actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2015, 07:13
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Welk woord mag dit jaar weg?

Welk woord mag dit jaar weg?

In Nederland en Vlaanderen kan weer gestemd worden op het woord dat we liever nooit meer horen. Het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) heeft maandag de aftrap gegeven voor editie 2015 van "Weg met dat woord! ". Stemmen kan vanaf maandag tot 1 december.

Nederlanders en Vlamingen kunnen woorden nomineren, op basis waarvan er een shortlist komt. Op dinsdag 8 december maakt het Instituut voor Nederlandse Lexicologie de "verliezer" bekend.

Vorig jaar oordeelden de meeste stemmers het woord "oudjes" als overbodig. Ze vonden het denigrerend en negatief. Het jaar daarvoor werd "kids" weggestemd: overbodig en nutteloos hip. Het Radio 1-programma Hautekiet trok de actie in Vlaanderen vandaag op gang. Twitteraars hebben al heel wat ergernissen getweet.

Bron:
www.standaard.be (geraadpleegd op 24/11/2015, artikel van 23/11/2015)

Mening
Dit is wel iets heel bizar. Ik had wel al gehoord over 'nieuwe woorden' die een plaats verdienen in het woordenboek, maar dat er woorden verdwijnen dat vind ik heel raar. Ik begrijp wel waarom deze woorden weggaan vooral van het woord 'oudjes', maar ik zie niet in wat er mis is met het woord 'kids'.
Ik vind de actie misschien ook wel een beetje nuttig omdat er effectief woorden zijn die wij niet meer gebruiken, maar die mensen vroeger wel gebruikten. Ik denk dat men deze woorden beter probeert 'weg te werken'.

Laatst aangepast door L*ura.present : 24th November 2015 om 07:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.