actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2014, 13:59
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Is vaak op de kleinkinderen passen schadelijk voor grootouders?

Is vaak op de kleinkinderen passen schadelijk voor grootouders?

"Grootouders die vijf keer per week op hun kleinkinderen passen, scoren slechter op geheugentests dan grootouders die dat maar één keer per week doen." Dat is de verrassende conclusie van een Australisch onderzoek. Geriater Lucien De Cock is sceptisch over de resultaten.

In de studie moesten 186 Australische grootmoeders, die waren ingedeeld afhankelijk van hoeveel keer per week ze op hun kleinkinderen pasten, drie cognitieve testen afleggen. De onderzoekers verwachtten op voorhand dat die grootmoeders die het meeste voor hun kleinkinderen zorgen, het beste zouden scoren. Over het algemeen wordt namelijk aangenomen dat sociale contacten de cognitieve vaardigheden van ouderen kunnen verbeteren en een goed middel zijn tegen beginnende dementie en alzheimer.

Maar dat bleek niet te kloppen. De grootmoeders die hun kleinkinderen het minste zagen - één keer per week - scoorden het beste, vooral op het vlak van werkgeheugen en de snelheid waarmee ze informatie mentaal verwerkten. Wie vijf keer of meer per week op zijn kinderen past, scoorde het slechtst. Genoeg voor de onderzoekers om te besluiten dat wie meer op zijn kinderen past, slechter scoort op geheugentests.


"Sociale contacten zijn wél goed"
De Belgische geriater Lucien De Cock is echter sceptisch: "Dit is maar één onderzoek met één conclusie. Het verandert niet de wetenschap, die nog altijd zegt dat sociale contacten goed zijn voor het cognitief functioneren van ouderen. Ook is al langer bewezen dat specifieke contacten met hun kleinkinderen ouderen kunnen motiveren om langer mentaal actief te blijven, denk maar aan computerles of het aanleren van de euro."

De Cock is het er wel mee eens dat 'trop te veel is'. Uit de vragenlijst die bij de studie hoorde bleek ook dat veel grootouders die vaak op hun kleinkinderen passen, aangaven dat ze zich 'overbevraagd' voelen door hun kinderen. Mogelijk zijn ze daardoor ook oververmoeid, minder alert en scoren ze slechter op cognitieve testen. Een gegeven dat ook De Cock vaak tegenkomt in zijn praktijk, maar waar voor hem te weinig aandacht aan wordt besteed. "Ze zijn met zeer velen, de grootouders die het niet aankunnen, die zorg voor hun kleinkinderen. Maar velen durven dat niet zeggen tegen hun zoon of dochter."

Bron: De Morgen, 11/04/2014
Eigen mening:
Dit onderzoek vind ik eigenlijk een beetje te veel van het goede. Het is algemeen geweten dat kleinkinderen een positieve invloed kunnen hebben op hun grootouders. Ze blijven hierdoor actiever deelnemen aan het sociale leven. Daarnaast vind ik wel dat grootouders die 5 dagen of meer op hun kleinkinderen letten, hier in moeten minderen. Kleinkinderen kunnen heel uitputtend zijn en door veel op hen te passen, kunnen de grootouders oververmoeid raken. Ze moeten ook nog kunnen genieten van hun oude dag. Het is niet de bedoeling dat zij hun kleinkinderen gaan opvoeden. Dit is de taak van hun kinderen. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat ze totaal niet meer moeten helpen. De grootouders mogen hun steentje bijdragen maar het moet binnen de perken blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2014, 19:04
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik ga volledig akkoord met de mening van A*strid.Bastiaens. Kleinkinderen houden de grootouders jong. Ik zie dat ook bij mijn eigen grootouders. Zij hebben nog een kleinkind van 3 jaar waar zij af en toe op oppassen en dat fleurt hen helemaal op. Zij voelen zich daar goed bij. Dat is ook hun grootste recht, vind ik. Zij moeten zich amuseren met de kleinkinderen. Een onderzoek dat dan zegt dat het misschien toch wel schadelijker kan zijn voor de gezondheid vind ik erg vreemd. Zoals ook aangegeven is in het artikel denk ik dat het hierbij om een eenmalig onderzoek gaat. Misschien moet men het eens vaker onderzoeken voor mijn echte conclusies trekt. Voor mij blijft het standpunt: grootouders moeten zich bezighouden met hun kleinkinderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2014, 10:08
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik denk dat grootouders het wel leuk vinden om op hun kleinkinderen te passen en dat is natuurlijk nog wel het allerbelangrijkste. Maar ze moeten inderdaad wel zien dat het niet te veel is, zodat ze zelf nog iets kunnen doen en ze niet oververmoeid geraken. Maar ik begrijp ook wel heel goed dat de kinderen vragen aan hun ouders om op de kleinkinderen te letten. Een crèche is duur en vaak is het moeilijk om er binnen te geraken. Bovendien ken je je ouders ook beter en daar heb je misschien een véél beter gevoel bij. De normen en waarden die de ouders willen meegeven zullen grotendeels ook overeenkomen met die van hun ouders. Ook kon vroeger de mama thuis blijven om op de kinderen te passen. Maar nu is dat al veel moeilijker, omdat het leven zo duur is. En dan komt er nog eens bij kijken dat er zoveel scheidingen zijn tegenwoordig. Dan staan de ouders er alleen voor, het inkomen wordt heel wat kleiner en is hulp van de grootouders van harte welkom. Er zijn dus genoeg redenen waarom kinderen de grootouders inschakelen voor de kleinkinderen en als men hier iets aan wil veranderen, zal men toch één van die redenen moeten aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.