actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2012, 17:25
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
BV’s willen terugkeer van de vasten

Volgende week beginnen de vasten. Voor het tweede jaar op rij hebben al duizenden Vlamingen op de site Dagen zonder Vlees aangegeven om tussen Aswoensdag en Pasen minder vlees en/of vis te eten.

Het idee van de nieuwe vasten komt uit de koker van Alexia Leysen, kleindochter van André en dochter van Thomas Leysen. De 23-jarige fotografe uit Antwerpen vroeg via Facebook aan haar vrienden om mee te doen aan veertig dagen zonder vlees, maar zag tot haar verwondering dat ook tal van BV’s toehapten.

Dit jaar zijn het de Bekende Vlamingen zelf die aan het volk vragen om solidair te zijn. Op YouTube hebben ze een promofilmpje gepost waarin Pieter Embrechts, Michael Pas en Bart Cannaerts op hoogst amusante wijze uitweiden over het waarom van de actie.

De deelnemers aan Dagen Zonder Vlees hebben geen religieuze motieven. Ze vasten om hun gezondheid en om het welzijn van alle dieren.

Economie en ecologie

Ook economische en ecologische motieven spelen mee. Voor Vlaanderen zou één veggiedag per week goed zijn voor bijna de helft van de nodige Kyoto-besparingen. “De vleesindustrie heeft een grotere impact op de CO-uitstoot dan het vrachttransport”, stelt Alexia Leysen. “Bovendien kost 1 kilo biefstuk maar liefst 8 kilo voer en niet minder dan 15.000 liter water. Ter vergelijking: in 1 kilo aardappelen kruipt maar 500 liter water.”

Bron: http://www.gva.be/nieuws/media-en-c...sten-video.aspx

Mening:
Toen ik de titel las, dacht ik dat het wel om religieuze redenen was. Dit bleek niet te zijn. Toch vind ik het een goed initiatief. Er moet dringend iets veranderen aan onze manier van leven. Door met de vasten geen vlees of vis te eten kan je al helpen, Nu kan je zelf iets doen! De mensen zeggen steeds dat ze wel iets willen doen, maar niet weten wat. Dat de overheid er niets aan doet. Maar, zoals meestal, het begint bij jezelf. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen hun goede hart laten zien en meedoen aan de vasten.

Ik denk dat het wel een goede zaak is dat Bekende Vlamingen deze actie steunen of aanmoedigen. Veel mensen willen zich spiegelen aan bekende mensen. Misschien dat dit voor sommigen een extra stimulans kan zijn.

Ik heb deze post bij gezondheid gezet. Het past natuurlijk ook bij economie, of zelfs nog andere onderverdelingen. Ik heb het bij gezondheid gezet omdat de deelnemers het vooral doen voor hun gezondheid en het welzijn van de dieren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd February 2012, 16:52
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik volg Lieselotte haar mening. Op het eerste zicht is het jammer dat er geen religieuze motieven zijn aangezien het toch om "de vasten" gaat. Maar aan de andere kant heeft dit zeker ook voordelen: In België zijn de meeste mensen wel vertrouwd met "de vasten" (al geven ze deze periode geen invullen (meer)) en het religieuze aspect zou veel mensen kunnen afschrikken.
In mijn ogen is deze actie een moderne invulling van de vasten die zeker ook binnen een religieuze context past. Uiteindelijk is een groot deel van de fundamenten van de religieuze periode de vasten gelijk aan die van deze actie.
Dagen zonder vlees is niet religieus geïnspireerd. Maar het kan wel bekeken worden als een moderne vorm van de vasten aangezien het ook het doel heeft om iets te doen voor de minderbedeelden. Door je ecologische voetafdruk te verkleinen, doe je iets voor de anderen; aangezien de impact van de klimaatverandering vooral hard is voor de bevolkingsgroepen die in armoede leven. Zij zijn niet institutioneel beschermd en minder goed in staat om snel te reageren op extreme omstandigheden.
Dagen zonder vlees is een actie voor en door vleeseters. Dit maakt dat zij niet ondervinden wat het is om honger te hebben maar voor velen onder hen zal het wel een echte opgave zijn en dit kan wel voor een lijfelijke confrontatie met de ongelijke en onrechtmatige verdeling van rijkdom en armoede in de wereld zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd March 2012, 09:38
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk vind ik dit wel een goed initiatief. Of je het nu doet uit religieuze overtuiging, voor het milieu of om gezondheidsredenen, dat heeft geen belang. Het maakt mij ook niet uit of er al dan geen BV's aan deelnemen. Ik laat mij niet leiden door hun gedrag en voel niet de minste drang om hun gedrag te kopiëren. Misschien kan het sommigen wel over de streep trekken wanneer ze bekende namen op het lijstje zien staan... Soit.

Het is goed dat we af en toe eens stilstaan bij ons gedrag als consument, zeker wanneer het gaat over het consumeren van vleeswaren. We zijn in België rotverwend op dat gebied. Wanneer we de slagerswinkel binnenstappen, dan hebben we een keuze die soms niet meer te overzien is. Het luxeprobleem stelt zich dan: 'Wat moeten we weeral eten vanavond?'. Eigenlijk schandalig als je weet dat miljoenen mensen eerder met de vraag zitten of ze überhaupt wel eten gaan hebben die dag.

Ik herinner mij de vasten nog op school. Er werd aan elke leerling een financiële bijdrage gevraagd en in ruil kreeg je een paar oude sneden brood zonder boter, noch beleg. Daarna kreeg je kraantjeswater om het allemaal door te spoelen. Prettig en lekker vonden wij het niet, maar het was wel dat moment dat ons deed bezinnen over rijkdom en armoede. Uiteindelijk moesten wij geen honger lijden, want we hadden nog een korst brood, iets wat al een luxe is voor anderen. Voor mijn part mogen scholen soortgelijke initiatieven terug opnemen. Je kan er nog zoveel over praten, als mensen zelf iets ondervinden, dan beseffen ze het beter. Ervaringsgericht leren?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.