actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2016, 23:51
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
17-jarige Belg opgepakt in Frankrijk op verdenking van terrorisme

17-jarige Belg opgepakt in Frankrijk op verdenking van terrorisme
In het Franse Rennes is een 17-jarige jongeman van Belgische afkomst met de initialen H.M. opgepakt. De speurders onderzoeken of hij tot een terroristische daad wou overgaan. Ook wordt hij verdacht van banden met de beruchte IS-ronselaar Rachid Kassim.

De arrestatie van de jongeman, die in onderschepte boodschappen op berichtendienst Telegram Abou Omar wordt genoemd, vond dinsdagochtend al plaats, maar raakte nu pas bekend. Deze namiddag verscheen hij voor het antiterrorismeparket van Parijs.

Volgens Le Parisien was de 17-jarige verdachte de voorbije maanden erg actief op het berichtenkanaal van Rachid Kassim, dat intussen afgesloten is. Kassim vervoegde in 2012 Islamitische Staat en staat bekend als spil in een netwerk van jonge jihadi's. Hij ronselt de jongeren voor Islamitische Staat vaak via Telegram, een beveiligde berichtendienst die veel gebruikt wordt door terroristen. Diezelfde Kassim wordt in een vijftiental gerechtelijke onderzoeken genoemd en zou de geronselde jongeren aanmoedigen om "tot actie over te gaan."

De opgepakte verdachte zou als tussenpersoon gefungeerd hebben tussen Kassim en de verschillende jongeren. Onder die jongeren ook twee mogelijke terroristen van amper 15 en 16 jaar oud die in augustus zijn opgepakt. Uiteindelijk werd de verdachte opgepakt in het kader van een onderzoek naar een 16-jarig meisje, dat op Telegram te kennen had gegeven dat ze klaar was om een gewelddadige actie te ondernemen.

H.M. is geboren in België en zou recent met zijn familie in de buurt van Rennes zijn komen wonen.

Bron:
De Morgen, 18/11/2016
http://www.demorgen.be/buitenland/1...risme-b30379f0/

Mening:
Ik blijf me er nog steeds over verbazen hoe 'IS-ronselaars' er (nog) steeds in slagen om verschillende mensen te overhalen om zich vroeg of laat bij IS aan te sluiten en bijgevolg actie te ondernemen. Het valt me ook op dat het vooral jongeren zijn die zich uiteindelijk aansluiten bij IS. Een leeftijd van 17 jaar is enorm jong. Het leven voor jongeren van deze leeftijd heeft nog veel mogelijkheden. Ik vraag me af hoe het komt dat juist jongere mensen met IS in zee gaan. Wat gebeurt hier dat het voor jongeren makkelijker maakt om de stap te zetten?

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 18th November 2016 om 23:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.