actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2011, 21:24
Braekmans.Charlotte Braekmans.Charlotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Steeds minder landbouwers in ons land

Steeds minder landbouwers in ons land

Het aantal landbouwers in ons land is opnieuw fors gedaald. Afgelopen jaar zijn er zo'n 6.400 gestopt, goed voor een daling van 8%. De Boerenbond noemt de cijfers alarmerend en vraagt meer ondersteuning.

In mei 2011 hield de afdeling Statistiek en Economische Informatie nog een grote landbouwtelling. Volgens de eerste resultaten ging de tertiaire sector er opnieuw op achteruit.

In totaal werken er nog zo'n 75.000 mensen in de landbouwsector, dat zijn er 6.400 minder dan vorig jaar. Bovendien ging ook het aantal hectare bewerkte grond achteruit met 1,5% en daalde bijgevolg ook de productie. Het zogenoemde areaal granen daalde met 2,9%, aardappelen met 2,5% en groenten in openlucht met 3%.

Opvallend bij de veehouders is ook de daling van het aantal varkens met 3%. Het aantal runderen blijft zowat stabiel.

De Boerenbond noemt de dalingen alarmerend. Volgens de organisatie zijn de hoge energieprijzen, de bijkomende milieuwetgeving, de verlaging van de Europese subsidies en de hoge werkdruk de oorzaken

Bron:
De Redactie
11/11/2011
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...111_Landbouwers

Eigen Mening:

Ik vind het alarmerende cijfers. Zeker als je bedenkt dat toen mijn vader jong was, men de boeren geld gaf, omdat men in België zonder voedsel zat. Zelf ben ik veel bezig met de landbouw, omdat mijn ouders landbouwers zijn. Het is al jaren minder goed in de landbouw. Slechte prijzen voor melk, varkenvlees, ... Hoewel het nodige voer voor de dieren enkel stijgt. Als het zo blijft verder gaan, zijn er binnenkort nog maar weinig boeren over.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2011, 10:43
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
In het nieuws komt dit item vaker voor. Het is al een lange periode moeilijk voor de landbouwers. Ik vind dit zeer erg omdat het toch een zeer intensief beroep is. Deze mensen moeten lichamelijk zeer hard werken en krijgen er in verhouding weinig voor terug. Ik kan dus begrijpen dat er vele landbouwers stoppen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2011, 11:58
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Ik vind dat het stilaan tijd wordt dat men de boeren uit de nood helpt, tenslotte gaan al de warenhuizen eigenlijk met de winst lopen en kunnen de boeren amper hun kosten betalen. De overheid zou beter maatregelen nemen zodat de boeren het geld voor hun producten krijgen die ze verdienen. Want met de te lage prijzen en de te hoge kosten is dit beroep momenteel hoogst onaantrekkelijk voor de jonge jeugd en is zo de toekomst onzeker voor de landbouw.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2011, 12:17
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Ook ik vind het zeer belangrijk dat het beroep van landbouwer beschermd wordt. We hebben immers allemaal nood aan groenten en vlees. Zelf hebben wij paarden thuis en ik merk ook al dat bijvoorbeeld de prijs van hooi en stro steeds meer omhoog gaat. De landbouwers moet dus zeker steun krijgen zodat er niet nog meer gaan afhaken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.