actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 11:48
Cheyenne.K*rstens Cheyenne.K*rstens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Werken we in de toekomst tot ons 77ste?

In Denemarken zullen werknemers tegen het einde van deze eeuw tot hun 77ste moeten werken. De regering besliste dat burgers gemiddeld 14,5 jaar van hun pensioen mogen genieten. Moet de discussie ook bij ons gevoerd worden? Socioloog Ignace Glorieux meent alvast van wel. "Maar dan moeten we ook nadenken over werkbaar werk", zei hij vanmorgen in 'De ochtend' op Radio 1.
Om u alvast gerust te stellen: de maatregel wordt in Denemarken nog niet onmiddellijk ingevoerd. Maar werken tot 77 is volgens Deense pensioenexperten lang geen taboe meer.

Het land besliste vijftien jaar geleden al dat werknemers vanaf 2019 pas op hun 67ste met pensioen mogen; in 2030 wordt die leeftijd opgetrokken tot 68 jaar. Nu werd beslist dat de gemiddelde tijd dat men van zijn pensioen geniet, niet meer dan 14,5 jaar mag zijn. "Mensen die nu geboren zijn, worden misschien 95 of zelfs 100 jaar", zei de Deense minister van Werk Jorn Neergard Larsen gisteren in 'Het journaal'. Zij zullen aan het einde van deze eeuw tot hun 77ste moeten werken.

Het idee werd bij ons gelanceerd door minister van Werk Kris Peeters (CD&V), die deze week op bezoek was in Kopenhagen. Maar is het wel realistisch?
Tweede loopbaan

Volgens Ignace Glorieux, socioloog aan de VUB, is het in ieder geval een ideale gelegenheid om de discussie aan te gaan en biedt dit kansen voor een beter evenwicht tussen werk en leven. "Vandaag zou dit voor veel mensen een nachtmerrie zijn", zei hij in 'De ochtend'. "Maar als we dit idee bekijken, moeten we ook nadenken over wat werken is."

Vandaag voeren veel mensen gedurende hun hele loopbaan dezelfde taken uit. Dat is niet langer mogelijk wanneer we tot ons 77ste zouden moeten werken, meent Glorieux. "Bob Dylan treedt op zijn 74ste weliswaar nog altijd op, maar het is ondenkbaar dat een bouwvakker tot zijn 77ste werkt. Maar waarom zou hij niet een tweede loopbaan kunnen hebben in het beroepsonderwijs, waar hij een paar uur per dag leerlingen begeleidt?"

Dertig uur per week

Volgens Glorieux biedt de discussie een kans om onze loopbaan te herbekijken. "Vandaag werken we heel hard tijdens een korte periode van ons leven. Als we langer willen werken, moeten we een beter evenwicht vinden tussen werk en leven", stelt hij. "Nu moeten we 's morgens vroeg opstaan en werken we tot 's avonds. We hebben geen tijd voor de kinderen, om boodschappen te doen. Ik zou het geen slecht idee vinden om de arbeidsweek in te korten tot 30 uur. Zo hebben we tijdens de actieve periode in ons leven meer tijd voor de kinderen en voor een sociaal leven."

Ook belangrijk is dat we ervoor zorgen dat iedereen graag wil werken, aldus Glorieux. "Daarom moet elke job werkbaar zijn. Hoe is het mogelijk dat vandaag de lopende band nog bestaat? Het is efficiënt, maar er moeten toch andere manieren zijn om auto's te monteren, zonder dat we er met de chronometer naast staan. Dat is iets van honderd jaar geleden, en daar moeten we vanaf."

Bron: http://www.demorgen.be/economie/wer...77ste-b8a4c1ba/

Eigen mening: Ik vind dit een belachelijk idee. Ik ben wel akkoord dat men de kans aanbied om tot hun 77ste te werken. Maar verplichten vind ik extreem. En inderdaad je kan mensen met een zwaar beroep een tweede job geven. Maar gaan ze dat graag doen en vooral volhouden. Ik bedoel, iemand die jaren in de bouw gestaan heeft ineens in een school zetten op zijn 70ste, dat is toch geen goed idee. Dan moet de persoon eerst nog op bij scholing want dat is zeker nodig bij scholen met speciaal onderwijs. En dan die personen op de speelplaats zetten waar het 's winters koud is en volgens mij vaak ziek zullen zijn. En aan zo een werkkracht heb je ook niet veel. Ik denk ook niet dat deze persoon het lang gaat kunnen volhouden bij jonge drukke kinderen. Uiteindelijk is deze persoon nog altijd van een oudere generatie om niet te zeggen oud. Maar natuurlijk als deze personen na hun 60 nog een extra bij verdiensten willen vind ik dat uiteraard heel goed. Maar dan zou er extra werk plaats gecreëerd moeten worden. Werk waarbij ze niet het werk van jonge mensen, net afgestudeerde mensen in beslag nemen. Want daar knelt natuurlijk ook het schoentje. Er zijn nu al jobs tekort. De onervaren jeugd krijgt bijna niet de kans om werk te vinden en sukkelen van het ene kort termijn klusje naar de andere. Ik vind nog steeds dat zij die nog het meeste moeten opbouwen het meeste en eerste kans moeten krijgen om vastwerk te vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2015, 20:39
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Beperking van pensioen

Ik vind het absurd dat de regering in Denemarken verkondigt dat zij vindt dat burgers niet meer dan 14,5 jaar van hun pensioen mogen genieten. Allereerst kan je nooit de exacte sterfdatum van een persoon bepalen, waardoor deze uitspraak mij volledig nutteloos lijkt. Ten tweede vind ik het een enorm grote stap om van een pensioenleeftijd van 67 jaar naar eentje van 77 jaar te springen. Uiteraard is deze potentiële wetgeving nog niet in werking, maar de kans is groot dat deze wetgeving wel werkelijkheid wordt in Denemarken.

De kantlijnen die Ignace Glorieux, socioloog aan de VUB, hierbij tekent zijn wel acceptabel. Ik vind het namelijk niet kunnen om oudjes, als ik ze zo mag noemen, zware beroepen te laten uitoefen. Hun conditie, zowel de mentale- als de fysieke conditie, verslechtert immers. Dat wilt echter niet zeggen dat ze het werk meteen willen neerleggen. Vaak willen deze senioren nog iets om handen hebben. Als ex-bouwvakker lijkt het me inderdaad ideaal om op je oude dag enkele uren les te geven binnen jouw stiel aan jongeren die voor bouwvakker leren.

Het allerbeste voorstel van Glorieux vind ik het inkorten van de werkweek. Tijdens onze meest actieve jaren worden we vaak zo opgeslorpt door onze jobs dat er weinig tijd is voor de kinderen, de familie, vrienden, etc. Als er op dat vlak naar een balans gezocht wordt, lijkt het me zeker mogelijk om onze pensioenleeftijd met enkele jaren te verhogen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2015, 23:02
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Ik vind dit idee ridicuul. Binnenkort kan men al beter zeggen dat je 'levenslang' moet blijven werken. Men doet alsof het vanzelfsprekend is dat mensen 77 jaar oud worden. Velen onder ons halen deze leeftijd niet. Diegene die wel degelijk 77 jaar oud worden, moeten dan ook het geluk hebben dat ze nog bij hun positieve zijn. Ik vind dat men hier iets vraagt dat bijna onmogelijk is. Voor de workaholics is het goed dat men dit aanbied, verder zie ik hier weinig voordeel in. De manier waarop mensen hun werk uitvoeren is ook belangrijk. Iemand vanaf 60/70 jaar kan geen zware arbeid meer verrichten. Om deze personen een andere job te geven die fysiek minder zwaar is, vind ik ook geen oplossing. Mensen moeten al zolang werken, naar mijn visie is het ook belangrijk dat deze mensen de kans krijgen om van hun pensioen te genieten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.