen dat jongeren minder aandacht besteden aan het juist schrijven van woorden of het correct formuleren van zinnen. In deze maatschappij van "time is money" moet alles snel gebeuren. Waarom zouden jongeren dan nog tijd steken in het oefenen van spelling als er op iedere PC een spellingcorrector staat. Op sociaal vlak is het absoluut "not-done" om zinnen volledig uit te schrijven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th October 2011, 10:46
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
In de eerste jaren van het middelbaar wordt er meer aandacht geschonken aan spelling dan in de hogere jaren van het middelbaar. Juist omdat ze verwachten van ons dat we de regels van het spelling blijven kennen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel leerlingen die kennis zelfstandig oefenen. Maar wat kunnen we hier aan veranderen? Meer aandacht schenken in de hogere jaren? Een eventuele oplossing kan zijn dat ze in elk jaar spellingstesten moeten doorstaan en dat ze bijvoorbeeld minstens een percentage van 80% moeten behalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th October 2011, 11:46
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: 18-jarige schrijft meer dt-fouten dan 12-jarige

De resultaten van dit artikel vind ik zeker niet verbazend. Zoals al eerder aangehaald denk ik dat het vooral komt, omdat er in de laatste jaren minder aandacht aan spelling wordt besteed.

Hierbij wil ik nog opmerken dat er ook meer aandacht naar spelling mag gaan in andere lessen. Als je op een toets van Nederlands een spellingsfout schrijft, dan worden er punten afgetrokken, maar als je op een andere toets een spellingsfout schrijft, wordt dit soms zelfs niet opgemerkt. Zeker voor studenten lerarenopleiding vind ik het belangrijk dat zij zelf de spellingsregels kennen en deze ook verbeteren bij de leerlingen, niet alleen tijdens de les Nederlands, maar ook tijdens de andere lessen.

Net zoals Britt denk ik dat elk jaar een spellingstest afnemen een goede oplossing zou zijn. Zowel voor leerlingen van het middelbaar, als voor leerlingen in het hogere onderwijs. Met de opkomst van internet (en hierbij de laatste jaren ook Facebook, internetfora … ) denk ik dat het belangrijk is dat iedereen correct kan spellen. Wanneer je fouten op het internet tegenkomt, begin je soms zelf te twijfelen aan de juiste spelling of neem je in het slechtste geval de foute spelling over.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th October 2011, 11:53
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door NuyensEvelynne
Misschien zou het toch geen slecht idee zijn om tijdens de lessen Nederlands die extra aandacht aan de spelling te blijven besteden.



Niet enkel tijdens de lessen Nederlands moet aandacht aan spelling worden besteed. Leerlingen denken vaak dat foutloos schrijven bij andere vakken niet nodig is. Zelf herinner ik me nog een situatie die zich voordeed tijdens de biologieles, ongeveer vier jaar geleden. We hadden net onze verbeterde overhoringen teruggekregen en enkele medeleerlingen waren niet te spreken over het feit dat de leerkracht hun dt-fouten had aangeduid, want 'Het is hier wel biologie en geen Nederlands he!'. Als enkel de leerkracht Nederlands leerlingen wijst op hun spellingsfouten, krijgen ze een verkeerd signaal. Dan denken ze immers, net als mijn klasgenoten toen, dat het bij andere vakken niet uitmaakt hoeveel schrijffouten je maakt, als je antwoord maar correct is.

Daarom zou elke leerkracht, welk vak hij of zij ook geeft, schrijffouten moeten aanduiden op overhoringen. Op die manier leren leerlingen tenminste dat foutloos schrijven echt belangrijk is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 13th October 2011, 12:03
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik schrik er eigenlijk ook helemaal niet van dat jongeren op zulke testen slechter scoren dan twaalfjarigen. Dit is in mijn ogen volledig te wijten aan sociale media (voornamelijk MSN en sms) in combinatie met tijd/geduld. Alles moet tegenwoordig snel gaan en daarom worden er enorm veel afkortingen gebruikt, letters weggelaten of wordt er niet meer gekeken naar dt-fouten. Je leert jezelf dus in feite fouten aan en het wordt na een tijdje erg moeilijk om die overschakeling terug te maken bij een test. Als ik naar mezelf kijk moet ik soms toch ook een paar keer nadenken om geen fouten te schrijven, omdat ik in een sms ook nonchalanter ben omdat ik hiermee zo weinig mogelijk tijd wil verliezen. Ik denk dat het daarom een heel goed idee is om in het middelbaar veel meer aandacht te besteden aan spellingslessen. In de eerste jaren van het middelbaar wordt hier wel voldoende tijd voor genomen, maar het wordt allemaal snel verleerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.