actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 22:50
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Betogers proberen New Yorkse beurs plat te leggen

Twee dagen nadat ze door de politie uit het het Zuccotti Park in New York verdreven waren, hebben donderdag honderden activisten van de 'Occupy Wall Street'-beweging tevergeefs geprobeerd om de New York Stock Exchange in Wall Street te sluiten. Organisatoren hadden tot het protest opgeroepen via Facebook.

De politie in gevechtskledij was massaal aanwezig rond de beurs in New York om te verhinderen dat de activisten tot in het hart van het financiële district konden geraken. Bij rellen tussen demonstranten en ordehandhavers arresteerde de politie meer dan 100 activisten.

'Occupy Wall Street' strijdt al sinds midden september tegen de macht van de banken en voor meer sociale gerechtigheid. De beweging ging van start in New York om vervolgens wereldwijd navolging te krijgen.
Ook in Zuccotti Park demonstreerden anti-kapitalisten, maar ook daar werden zij streng in de gaten gehouden door een massaal opgetrommelde ordemacht in oproerkledij.

Demonstranten lieten weten dat ze nu gaan proberen om Foley Square te bezetten. Dat plein ligt naast het gemeentehuis en enkele overheidsgebouwen.
Ook in Los Angeles werd donderdag een Occupy-kamp hardhandig ontruimd. Een twintigtal activisten die weigerden het kamp te verlaten, werden gearresteerd.

Eigen mening:
Ik denk dat de aanwezigheid van zoveel politie rellen zal uitlokken, de jongeren die protesteren bij een Occupy-beweging en als zij zien dat de politie grote middelen inzetten om hun weg te houden van hun doelen, zullen zij dit, volgens mij, als een uitdaging opvatten. Ook zullen zij hun mening bevestigd zien, dat de politie in handen is van de grote banken en kapitalisten in het land en dat zij de politie kunnen gebruiken en inzetten waar ze willen, zelfs tegen het gewonen volk. Ik denk ook dat het te laat is om de Occupy beweging te stoppen door de pleinen waar de activisten kampeerden te ontruimen, de actievoerders zullen terugkomen en desnoods met geweld het plein terug opeisen.

Ook blijkt uit dit bericht weer het belang van sociale media, men riep op om te protesteren via Facebook. Dit maakt dat de protestacties zeer moeilijk te controleren zijn voor de politie, wat volgens mij tot wrevel en frustraties kan leiden, die geuit kunnen worden tijdens een aanvaring met activisten.

Bron: destandaard.be
17 november 2011
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2011, 13:25
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik denk dat we hier niet te hard voorkeur moeten hebben voor die Occupy-beweging. Een goede betoging is eigenlijk zoals een goede les. Er moet structuur in te vinden zijn en er moet een duidelijk doel voor ogen gehouden worden.
De Occupy Wall Street begewing heeft geen van beide. Structuur is er niet, alle activisten doen maar wat en allemaal los van elkaar, het lijken wel kippen zonder kop.
Een doel is er al evenmin. Ze zijn tegen de banken, maar waar zijn ze dan voor? Wat is hun gezamenlijk standpunt? Wat stellen zij voor als alternatief? Geloof me vrij als ik zeg dat een groot deel van de betogers er enkel zijn om een beetje met de politie te knokken. Verder weet de rest niet echt wat hun doel nu duidelijk en werkelijk is. Woordvoerders zijn er ook niet.
Politiegeweld uitlokken om dan te zeggen: "Zie je wel!" vind ik niet meteen een gegronde tactiek.
Daarom stel ik voor Occupy-beweging, stel een businessplan op, stel een woordvoerder aan en laat horen wat je nu wil. Dan kan ik misschien ook achter jullie staan, want het kapitalisme is inderdaad achterhaald.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.