actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 15:06
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Thumbs down "Walgelijk wat Disney met Merida gedaan heeft"

Ze was een prinses die anders was dan de "normale" Disney-prinsessen: Merida uit de bioscoopfilm "Brave" was een zelfstandig meisje, zonder smachtende blikken naar een broodnodige prins en zonder lichaamsbouw die meisjes, al dan niet bewust, aanzet tot diëten. Althans, zo was de Merida die in 2012 kinderharten veroverde en uiteindelijk een Oscar voor "Beste animatiefilm" in ontvangst mocht nemen. Maar de speelgoedlijn "Disney Princess" oordeelde dat een dergelijke prinses niet echt doet dromen en maakte haar "iets ouder, iets slanker, met meer gestyled haar en vooral veel vrouwelijker". En dat schoot ook de bedenkster van Merida, Brenda Chapman, in het verkeerde keelgat.
"Merida werd gecreëerd om meisjes een beter, sterker rolmodel te geven. Een rolmodel dat voor hen bereikbaar is, iemand met inhoud. En geen leuk gezichtje dat zit te wachten op haar prins op het witte paard. Dat ze haar veranderd hebben, is onverantwoord en weerzinwekkend voor alle vrouwen en meisjes", aldus Chapman in Marin Independant Journal.

"Het is monsterachtig wat ze met mijn Merida gedaan hebben. Ronduit verschrikkelijk."

"Ze hebben op een zilveren plaat de mogelijkheid gekregen om hun klanten iets kwalitatiefs en met meer inhoud te presenteren. Ook dat verkoopt. Maar ze hebben dat naast zich neergelegd, omwille van de enge opvatting dat ze zo meer geld kunnen verdienen. Ik was even vergeten dat het Disney alleen maar om het geld te doen was. Onnozele ik."

Het standpunt van Chapman wordt door velen gedeeld. Journaliste Sarah Gray van The Frisky: "Disney had beter een voorbeeld genomen aan Merida en de andere prinsessen naar haar model gekneed." Er werd ook met een onlinepetitie gestart, "Say no to the Merida makeover, keep our hero brave!", die intussen bijna 200.000 handtekeningen wist te verzamelen.

Disney reageerde op de hetze met de mededeling dat "Merida dezelfde sterke persoonlijkheid blijft als in de film, wiens innerlijk krachten een inspiratie zijn voor vrouwen en dochters over de hele wereld"

Bron: www.deredactie.be

Mening:

Best beschamend voor Disney vind ik. Dan wordt er al eens een figuurtje ontworpen voor een film dat niet de absolute modellenafmetingen heeft, nog krijgt een multinational als Disney het dan weer klaargespeeld het stereotiepe beeld te bevestigen. Ik snap gewoon niet waar ze zich mee bezighouden en wat hen bezielt dit te doen. Ofja ... Geld uiteraard. Blijkbaar verkoopt een mooie (als je dat al mooi kan noemen) slanke pop met prachtig, weelderig haar beter dan een meer down-to-earth figuurtje. Uiteraard laat Disney dit niet schieten. "Versmallen die taille en verlengen die benen!", luidt het dan. Zo zie je hoe het, zogezegde, schoonheidsideaal er al van kleins af aan wordt ingepompt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2013, 16:08
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Thumbs down

Net als Joost vind ik het inderdaad vrij beschamend voor Disneyland. Ofwel creëer je een slanke, mooie prinses wachtend op haar prins, ofwel creëer je een beter, sterker rolmodel met een sterke persoonlijk en niet de ideale maten. Doordat Disney Merida heeft veranderd, lijkt het wel alsof een geëmancipeerde, zelfstandige en dappere, niet-zozeer-slanke prinses creëren verkeerd is. Ik denk dat het beter had geweest om Merida te houden zoals ze was. Ze mag dan wel hetzelfde blijven qua persoonlijk, toch mag Disney de invloed van het uiterlijk van deze prinsessen op hun fans niet onderschatten. Wie wilde er als klein meisje nu niet verkleed zijn als een Disneyprinses?

Daarnaast zette Disney al een goede stap in de richting met haar multiculturele prinsessen zoals Pocahontas, Jasmine, Mulan en het zwarte prinsesje Tiana -wat toen ook voor veel ophef zorgde- maar toch blijkt Disney nog een strijd te voeren tussen wat hun fans echt nodig hebben en wat zij willen dat ze nodig hebben. Zoals Joost zegt, zou geld hier niet weggedacht kunnen worden.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2013, 17:31
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ook ik vind het niet kloppen dat ze zulk realistisch personage hebben omgevormd naar zulk 'poppemieke.' Vandaag de dag hebben kinderen en jongeren al genoeg 'slechte' invloeden welke hun zelfbeeld (kunnen) beïnvloeden. Persoonlijk vind ik dan dat het de taak van de volwassenen, waaronder de makers van de Disneyfilms, is om realistischere beelden te scheppen zodat ook de jongeren een realistisch beeld krijgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 17:32
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik vind dit echt schandalig, waarom doe Disney zoiets? Ik vond het juist een heel goed idee om Merida niet het stereotype prinsesje te maken.
Al de prinsessen van Disney zijn magere 'poppemiekes', een onrealistisch beeld voor de kinderen. Eindelijk was er nu een hoofdrolspeelster die afweek van het stereotype en dan veranderen ze dit nog. Ik vind dit echt geen slimme zet van Disney, dan kunnen ze beter nog wat dierenfilms maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.