actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2012, 09:54
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Gentse StudentenRaad niet akkoord met invoering genderquota aan UGent

GENT - De genderquota ondermijnen de democratische verkiezing van het bestuur en houden ook geen rekening met de specifieke gevoeligheden en de eigenheid van de Universiteit Gent. Dat schrijft de Gentse StudentenRaad (GSR) in een, unaniem door de Algemene Vergadering goedgekeurde, open brief aan Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).
Aanleiding van de brief is volgens de GSR de houding van Smet op de academische opening van het jaar. ‘De studentenvertegenwoordigers kregen hier het verwijt kleinburgerlijk te zijn omwille van hun verzet tegen de invoering van genderquota’, verduidelijkt voorzitter Joachim Lommelen.

Volgens de GSR houden de quota geen rekening met de samenstelling van de studentenpopulatie. ‘Zo zijn 82 procent van de afgestudeerden (2009-2010) aan de faculteit ingenieurswetenschappen en architectuur mannen en 73 procent aan de faculteit diergeneeskunde vrouwen. Toch dient men ook daar dezelfde quota te halen.’ De studenten zeggen dat voor bepaalde raden en commissies de quota vaak strenger zijn dan de 2/3 regel, ze vrezen dat de studenten de quota niet halen.

De GSR wijst er verder op dat het niet altijd eenvoudig is om voldoende kandidaten te vinden en vreest dat de quota drempelverhogend werken. Van de 76 rechtstreeks verkozen studentenvertegenwoordigers zijn er 34 vrouwen en 42 mannen. Het dagelijks bestuur van GSR bestaat uit vijf vrouwen en twee mannen.

Onderwijsminister Pascal Smet laat weten dat hij de open brief grondig wil doornemen en de komende dagen zal reageren met een open brief.

Bron: Gentse StudentenRaad niet akkoord met invoering genderquota aan UGent, De Standaard, 2012-10 11 (http://www.standaard.be/artikel/det...121012_00331758)

Mening:

Ik vind dit inderdaad niet haalbaar om zo een quota te behalen. Het is gewoon een feit dat in de ene richting meer mannen zitten dan vrouwen of andersom.
In het artikel vermelden ze ook dat dit drempelverhogend zou werken. Hier ben ik mee akkoord. Zouden we nu ook nog moeten kijken naar een quota om een keuze te maken? De keuze van studie is zowieso al moeilijk genoeg, het bepaalt je hele toekomst. Ik ben van mening dat het quota de drempel hoger zal plaatsen omdat je daar ook nog aan moet denken.
Van een maatschappelijk standpunt gezien kan ik wel begrijpen wat Vlaams Minister van Onderwijs wil bereiken. Hij wil dat jobs/studies niet langer gendergerelateerd is, maar dat de vrouwen ook mannenjobs studeren en andersom.
Het is misschien op één of andere manier wel een goed idee om zoiets na te streven, maar om er een quota voor op te stellen vind ik ook geen goede aanpak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.