actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2017, 12:37
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Licht op groen: openbare bossen voortaan overal toegankelijk

Licht op groen: openbare bossen voortaan overal toegankelijk

De Vlaamse regering heeft gisteren het licht op groen gezet voor de principiële toegankelijkheid van de openbare bossen. Voortaan zullen de openbare bossen overal toegankelijk zijn, behalve op plaatsen waar er extra bescherming nodig is om ecologische redenen. De toegankelijkheid van de bossen wordt daarmee omgekeerd.

Het gaat om een beslissing van minister van Natuur Joke Schauvliege. De CD&V-minister trekt ook de subsidies voor de aankoop van te bebossen gronden op.

Minister Schauvliege kondigde eind november al aan dat ze wilde sleutelen aan de toegankelijkheid van de openbare bossen. Momenteel mogen bezoekers in die bossen enkel lopen waar het is toegestaan, met name op wegen en paadjes of in speelzones. Dat principe wordt nu omgekeerd. In de regel zijn de openbare bossen overal toegankelijk, behalve waar het expliciet verboden wordt, bijvoorbeeld op plaatsen waar om ecologische redenen extra bescherming nodig is.

De onbeperkte toegankelijkheid geldt wel enkel voor voetgangers (en bij uitbreiding rolstoelgebruikers of fietsers jonger dan 9 jaar). Maar andere groepen, zoals bijvoorbeeld langlaufers en joggers, moeten wel op de aangeduide wegen en paden blijven.

"Ik wil een grotere natuurbeleving toelaten, het struinen in de natuur en het extensief spelen in het groen opnieuw mogelijk maken"

Schauvliege: "Ik wil een grotere natuurbeleving toelaten, het struinen in de natuur en het extensief spelen in het groen opnieuw mogelijk maken. De gezondheid van de burgers, en in het bijzonder van de jeugd, wordt bevorderd door hen dichter bij de natuur te brengen. Natuurlijk zullen wij waken over het evenwicht tussen de principiële toegankelijkheid en de draagkracht van de natuur."

De CD&V-minister besliste ook om de subsidies voor de aankoop van te bebossen gronden op te trekken. Momenteel bedraagt die subsidie maximaal 2,5 euro/m² en maximaal 60 procent van de totale aankoopsom. De nieuwe tarieven bedragen 3,5 euro/m² en maximaal 80 procent van de totale aankoopsom.

Schauvliege: "Aan overheden, burgers en vennootschappen die bossen willen aanplanten op gronden die bestemd zijn als bosgebied, biedt deze regeling een extra stimulans. Zo wil ik versneld een duurzame bosuitbreiding realiseren op een daartoe gepaste grond".

Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/...elijk-bf55a9f6/

Eigen mening: Het lijkt mij vanzelfsprekend dat openbare bossen toegankelijk zijn voor iedereen, het zijn immers openbare gebieden. Natuur is er voor iedereen, en iedereen zou daar van moeten kunnen genieten. Ik begrijp dat sommige bossen misschien extra bescherming nodig hebben, maar dat kan men oplossen door extra toezicht te plaatsen door boswachters. Ik denk dat men een goede zaak doet door deze bossen open te stellen. Het kan voor meer zin in wandelen zorgen, mensen leren de natuur appreciëren en zien dat ze niet naar verre landen moeten reizen om van natuur te genieten. Dat kan in België zeker en vast ook!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd December 2017, 14:26
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
Ik ben het er volledig mee eens dat het een goede zet is om alle bossen toegankelijk te maken. Vooral omdat zoals je zegt, men hopelijk meer bekend geraakt met de Belgische natuur. De Belgische natuur is erg interessant en is zeker de moeite waard om eens een namiddag in het weekend aan te besteden. Ik vind het jammer dat de Belgische natuur door heel wat Belgen gezien wordt als iets dat niet speciaal of indrukwekkend is. In België kan je zeker en vast van de natuur genieten en het leukste is nog dat er vaak erg dicht bij je woonplaats mooie en aangename natuur te vinden is. Zelf ga ik geregeld wandelen in openbare bossen en natuurdomeinen en ik vind het jammer dat er maar weinig mensen bewondering hebben voor de natuur die hier aanwezig is.

Ik heb echter ook een bedenking bij jouw post, namelijk dat het plaatsen van extra boswachters niet evident is. Het natuurbehoud steunt nu al in grote mate op de krachten van vrijwilligers omdat niet zo'n brede groep interesse heeft in natuur en natuurbehoud. Het zoeken van extra vrijwilligers zou erg lastig zijn en er is absoluut geen geld om hier mensen voor te betalen lijkt me, aangezien er nu al zo veel hulp van vrijwilligers nodig is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.