actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2016, 07:42
Shawn.V*nBelle Shawn.V*nBelle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Experts waarschuwen voor computerprogramma dat criminelen zou herkennen

Chinese wetenschappers beweren een machine te hebben ontwikkeld die kan voorspellen of iemand een veroordeelde crimineel is, enkel en alleen op basis van gelaatskenmerken. Experts noemen de machine gevaarlijk.

De machine, die werd gecreëerd aan de Jiao Tong Universiteit in Shanghai, kon uit een reeks van 186 foto's in negen op de tien gevallen criminelen correct identificeren aan de hand van hun ogen, neus en mond. De bevindingen sluiten volgens de onderzoekers aan bij de controversiële visie dat criminelen specifieke gelaatskenmerken hebben en suggereren dat de structuur van iemands gezicht, waaronder "lipkromming, afstand tussen de ogen en de verhouding tussen neus en mond", kan aantonen of hij een crimineel is.


Kritiek

"Wat dit onderzoek kan opgepikt hebben, zijn de stereotypes die ertoe leiden dat mensen opgepikt worden door het gerechtssysteem, eerder dan de kans dat iemand de wet overtreedt."
Professor Susan McVie
Dat er vandaag toch nog voortgewerkt wordt op de veronderstelling dat criminelen er anders uitzien, vindt Els Enhus, voorzitter van de vakgroep criminologie aan de VUB, ronduit gevaarlijk, net zoals professor Els Kindt (KU Leuven). Zij is experte in het gebied waar identificatietechnieken, rechtspraak en privacy elkaar kruisen. "Dit gaat heel ver. Stel u voor dat winkeliers deze technologie gaan gebruiken om klanten te weigeren."

Bron:http://www.demorgen.be/wetenschap/e...ennen-b478ca29/

Eigen mening: Ik vind het knap wat ze allemaal met technologie kunnen de dag van vandaag. Dit soort programma's zou inderdaad zeer veel criminelen kunnen helpen vatten. Maar is tegelijkertijd ook een vaarwel voor onze privacy. Ik zou het mezelf zelfs niet willen voorstellen om ergens aan te komen en overal rondt mij persoonsgerichte reclame te krijgen. Is tof voor in een film maar in realiteit sta ik hier niet voor te springen. En aangezien het om een computerprogramma gaat waar ook wel fouten kunnen inzitten zouden misschien wel veel verkeerde mensen aangehouden worden. Of als dit programma gehackt word... Waar komen we dan uit?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.