actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 21:08
Nele.w*llems Nele.w*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Putte
Posts: 39
Franse journalist na dagen in Molenbeek

Franse journalist na dagen in Molenbeek: 'Vreedzame plek vergeleken met sommige buurten in Frankrijk'

'Vergeleken met sommige Franse buitenwijken is het een nogal vreedzame plek,' zo merkt de Franse journalist Nicolas Jacquard op na een verblijf in Molenbeek.

Een Franse journalist die een reportage maakt over Molenbeek is verbaasd dat de Belgische politie niet beledigd wordt en dat niemand er met stenen gooit. In Frankrijk komt de politie zonder specifieke uitrusting en versterking immers niet meer in sommige wijken, merkt hij op.

"U wilt mijn mening kennen over Molenbeek?" vraagt Nicolas Jacquard, journalist voor de krant Le Parisien in een kebabzaak in de Brusselse gemeente Molenbeek. "Eerder positief. Vergeleken met sommige Franse buitenwijken is het een nogal vreedzame plek".

De Franse journalist bracht na de aanslagen in Parijs enkele dagen in Molenbeek door. Acht jaar lang heeft hij verslag gebracht over faits divers in het departement Essonne, ten zuiden van de Franse hoofdstad. "Om er in goede omstandigheden te kunnen werken ging ik voor 10u30 ŕ 11u de zogenaamde moeilijke buurten in. Op dat moment worden de mensen wakker die je kunnen lastigvallen. In die buurten heerst er achterdocht tegenover journalisten, en tegen iedereen waarvan sommige bewoners vinden dat ze niets te zoeken hebben in wat ze als hun territorium beschouwen."

'In Frankrijk zouden zoveel camera's zeker en vast spanningen veroorzaken'

Nicolas Jacquard zag niets van dat alles in Molenbeek. Integendeel. "Toen ik naar het huis van Salah Abdeslam stapte heb ik gevraagd of het mogelijk was met de familie te spreken en iemand zei beleefd dat de familie de volgende dag een verklaring zou afleggen via haar advocaat".

Tijdens die dagen stonden camera's uit de hele wereld op het gemeenteplein. Jacquard was ook verrast over de reactie van de inwoners - ouderen, jongeren, kinderen en gesluierde vrouwen - daarop. "Ze hebben bereidwillig meegewerkt. In Frankrijk zouden zoveel camera's zeker en vast spanningen veroorzaken".

Zonder te willen veralgemenen, benadrukt hij, vertelt hij de anekdote over hoe een gesluierde vrouw uit een nabijgelegen huis een stoel kwam brengen aan een journalist die verslag uitbracht over de politie-interventies.

'In Frankrijk zijn er tientallen buurten waar de politie niet binnen kan zonder aanzienlijke voorzorg'

In de Essonne is de situatie helemaal anders, weet Jacquard. "In Frankrijk zijn er tientallen buurten waar de politie niet binnen kan zonder aanzienlijke voorzorg: ze hebben beschermende uitrusting nodig, flashballs, en zeer belangrijk, ze moeten voldoende talrijk zijn om de achterhoede te bescherm. Een simpele politiewagen met drie mann aan boord gaat die wijken niet meer in zonder versterking".

Volgens de journalist bestaat er in Frankrijk vijandigheid tegenover alle mensen die als vertegenwoordigers van de staat beschouwd worden, zoals politieagenten of brandweermannen. Die vijandigheid vond hij niet terug in de straten van Molenbeek, waar hij dag en nacht zonder problemen rondliep.

Het geeft te denken: wat "als de natie zonder staat" - zoals een journalist van Le Monde ons land zwart maakte - ook in de tientallen "moeilijke" wijken van het Franse grondgebied lag?

Bron:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/f...mal-631245.html

Eigen mening:
Ik vind het een zeer goed initiatief van de Franse journalist om eens een paar dagen in Molenbeek te vertoeven en de sfeer daar op te snuiven. Molenbeek is nu in vele landen bekend als de gemeente voor terroristen in België en Europa. Wat ik zeker goed vind is dat de journalist een eerlijk standpunt inneemt en zegt dat het in sommige wijken in Frankrijk veel erger is om te komen dan in Molenbeek. Ik denk dat dit voor de inwoners van de gemeente Molenbeek die helemaal niets te maken hebben met de terroristische aanslagen wel fijn is dat hun gemeente eens anders in het daglicht komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.