actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2010, 16:40
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
George W. Bush was dissident in eigen administratie

De voormalige Amerikaanse president George W. Bush keert terug in de openbaarheid met de publicatie dinsdag van zijn memoires, die de titel kregen 'Decision Points'. Met opvallende uitspraken over de oorlog in Irak en waterboarding.
Bush was naar eigen zeggen lange tijd 'een dissidente stem' binnen zijn administratie door tegen de oorlog in Irak te zijn. 'Ik wilde geen geweld gebruiken', zei Bush in een interview met de tv-zender NBC aan de vooravond van de publicatie. 'Ik wilde diplomatie een kans geven.'

Uiteindelijk stemde de toenmalige president in 2003 toch in met een invasie in Irak. 'Niemand was zo ontmoedigd en boos als ik toen we geen massavernietigingswapens vonden in Irak', luidt het nog. Net de vermoedelijke aanwezigheid van dergelijke wapens was hét argument om het land binnen te vallen.

Bush wil zich evenwel niet verontschuldigen voor die oorlog. 'Ik denk niet dat het een verkeerde beslissing was. De wereld is beter af zonder Saddam Hoessein.'

Waterboarden

De ex-president heeft het ook over de techniek van het waterboarden, waarbij het gevoel van verdrinken wordt opgewekt om verdachten aan de praat te krijgen. Toen de CIA Bush vroeg of ze de techniek mochten toepassen op Al Qaeda-leider Khalid Sheikh Mohammed, antwoordde hij 'damn right'.

'Drie mensen werden 'waterboarded' en ik ben ervan overtuigd dat de beslissing levens heeft gered', zegt Bush in een interview met de Britse krant Times. Zo zouden aanslagen in de VS en Londen vermeden zijn.

'Wij voelden dat Khalid Sheikh Mohammed informatie had over een nieuwe aanslag. Hij zegt 'ik zal met jullie praten als ik mijn advocaat krijg'. Ik zeg: 'welke opties zijn beschikbaar en legaal?'," zo haalde The Times of Londen de woorden van Bush in een interview aan.

Zijn opvolger Barack Obama heeft waterboarden, dat door velen als marteling wordt beschouwd, verboden.

Bron: De Standaard
Eigen mening: Het is altijd wel wat als George Bush in het nieuws komt. Ik ben er zeker van dat na deze bekentenissen weer wat commotie zal ontstaan. De titel van zijn boek geeft aan dat het zal gaan over de vele beslissingen die Bush ooit heeft genomen. Natuurlijk is het niet enkel Bush geweest die de oorlog in Irak heeft gestart, maar hij heeft wel de knoop moeten doorhakken. Om nu blindelings te geloven dat Bush geen geweld wou gebruiken, maar in de eerste plaats wou onderhandelen lijkt me bizar. Moest dit zo geweest zijn, en moest hij op een beschaafde manier willen onderhandeld hebben, denk ik dat zulk een onmenselijke oorlog best vermeden kon worden. Over het feit dat hij geen spijt heeft van het waterboarden heb ik ook wel tegenstrijdige gevoelens. Als het waar is dat op deze manier aanslagen in de VS en in Londen vermeden werden, denk ik dat hij juist gehandeld heeft. Aan de andere kant blijft het gruwelijk natuurlijk... Maar mensen waarvan men verdenkt dat ze een terroristische aanval zullen plegen, ... zijn zij niet gruwelijker ..?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.