actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2012, 12:39
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Terminale vrouw die proces om te sterven won tegen ouders, wil plots weer leven

Dat de wil om euthanasie tot bijzonder complexe situaties kan leiden, toont het aangrijpende verhaal van Grace SungEun Lee. De 28-jarige gewezen bankmanager uit New York werd getroffen door een zware hersentumor. Daardoor is ze verlamd vanaf haar nek. Ze kan enkel haar hoofd nog bewegen. Haar terminale ziekte heeft haar familie verdeeld in een bittere juridische strijd. Tegen de wil van haar eigen ouders in verwierf Grace SungEun Lee het recht om te sterven van een Amerikaanse rechter. Amper een dag later besliste ze echter om toch te willen verder leven en het lot in de handen van haar diepgelovige vader te leggen. Die zal zijn dochter zolang mogelijk aan de beademingsmachine laten hangen. Want die verwijderen, staat voor hem gelijk met zelfmoord. "Deze beslissing brengt me in het reine met God", zei Grace SungEun Lee. Een pakkende Facebookpagina die oproept voor haar te bidden maakt het hele verhaal nog aangrijpender.

Grace SungEun Lee is een gewezen bankmanager uit Queens in New York. Toen ze getroffen werd door een hersentumor aan haar hersenstam en bijna volledig verlamd raakte, vertelde ze haar ouders dat ze niet meer wilde leven. Tegen de wil in van haar ouders, diepgelovige leden van de Koraans-christelijk kerk, spande ze een proces aan om het recht te krijgen te sterven. Na een bittere juridische strijd gaf de rechter haar gelijk. Ze mocht zelf over haar lot beslissen. Een dag later veranderde ze plots van mening en gaf haar ouders toch hun zin.

Zelfmoord is zonde
Haar moeder, Jin-ah Lee, getuigt. "Mijn dochter wil altijd maar naar de hemel gaan. Ik blijf haar maar zeggen dat ze kan herstellen." Haar dochter hangt aan de beademing in het Long Island North Shore Hospital. De vader Manho Lee is een dominee voor een Koreaanse kerk. Leden van zijn congegreatie bidden massaal voor Grace SungEun Lee. Op Facebook hebben ze al enkele pakkende oproepen gelanceerd om mee te bidden voor haar herstel. De vader predikt dat de zonde van de zelfmoord haar dochter tot de hel zou veroordelen.

Medicatie
Het verscheurende meningsverschil tussen de twee kampen binnen dezelfde familie leidde tot de bizarre hoorzitting aan haar ziekenhuisbed. De twee partijen bleven daarbij koppig bij hun totaal tegengestelde visies op het complexe probleem. De dokter bevestigde voor de rechter dat de patiiënt constant blijft vragen om van de beademing gehaald te worden. Dominee Lee werpt op dat zijn dochter te verdoofd is door de medicatie om helder te kunnen oordelen over zo'n vitale beslissing. Dokters stellen dat haar medicatie (zoals morfine en middelen tegen angstaanvallen) haar niet beletten om zelf te oordelen.

Marathon van New York
Grace SungEun Lee emigreerde enkele jaren geleden met haar familie uit Zuid-Korea naar New York en ze was een succesvolle manager bij de Bank of America in Manhattan. Tot ze vorig jaar getroffen werd door een kwaadaardige hersentumor. Voordien was ze aan het trainen voor de wereldberoemde marathon van New York. Chemotherapie en bestraling konden de tumor niet stoppen en door een beroerte bleef ze zo goed als helemaal verlamd achter.

Gods krachten
Daarna begon de bittere strijd. In naam van de diepgelovige familie richtten enkele gelovigen de Facebookpagina 'Save Grace SungEun Lee' op. Daarin citeren ze uit het Oude Testament. "Want ik weet welke plannen ik heb met jou. Plannen om jou een voorspoedig leven te geven en jou niet te kwetsen. Plannen om jou hoop en een toekomst te geven." Deze week nog postte iemand: "We kunnen elke dag zien dat Gods krachten werken en dat God ook voor haar een plan heeft." Kinderen zetten ook tekeningen op de Facebookpagina.

Hoe sterven?
Dokters en bio-ethische agentschappen pleiten voor het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw en benadrukken dat de vraag niet is of de vrouw zal sterven maar hoe. Toch blijft de vader koppig bij zijn standpunt. "In de Koreaanse cultuur geloven we dat de beslissingen die de ouders maken een veel grotere invloed hebben in dit soort zaken." Wellicht daarom besloot Grace SungEun Lee om een document te ondertekenen dat haar lot in de handen van haar vader legt. Die wil haar leven nu zolang mogelijk rekken.

Bron: Het Laatste Nieuws

De discussie rond euthanasie zal altijd een twistpunt blijven, zeker in culturen waar het als een zonde gezien wordt. De vader is predikant en predikt in zijn vieringen dat de wil van zijn dochter 'zelfmoord is die je naar de hel stuurt'. Ik vind wel dat mensen in bepaalde mate moeten kunnen beslissen over het eigen leven. Ik vind echter wel dat je er dan VOLLEDIG zelf achter moet staan. De vrouw in dit artikel spant zelfs een rechtszaak aan om euthanasie te kunnen verkrijgen, het lukt dan ook nog, en de dag erna komt ze op haar beslissing terug uit geloofsredenen. Een vreemde situatie als je het mij vraagt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.