actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th May 2013, 22:10
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
14-jarige toerist krast naam in graftempel in Luxor

In de Egyptische stad Luxor heeft een 14-jarige jongen uit China zijn naam gekrast in een wand in een gang van een 3.000 jaar oude tempel. Autoriteiten onderzoeken hoe ze het vandalisme kunnen herstellen.
"Ding Jinhao was hier", zo staat het in Chinese karakter op de eeuwenoude tempelwand op een afbeelding van de god Amon. Een foto van de krassen belandde op Weibo, een Chinese microblogsite. Het vandalisme is gepleegd door een 14-jarige jongen. De zaak veroorzaakt ophef in China, veel Chinezen zeggen dat ze beschaamd zijn in de plaats van de jongen.

In Egypte was het vandalisme aanvankelijk onopgemerkt gebleven. Critici zeggen dat Egypte te laks omgaat met de bescherming van het erfgoed. Archeologische instanties onderzoeken nu hoe ze de krassen kunnen verwijderen en de tempelwand kunnen herstellen.

Bron: De Redactie (26/5)

Commentaar: Jammer dat dit gebeurd is! Op zich vind ik het (persoonlijk) niet zo erg, het is eerder een 'ver-van-mijn-bed-show', maar toch is het jammer. De Chinese jongen was zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust aangezien je op elk monument wel zulke dingen vindt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th May 2013, 22:19
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Wie weet is dit duizenden jaren geleden ook eens gebeurd en is ons beeld van de Egyptische geschiedenis helemaal verkeerd. Wie weet was Toetankhamon maar een slavenzoon die even de rebel wilde uithangen door overal wat hiërogliefen te gaan bekladden. Wie weet zullen ze binnen duizenden jaren denken dat Ding Jinhao een belangrijke godheid was binnen onze maatschappij.

Al bij al maakt het mij weinig uit. Ik vind zulk erfgoed interessant om over te lezen en mooi om naar te kijken, maar als de landen die deze stukken herbergen er zelf al geen zorg voor dragen, laat het mij ook koud.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.