actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2014, 17:48
Charlotte.N*uts Charlotte.N*uts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 25
Gratis openbaar vervoer voor Vlaamse parlementsleden binnenkort verleden tijd?

Op het Uitgebreid Bureau willen de politieke partijen maandag knopen doorhakken over de vervoersvoordelen voor Vlaamse parlementsleden. Verschillende partijen vinden dat de politici zich solidair moeten tonen met de besparingen, maar parlementsvoorzitter Jan Peumans twijfelt over de haalbaarheid in dit dossier. Dat schrijft Het Belang van Limburg vandaag.

Gezien de evoluties die nu bezig zijn, is het gratis reizen voor parlementairen gedaan. -Marino Keulen

"Het idee dat men zomaar gratis op een bus kan stappen en niet bijdraagt, is een idee dat achterhaald is", zei Bart Somers (Open Vld) onlangs nog in 'Villa Politica'. "Daar is ook geen draagvlak meer voor in Vlaanderen." Somers vindt het dan ook niet meer dan normaal dat parlementsleden ook betalen voor het openbaar vervoer.

Het voorrecht dat de Vlaamse volksvertegenwoordigers gratis mogen reizen met alle openbaarvervoersmaatschappijen staat in de Grondwet. Die wet kan alleen worden gewijzigd door het federaal parlement. Maar Marino Keulen (Open Vld) roept op om een duidelijk signaal te geven. "Gezien de evoluties die nu bezig zijn, is het gratis reizen voor parlementairen gedaan", zei hij op 12 november in het parlement. Dat het tijd is om dit privilege af te schaffen staat buiten kijf, maar over de alternatieven heerst er nog wat wrevel. Want buiten het gratis openbaar vervoer genieten de parlementsleden ook nog een royale kilometervergoeding voor hun woon-werkverkeer.

Partijen zijn het niet eens

Ik vrees dat dit debat een maat voor niets is en acht een consensus niet zo groot. - Jan Peumans

N-VA, sp.a en Groen willen dat er een einde komt aan de combinatie van gratis bus én een kilometervergoeding. CD&V en Open Vld zijn genuanceerder. De meerderheidspartijen hopen maandag een oplossing te vinden. "Voor mij telt het engagement van alle partijen dat gratis openbaar vervoer voor parlementsleden verdwijnt", zegt CD&V-fractieleider Koen van den Heuvel. "Maandag zal de meerderheid met een voorstel komen. En ja, ik geloof dat een akkoord mogelijk is."

Er doen alvast vijf alternatieven de ronde. Afschaffen van gratis openbaar vervoer voor parlementsleden, kiezen tussen gratis bus en trein of kilometervergoeding. John Crombez (sp.a) ijvert ervoor dat men openbaar vervoer voordeliger moet maken dan de kilometervergoeding. Groen-fractieleider Björn Rzoska vult hem aan. "Als het van ons afhangt, zullen parlementsleden moeten kiezen tussen een kilometervergoeding of een gratis abonnement voor het openbaar vervoer. Mijn partij is alleszins voorstander om vooral dit laatste aan te moedigen." Een ander voorstel is om de volksvertegenwoordigers een reiskostenvergoeding te geven waarmee ze dan zelf een vervoersbewijs kopen.

Maar parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) is eerder sceptisch. Het Uitgebreid Bureau bespreekt het dossier al voor de derde keer. "Ik vrees dat dit debat een maat voor niets is en acht een consensus niet zo groot", zegt Peumans. "Kijk, gratis openbaar vervoer voor parlementairen is een grondwettelijk recht dat je niet zomaar kan afschaffen. Onze juridische dienst bevestigt dit."

Bron: De Morgen
Datum: 13/12/2014
Eigen mening: Ik volg eerder de mening van N-VA, sp.a en groen. Er moet inderdaad en keuze gemaakt worden tussen kilometer vergoeding en gratis de bus. Ik vind dat parlementsleden, net zoals de gewone mens, moet betalen voor het openbaar vervoer. Hierdoor past de kilometervergoeding beter als een oplossing voor dit probleem. Ze moeten een van beidde kiezen, maar ik vind dat ze geen gebruik meer mogen maken van gratis openbaar vervoer. Jan Peumans zegt: 'Gratis openbaar vervoer voor parlementairen is een grondwettelijk recht dat je niet zomaar kan afschaffen. Onze juridische dienst bevestigt dit.' Waarom is dit een grondwettelijk recht? De parlementairen zijn toch niet meer dan wij zijn?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2014, 00:21
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Op zich niet zo'n groot probleem, maar je haalt een goed punt aan.
Parlementairen zijn ook burgers en indien ze in hun vrije tijd de bus nemen hoeft dat niet gratis te zijn. Privileges krijgt men genoeg, en in tijden van crisis en stakingen mag er al eens nagedacht worden over nutteloze uitgaven van de overheid.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2014, 15:58
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
In tijden van crisis is het aan iedereen om een steentje bij te dragen. Met de afschaffing van het gratis openbaar vervoer voor de parlementsleden tonen ze dat ook zei een steentje willen bijdragen.

Uiteraard zal dit niet 'de oplossing' zijn, maar alle beetjes helpen ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.