actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2017, 11:45
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Bourgeois is jaloers op de Catalanen: "Vlamingen zouden ook best wat trotser mogen zi

"Ik ben jaloers op de Catalanen", zo zei Vlaams minister-president Geert Bourgeois in De Ochtend op Radio 1. Bourgeois verwijst dan vooral naar het feit dat de trots op de Catalaanse identiteit zo breed gedragen wordt, van links tot rechts en van de sportwereld tot de culturele wereld en de vakbonden. "Vlamingen zouden ook best wat trotser mogen zijn op hun identiteit", aldus Bourgeois.

Bourgeois herhaalde in De Ochtend zijn oproep tot dialoog. Maar volgens hem heeft Madrid nog niet duidelijk laten verstaan dat ze die dialoog wil aangaan. "Ik hoop dat alle partijen aan tafel gaan zitten. Lukt dat niet, dan moet er bemiddeling komen", aldus Bourgeois.

De Vlaamse regeringsleider is niet te spreken over het geweld dat zondag is gebruikt tijdens het referendum. Hij betreurt ook dat de Europese Unie dat geweld nog niet duidelijk heeft veroordeeld.

Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/...teit-b54c8a36/; 3/10/2017

Eigen mening:
Ik wil mij hier graag de bedenking maken dat we niet alleen als Vlaming wat meer patriottistisch mogen zijn maar ook als Belg. Ik vind dat wij als Belgen ook veel hebben om trots op te zijn zowel op cultureel vlak als op andere vlakken. Zeker op het vlak van onderwijs hebben we zeker in België ook strekte punten. We hebben al veel bereikt op het vlak van vernieuwingen maar moeten ook zeker aan deze weg blijven timmeren.
Ik wil mij ook aansluiten bij de veroordeling van het geweld. Naar mijn mening kan het niet in de eenentwintigste eeuw dat men nog zo gewelddadig reageert op betogingen. Men moet vredevol kunnen protesteren en zijn eigen mening verkondigen. Ik vind ook dat het Catalaanse referendum nu op een verkeerde manier in het nieuws komt. Men zoemt nu te hard in op het geweld en de hardhandige aanpak van de Guardia Civil. Het is uiteraard nodig om dit geweld onder de aandacht te brengen maar het overstemt de vraag waarom dit referendum nu gehouden werd, hoe dit tot stand is gekomen en hoe het politiek vlak nu verder moet. Op deze vragen heb ik graag antwoord terwijl de media eerder sensatiebelust is en inzoomt op sterke koppen vol geweld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2017, 09:47
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Leonie. We zijn in de eerste plaats Belgen en wonen gewoon in het deel dat Vlaanderen wordt genoemd. Het is nog altij deze laatste regio die deel uitmaakt van België en niet andersom, zoals de N-VA precies wel denkt. In België is er een gebrek aan patriottisme en dat is iets dat ik toch wel enigszins betreur, als ik daarnaast kijk naar landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. België moet voor deze landen echt niet onderdoen, maar zo komt dat wel over door het feit dat sommige partijen Vlamingen en Walen tegen elkaar opzetten puur uit eigen belang. Verder steun ik Leonie ook in de veroordeling van het geweld dat gebruikt werd om het Catalaanse referendum tegen te houden. Een modern westers land als Spanje hoort zo niet te reageren, maar zou daarentegen eerst in dialoog moeten treden met de Catalaanse regering. Het is waar dat men de manier van optreden van de Guardia Civil nu extra in de verf zet, om mensen een beeld te geven dat de Spanjaarden haast woestelingen lijken die bereid zijn tot moord en geweld om hun rijkste regio te behouden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th October 2017, 11:46
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Ik ben het niet eens met mijn collega's hieronder. België is niet meer en niet minder dan een samengeplakt stukje ruzie waar Kafka met plezier een boek over zou geschreven willen hebben. Noem iets op en het draait mank in België. Geef mij dan maar meer Vlaamse autonomie. Als Vlaanderen en Wallonië hun eigen ding doen (wat nu voor 95% al gebeurt) dan zou het beter zijn voor ons geld, ons hart en vooral ook voor de Walen die dan niet meer naar die "betweterige" Vlamingen moeten luisteren. Het zijn wel toevallig die betweters die ervoor zorgen dat Wallonië nog steeds bestaat, anders reden ze nu nog rond met paard en kar. Over het onderwijs kunnen we zeker in de prijzen vallen. Alleen bestaat er geen "Belgisch" onderwijs (gelukkig) maar wel een Vlaams en een Waals. De vraag van vandaag: welk onderwijs is innovatief en staat vanboven in de ranglijst? Vlaanderen. Alhoewel, dat kan snel veranderen natuurlijk, maar dat is een andere discussie.
Over Catalonië, ik veroordeel uiteraard alle geweld. Al is het wel degelijk de Spaanse politie die erop is beginnen kloppen. De Catalaanse hebben geen vinger uitgestoken. Zo zie je maar hoe wanhopig Spanje is! De geldmachine dreigt het beu te zijn en wil zich afsplitsen. Eigen schuld, Madrid. Rajoy zou beter meer in eigen boezem kijken en Felipe de koning heeft nog wat (onbedoeld) olie op het vuur gegooid. Wat een cinema, maar het oorverdovende signaal van Europa (doodse stilte dus) doet er ook geen goed aan. Stemmen is geen misdaad!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.