actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2012, 11:13
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Kleuterklasjes worden kleiner

Kleuterscholen krijgen evenveel middelen als basisscholen. Dat betekent dat ze per 20 leerlingen een leerkracht kunnen inzetten. De klasjes worden dus kleiner.

De kranten baseren zich op het voorontwerp van decreet van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet, dat vrijdag door de Vlaamse regering is goedgekeurd. Het voorontwerp moet wel nog naar de Raad van State voor advies.

De minister wil echter niet uitsluiten dat er hier en daar toch kleuterklassen zullen zijn met meer dan twintig kindjes. "Hij stelt de klassen niet zelf samen. Dat doen de scholen maar ze krijgen genoeg middelen", klinkt het in de Concenctrakranten. (belga/vsv)

Datum: 18/02/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...n-kleiner.dhtml

Eigen mening:
Ik vind het heel goed dat de kleuterklassen kleiner worden. In sommige kleuterklassen zitten er wel dertig kleuters of zelfs nog meer. De kleuters kunnen op deze manier moeilijk iets bijleren. Meestal moet de kleuterjuf in dergelijke klassen niets anders doen dan met de kleuters naar toilet gaan, neuzen proper maken… Voor echte leerzame activiteiten schiet er dan niet veel tijd meer over. Wanneer de kleuterklassen kleiner worden, zullen de vaardigheden zoals knippen, kleuren, de letters schrijven… meer aan bod kunnen komen. Kleuters zijn ook heel levendig, dus een ongelukje is snel gebeurd. De leerkracht kan niet alle dertig kleuters tegelijk in het oog houden. Het is wel zo dat deze juffen zo nu en dan hulp krijgen van een kinderverzorgster, maar voor het grootste deel van de tijd staan ze er wel alleen voor.
Het kleiner maken van de kleuterklassen houdt ook in dat er meer kleuterjuffen aan de bak zullen komen. Er zullen meer leerkrachten nodig zijn voor hetzelfde aantal leerlingen. Dit is dan weer een goede zaak voor de werkgelegenheid. Een ander voordeel is ook dat de kleuterjuffen niet zo snel meer ‘uitgeblust’ zullen zijn. Minder kleuters betekent minder druk en minder druk betekent dat hun dagplanning op een rustigere manier kan verlopen. Niets dan voordelen dus!
Ik hoop dat de invoer van dit voorstel snel van kracht wordt en dat de scholen de middelen die ze ter beschikking krijgen zeker in het voordeel van de kleuters en de kleuterjuffen ( en/of –meesters) gaan besteden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th February 2012, 14:42
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Ik zie ook alleen maar voordelen in de kleinere kleuterklasjes. De omstandigheden waarin de juffen nu moeten lesgeven, zijn vaak erg stressvol. De meeste kleuters zijn heel actief en speels. Dertig van zulke kindjes in de gaten moeten houden en hen een goed onderwijs bieden, lijkt me onmogelijk. Door deze nieuwe maatregel zullen zowel de kleuterjuf als de kindjes gelukkiger worden. De kleuterjuf heeft nu veel minder stress en kan haar aandacht beter verdelen over alle kleuters. Het zal ook meer werkgelegenheid bieden voor onze kleuterjuffen in spe, één van de vele voordelen die Evelynne ook al heeft aangehaald.
De kleuters zullen zich volgens mij veel beter voelen in een kleinere klasgroep. Op die manier krijgen ze meer aandacht van de juffrouw en kunnen ze een betere band opbouwen. Dat hebben kinderen van die leeftijd wel nodig.
Een groot probleem dat zal ontstaan, is het gebrek aan klaslokalen voor de vele nieuwe klasjes. De overheid zal hiermee rekening moeten houden wanneer ze de scholen van voldoende middelen wil voorzien.
Ik vind het dus een goed plan en hopelijk zal de overheid dit ook snel daadwerkelijk invoeren!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.