actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2011, 11:30
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Er wordt nog altijd gestrooid

BINNENLAND

Er wordt nog altijd gestrooid
dinsdag 29 maart 2011, 07u10
Bron: belga

HASSELT/SINT-TRUIDEN - Er wordt plaatselijk nog altijd gestrooid, ondanks het lenteweer. Zo werd er zondagnacht gestrooid in Hasselt en Sint-Truiden. 'De strooidiensten kunnen op pad gestuurd worden tot eind april', zegt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
'De temperaturen zijn nog steeds negatief en daardoor kan het plaatselijk glad zijn. We volgen de situatie van het wegdek op met een computersysteem. Als we twijfelen, gaan experts ter plaatse voor een visuele inspectie', zegt Ilse Luypaerts, woordvoerster van het AWV.
De strooidiensten zijn al actief sinds de derde maandag van oktober. Bij een besneeuwd wegdek verwachten bestuurders een glad wegdek en passen ze automatisch hun rijgedrag aan, zegt Luypaerts. 'Nu verwachten ze zich niet meer aan gladheid en zijn er dus niet op voorbereid. Dat er nog steeds gestrooid wordt, is dus zeker belangrijk', aldus Luypaerts.
'Winterbanden al vervangen'
Ook het KMI vindt de late strooibeurten terecht. 'We hebben zondagnacht inderdaad plaatselijke gladheid waargenomen in delen van Limburg. De temperatuur is slechts één parameter. Ook de wind en de vochtigheid spelen mee. Maar het zijn de strooidiensten zelf die bepalen of het nodig is', aldus Marc Christiaens van het KMI.
Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open VLD), die de voorbije maanden in het parlement heel wat kritische vragen stelde over het strooizoutbeleid in Vlaanderen, vindt dit schieten met een kanon op een mug. 'In tijden van besparingen lijkt me dit geen goed beleid, temeer omdat de meeste automobilisten hun winterbanden al hebben vervangen.'
Bron: De standaard

Eigen mening:
Het is lente en er wordt nog gestrooid. Raar om te horen. Het is inderdaad nog niet ‘super’ warm waardoor de grond nog koud kan zijn. En zoals vermeld plaatselijk glad. Maar is het nog nodig om daarom te strooien? Bij mijn weten wordt er gestrooid in extreme omstandigheden. Ik geloof niet dat er ijsplekken op de baan zijn. Ze kunnen beter het strooizout sparen. Voorbije winter hadden ze een tekort. Ik vond het trouwens schandalig dat ze toen niet slimmer waren om wel te strooien of hun strooizout elders aan te kopen. Zo had Nederland veel sneller nieuw strooizout dan België. Zo snugger zijn ze dan toch ook niet . Daarbij sluit ik mij dus volledig aan bij Keulen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2011, 12:01
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Langs de ene kant is het inderdaad raar om te horen te krijgen dat er nu nog gestrooid wordt, maar langs de andere kant vind ik het normaal. Het is niet omdat het lente is dat er niet meer gestrooid mag worden. Snachts is het nog steeds op sommige plaatsen onder het vriespunt met als gevolg dat er inderdaad gladde plekken kunnen ontstaan. Het is toch niet omdat het geen winter meer is dat de mensen slippartijen mogen hebben. Nee je moet steeds aan de veiligheid denken en gladde wegen gewoon glad laten, puur omdat het lente is, vind ik alles behalve veilig.
De discussie over de hoeveelheid strooizout vind ik zever. Oke we hadden een tekort aan zout voorbije winter maar nu niet meer strooien om het zout te sparen voor volgende winter??? Zever gewoon. Vanaf het moment dat het snachts niet meer gaat vriezen zullen ze de zoutvoorraad wel weer aanleggen voor volgende winter. Ook dat we veel langer op ons zout hebben moeten wachten dan Nederland, ze zullen wel lessen hebben getrokken uit de problemen die we voorbije winter hebben gehad en misschien zien ze wel in dat ze beter bij iemand anders zout bestellen. Maar wie verwacht nu op voorhand zo'n winter?? Als ze zorgen dat alle voorraadplaatsen voor zout vol zijn, kunnen ze toch niet meer doen? Hopelijk gaan ze volgende winter vanaf het moment dat er gestrooid wordt, onmiddelijk zout bij bestellen zodat we nieuw zou hebben tegen dat de voorraad op is maar wees realistisch, we leven nog steeds in België hé.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th March 2011, 13:54
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Ik sluit me volledig aan bij Sanne. Ook al schijnt de zon overdag en is het aangenaam warm, 's nachts vriest het nog steeds. Hierdoor kunnen zich wel degelijk ijzelplekken vormen. En die zijn nog altijd levensgevaarlijk.
Ook het sparen van zout is nu onnodig. Zout wordt in (grote hoeveelheden) aangekocht tijdens de zomer. Akkoord, vorige winter was er een tekort aan strooizout maar wie had dan ook zo'n strenge, lange winter verwacht? De strooidiensten hebben toen effectief dag en nacht moeten strooien! Misschien moeten we eens een kijkje gaan nemen in de scandinavische landen. Daar zijn landen bij waar nooit zout gestrooid wordt. En bij mijn weten sneeuwt en vriest het daar nog net iets meer en langer dan hier bij ons.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.