actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2012, 12:03
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Meer uniefstudenten kiezen voor wetenschappelijke richtingen

Bron: De Morgen (www.demorgen.be)

De academische wetenschappelijke richtingen zijn populair in het academiejaar 2012-2013. Dat blijkt uit de voorlopige inschrijvingscijfers. De humane wetenschappen hebben daarentegen minder succes dan vorig jaar.

Een opvallende trend op de Vlaamse universiteiten is dat de wetenschappelijke richtingen veel succes hebben. Zo tellen de faculteiten Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen op alle universiteiten meer studenten. "Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de studenten zijn aangetrokken tot de combinatie 'mens en wetenschap'. Op de KU Leuven zien we, naast de biowetenschappen, namelijk ook een stijging van de inschrijvingen voor de bewegings- en revalidatiewetenschappen", aldus Tine Baelmans, vicerector studentenbeleid van de KU Leuven. Volgens directeur Onderwijsaangelegendheden van de UGent, Kristiaan Versluys, kiezen de studenten vooral voor studies die zorgen voor onmiddellijke tewerkstelling.

De humane wetenschappen zijn dit jaar in het algemeen minder succesvol. "Toch is het niet zo dat de richtingen zijn ingestort", aldus Versluys. "Psychologie en gedragswetenschappen waren bijvoorbeeld jarenlang heel populair. We zien nu een kleine daling."

Het aantal generatiestudenten stijgt het meest aan de UA en de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast schreven ook meer studenten zich in voor de academische opleidingen aan de Hogeschool-Universiteit Brussel. De universiteiten van Gent (UGent) en Leuven hebben momenteel ongeveer evenveel inschrijvingen als op hetzelfde moment vorig jaar. Enkel de Universiteit Hasselt ziet het aantal generatiestudenten dalen met 3 procent "In de provincie Limburg zijn er dit jaar ook wel 7 procent minder 18-jarigen", aldus Koen Santermans, directeur communicatie van de Universiteit Hasselt. "We zijn daarom niet ontevreden over de inschrijvingen."

Mijn mening:

Vele studenten tonen interesse voor wetenschappelijke richtingen. Als mogelijke verklaring van hun keuze, spreekt men in het artikel van de belangstelling voor de combinatie ‘mens en wetenschap’. Er wordt eveneens aangehaald dat het merendeel van de studenten voor een richting kiest waarin de kans op tewerkstelling na het afstuderen het grootste is. Dat verwondert mij niet. In deze tijd wordt het steeds moeilijker om een job te vinden. Het is daarom ook logischer dat studenten werkzekerheid zoeken in hun studierichting.
Volgens mij is een andere reden de aansporing van de middelbare scholen om voor een wetenschappelijke richting te kiezen. Ik herinner me nog goed dat in mijn secundaire school de wetenschappelijke richtingen hoog aangeprezen werden. Als meerdere scholen deze trend hebben gevolgd, is het logisch dat leerlingen hun studie in het hoger onderwijs voortzetten in de wetenschap.
Ook opmerkelijk is de stijging van het aantal studenten in de universiteit van Antwerpen en Brussel en de lichte daling in de universiteit van Hasselt, waar dit jaar zeven procent minder achttienjarigen ingeschreven zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.