actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2017, 09:23
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
Erdogan: "Annulaties meetings vergelijkbaar met nazipraktijken"

De Turkse president Erdogan noemt de annulaties van Turkse politieke meetings in Duitsland nazipraktijken. Op 16 april houdt Turkije een referendum over de invoering van een presidentieel systeem. Erdogan zou daardoor nog meer macht krijgen.

De partij van Erdogan probeert ook de Turken in het buitenland te mobiliseren, maart Duitsland en ook Nederland hebben zulke politieke meetings al verboden. "Het verbieden van die bijeenkomsten is niet anders dan de praktijken tijdens de naziperiode in Duitsland. Ik dacht dat Duitsland al lang had afgezien (van die praktijken). We hebben ons vergist."

De Oostenrijkse bondskanselier roept zelfs op tot een Europees verbod op zulke bijeenkomsten. Bij ons is ook de N-VA voorstander van zo'n verbod. "Het is een klassieke aanpak van Turkije om landen die zich een beetje verzetten onder druk te zetten. Hoe meer landen een gemeenschappelijk standpunt innemen, hoe moeilijker het wordt voor Ankara om dat te negeren."

In Nederland hebben ze er desnoods een diplomatieke rel voor over. "Uiteindelijk gaat het erover dat je opkomt voor de waarden van dit land", zei vicepremier Lodewijk Asscher (Pvda).

Asscher wil opkomen voor de vrijheid van de Nederlanders met een Turkse achtergrond om een eigen leven te leiden. "Als je kijkt naar democratie en vrijheid van meningsuiting, denk ik dat Turkije nog wel wat kan leren van Nederland. Het gaat nu puur over de vraag, of de minister van een ander land in Nederland campagne moet komen voeren over dat referendum. Dat vinden wij niet gewenst."

bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2908940

mening: Ik vind het natuurlijk ook vreemd dat mensen die niet in een bepaald land wonen (in dit geval Turkije) wel stemrecht hebben in dat land. Zoiets is niet logisch lijkt mij, maar er zijn andere landen waar burgers die in het buitenland wonen ook stemrecht hebben (zoals België, Frankrijk, ...). Ik vind het een beetje hypocriet om zelf te bepalen wie stemgerechtigd is in Turkije, dat is toch niet de zaak van België? Daarbij kan dat net een belemmering van de democratie zijn die wij als het meest vrije en democratische deel van de wereld zo belangrijk vinden. Ik begrijp dus wel een beetje de uitspraak van Erdogan maar anderzijds lijkt het mij nuttiger om stemmen te geven aan de inwoners van een land dan aan inwoners van een ander land.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2017, 15:16
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Ik ga akkoord met Jannes. Stemrecht in Turkije voor personen die in België wonen, ook al hebben zij een dubbele (Turkse) nationaliteit, is voor mij fundamenteel fout. Dit artikel kadert volledig in het principe van Bauman, waarbij de Turken (die in België wonen) enkel 'in a place' zijn, maar niet 'of a place' zijn. Dit is een gevolg van hun inmenging in de democratie van het land waar ze vandaan komen, maar niet meer wonen. Dit brengt mij tot de conclusie dat dubbele nationaliteiten de integratie en democratie volledig ondermijnen. Voor mij is het fundamenteel fout om zowel stemrecht in Turkije als in België te krijgen, dit tast de soevereiniteit van de betrokken landen aan.

Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 6th March 2017 om 15:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.