actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2011, 10:33
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Belgische lonen stijgen te snel

De lonen van de Belgische werknemers zijn dit jaar (veel) meer gestegen dan die van hun collega's in de buurlanden. Dat stelt de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) in zijn jaarlijkse loonrapport. De oorzaak ligt bij de indexering van de lonen in ons land.

Volgens de wet op de 'vrijwaring van de concurrentiekracht' zouden de Belgische lonen niet sneller mogen stijgen dan in onze drie grootste buurlanden en handelspartners (Nederland, Duitsland en Frankrijk). De loonkloof bedraagt echter 4,6 procent, het hoogste cijfer ooit. Dat melden de Corelio-kranten.
Loonnorm

Ondanks de nationale loonnorm, die sinds 1996 het maximumpercentage aangeeft waarmee de Belgische lonen mogen stijgen, is de loonkostenhandicap die de Belgische bedrijven in 1996 al hadden tegenover hun concurrenten in de buurlanden, groter geworden.

De CRB becijferde dat de loonkloof in 2010 op 3,9 procent lag. In het ontwerp van rapport voor 2011 staat te lezen dat de Belgische lonen sinds 1996 dus met 4,6 procent meer zijn gestegen dan bij de buren. Ter vergelijking: in 2004 bedroeg de loonkloof nul procent.
Indexering

Eén van de oorzaken, is dat er bij de buurlanden geen loonindexering bestaat. Voor de liberalen van Open VLD is het CRB-rapport het sein om de automatische indexering op de onderhandelingstafel van formateur Elio Di Rupo (PS) te leggen. Maar raken aan de index is taboe voor de PS van Di Rupo.

Vincent Van Quickenborne (Open Vld) pleit evenwel voor een intelligente manier om de index te hervormen. "Wij pleiten voor een duurzame gezondheidsindex. Er moet een evenwicht gevonden worden tussen koopkracht en competitiveit. We moeten jobs creëren, dat blijkt ook uit Europese richtlijnen. Zeker ten opzichte van Duitsland moeten wij een tandje bijsteken", aldus de ontslagnemend minister van Economie.
(bron: http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/...-te-snel-2.aspx)

Ik vind dit een maatschappelijk relevant artikel omdat de mensen op de hoogte moeten blijven van dit soort zaken. Geld is namelijk een zeer belangrijke factor in onze maatschappij, maar ik vind het geen goed idee dat ze de loonindexeringen gaan aanpassen. Dan zijn er mensen die nog minder gaan verdienen terwijl we in een tijd van crisis en besparingen zitten. Op deze manier gaan sommige mensen het op financieel vlak heel moeilijk krijgen. Anderzijds vind ik wel dat ze een beetje rekening moeten houden met de buurlanden, want als de lonen hier een stuk hoger zijn, dan gaan er meer en meer mensen vanuit het buitenland hier komen werken. Dit heeft dan als gevolg dat het moeilijk gaat worden voor de belgen zelf om werk te vinden in hun eigen land. Na dit artikel zit ik dus met een dubbel gevoel en ben ik niet echt zeker wat de beste oplossing zou zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.