actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2011, 16:20
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Khaddafi gevonden en 'gedood'

Khaddafi gevonden en 'gedood'

'We kondigen de wereld aan dat Khaddafi dood en in de handen van de revolutionairen is.' Zo begon de woordvoerder van de Libische overgangsraad zijn verklaring tegenover een horde perslui in de Libische stad Benghazi.

Een foto van een gsm toont vermoedelijk de Libische dictator Khadaffi bij zijn arrestatie. Hij is duidelijk zwaar gewond.
Er is nog grote onduidelijkheid over het lot van de Libische kolonel Khaddafi. Volgens sommige bronnen is de kolonel opgepakt met wonden aan beide benen. Andere bronnen meldden dan weer snel dat Khaddafi zou zijn bezweken aan zijn verwondingen.
Inmiddels gaf de woordvoerder van de overgangsraad al toelichting. 'Dit is een historisch moment, het is het einde van tirannie en van de dictatuur. Khadaffi is zijn lot tegemoet gekomen.' Volgens de woordvoerder zouden commandanten in Sirte de dood van de kolonel bevestigd hebben.
Khaddafi zou aan de verwondingen zijn overleden, wist Reuters snel op basis van Abdel Ma
djid Mlegta, een militair bevelhebber van het nieuwe Libische regime. De overgangsraad laat ook weten dat zijn lichaam wordt overgeplaatst naar een geheime plaats uit veiligheidsoverwegingen. Zijn zoon, Mo'tassim Khaddafi, zou wel levend gevangen zijn genomen in Sirte. Dat was een van de laatste bolwerken van de kolonel.
AFP verspreidde een foto van Khaddafi, genomen op het moment van zijn gevangenname. De foto werd genomen met een gsm. De authenticiteit van de foto is nog niet bevestigd, maar een Libische militaire vertegenwoordiger heeft aan nieuwszender Al Jazeera gezegd dat het wel degelijk om de kolonel gaat.
Aanhangers van Khaddafi spraken de berichten met klem tegen. 'Muammar Khaddafi is niet gevangen en niet gedood', klonk het.
De VS en de NAVO hebben de berichten nog niet bevestigd. 'We werken eraan', klinkt het in de omgeving van president Obama. De NAVO heeft inmiddels wel al te kennen gegeven dat ze bombardementen hebben uitgevoerd op een konvooi van troepen die de kolonel steunden, maar wist niet of Khaddafi deel uitmaakte van dat konvooi. 'De gewapende wagens maakten deel uit van militaire operaties en vormden gevaar voor de burgers', zei de woordvoerder.
De rebellen hebben Sirte, het bolwerk van Khaddafi, ingenomen en overal weerklinken vreugdeschoten en autoclaxons.


Bron : http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...-3146.art?ckc=1
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2011, 16:21
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2011, 16:23
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th October 2011, 16:48
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Kadhafi is officieel dood

Het eerste wat je op dit moment tegenkomt op de site www.HLN.be, is een foto van het lijk van Kadhafi. Wanneer je doorklikt is er zelfs een filmpje te zien waarop Kadhafi (levend of dood) op de grond ligt terwijl iedereen aan het roepen is.

Ik vraag me persoonlijk af of het nodig is om die foto zo groot als "eye catcher" op de site te zetten. Het is de foto van een verminkt lijk en dat kan, volgens mij erg schokkend zijn. Die foto lijkt me eerder sensatie dan nieuws, zijn dood daarentegen is wel belangrijk voor het Libische volk.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th October 2011, 17:13
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik denk dat het 'gefeest' en de sensatie nu vooral komt doordat dit voor het Libische volk echt een symbolisch einde is van een zware periode. Een teken dat het vanaf nu écht anders kan.

De foto's zelf zijn inderdaad wat expliciet en natuurlijk hoeft dit niet maar deze foto's vormen voor de Libische bevolking een bevestiging; ze zien zijn gezicht, ze beseffen dat het nu echt gedaan is. Voor de lokale bevolking is het dus niet enkel 'sensatie', hier daarentegen...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2011, 17:52
Glenn.Urkens Glenn.Urkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: turnhout
Posts: 30
Momenteel geloof ik nog niet dat Khaddafi effectief dood is.
Zo'n foto kan even goed vervalst zijn of dergelijke.
Ik hoop alleszins dat het een echte foto is en dat Khaddafi dood is.
Hij heeft heel Libië voor een veel te lange tijd in zijn macht gehad en heeft zeer lang de wet gedicteerd.
Hopelijk kan alles binnenkort terug zijn normale gangetje gaan.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st October 2011, 10:20
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
DNA-tests bevestigen dood Kadhafi, ex-leider droeg pruik

DNA-testen hebben bevestigd dat Mouammar Kadhafi vermoord is. Maar Libische regeringsbeambten ontdekten wel dat hun ex-leider een pruik droeg. Dat zegt de Libische interim-premier Mahmoud Jibril in een interview met de Washington Post.
© reuters
© getty
© reuters
In het ziekenhuis in Misurata werden behalve op Kadhafi's haar ook DNA tests uitgevoerd op zijn bloed en speeksel om te bevestigen dat het lichaam echt van de oud-leider was. Dat bleek het geval, alleen kwam het DNA van die monsters niet overeen met dat van zijn haarlokken.

Zelfs toen de voormalige dictator onder vuur was genomen door de NAVO en door Libische vrijheidstrijders, droeg Kadfafi dus nog een pruik. Hij werd vervolgens de rioolpijp uitgesleept waarin hij zich verborgen hield en zwaar bloedend door een woedende en uitgelaten menigte belaagd. Op de foto's van na zijn dood is te zien dat zijn hoofd aanmerkelijk kaler is dan voorheen.

Status
Dat de gevreesde leider ijdel was en van statussymbolen hield, was algemeen bekend. Er gaan ook geruchten dat hij plastische chirurgie onderging en vetinjecties kreeg onder zijn ogen: Zijn gezicht bleef tijdens de 42 jaar van zijn bewind opmerkelijk rimpelloos.

De excentrieke Mouammar Kadhafi omringde zich ook graag met vrouwelijk schoon. Zelfs zijn lijfwachten waren vrouwen, die make-up en stijlvolle kleding droegen. Hij had een wagenpark met de meest luxueze auto's en zijn huis was ingericht als een kasteel. Zelfs het wapen dat bij zijn vangst werd aangetroffen, was beklad met goud.

Kadhafi hield ervan zijn rijkdommen tentoon te stellen, terwijl een derde van alle Libiërs in armoede leeft en de werkeloosheid in het land 30 procent bedraagt.

Kruisvuur
Over de exacte omstandigheden van zijn dood bestaat nog steeds twijfel. De Libische premier maakt echter bekend dat Kadhafi overleden is door een kogel die hij tijdens een kruisvuur in zijn hoofd kreeg. "Kadhafi is uit een rioolpijp gehaald. Hij bood geen enkele weerstand. Hij was geraakt door een kogel in zijn rechterarm toen we hem begonnen te verplaatsen. Toen we hem in een wagen zetten had hij geen andere verwondingen", aldus Jibril, die voorlas uit een forensisch rapport.

"Toen het voertuig reed raakte het verzeild in een kruisvuur tussen de revolutionairen en troepen van Kadhafi en werd hij in zijn hoofd getroffen", zei de premier. "De forensische arts kon niet zeggen of de kogel van de revolutionairen kwam of van Kadhafi's troepen."

Kadhafi zou nog hebben geleefd toen hij daarna werd meegenomen, maar overleed enkele minuten voordat hij het ziekenhuis bereikte, aldus Jibril. (AD/anp/gb)

Bron: Het Laatste Nieuws
http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opsta...oeg-pruik.dhtml


Mening: Ik vermoed dat dit het artikel is waar Ann het over had,
en na gisteren 'De Wereld Draait Door' te hebben gezien, sluit ik mij wel aan bij de mening van Prem Radhakishun, die in zijn eigen woorden zei dat de Libiërs tegenwoordig heel hypocriet zijn: ze waren jarenlang tevreden met zijn beleid en nadat er enkele minder effectieve stappen zijn ondernomen, moet hun leider dood.
Dit fragment is te bekijken op: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/V...html?&tx_ttnews[tt_news]=23531&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=148&cHash=7a2e11aca39eb652d396fc94e75ec0cb
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd October 2011, 12:16
Peter.Van.Loock Peter.Van.Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Roep om onderzoek naar Khaddafi's dood

Het lichaam van de gedode Libische kolonel Moe'ammar al-Khaddafi wordt mogelijk vandaag nog onderzocht. De roep om een onderzoek naar de omstandigheden waarin de verdreven dictator werd gedood, klinkt steeds luider.

Donderdag werd Khaddafi bij de kraag gevat in zijn thuisstad Sirte en niet lang daarna is hij gedood. Er circuleren amateurbeelden waarop te zien is hoe Khaddafi gewond is. Op andere amateurbeelden is niet duidelijk of de "Broeder Leider" nog in leven is. Nog later kwamen er foto's van een dode Khaddafi, op die foto's zijn kogelwonden te zien.

De officiële versie van de Nationale Overgangsraad is dat Khaddafi geraakt werd door een kogel toen hij terechtkwam in een vuurgevecht tussen zijn aanhangers en rebellen. Maar het valt te betwijfelen of die versie klopt.

De mensenrechtenorganisatie Amnesty International heeft vragen bij de dood van Khaddafi. Ook de Verenigde Naties eisen een onderzoek naar de omstandigheden. Als Khaddafi éérst werd gevangengenomen en daarna gedood, dan is er volgens de internationale regels sprake van een oorlogsmisdaad.

De Nationale Overgangsraad heeft steeds gepleit voor verzoening, niet voor wraak. De leiders hebben steeds gezegd dat het de bedoeling was om Khaddafi te berechten, niet om hem te doden. Maar al vaker is gebleken dat ze weinig controle hebben over de strijders, de militaire discipline bij de rebellen is niet zo groot. Toch stellen velen zich ook de vraag of er van bovenaf geen bevel is gekomen om Khaddafi om te brengen.

Het lichaam van Khaddafi ligt nog in een koelcel van een oud warenhuis. Volgens de islam moeten doden zo snel mogelijk begraven worden. Maar bij de Nationale Overgangsraad en ook bij Khaddafi's familie is er discussie waar de vroegere dicator begraven moet worden: in Sirte, in Tripoli, in Misurata of nog ergens anders. Ook is het de bedoeling om de locatie van het graf geheim te houden.

VRT Deredactie.be za 22/10/2011 - 11:02
(Bron)

Persoonlijk sluit ik me aan bij de vraag naar een onderzoek over de precieze omstandigheden bij de dood van Khaddafi. Graag had ik hem berecht gezien voor het Internationaal Strafhof, wat nu uiteraard uitgesloten is.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd October 2011, 14:05
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Om op de mening van An terug te komen, vind ik dat het inderdaad niet meer gaat om het nieuws, maar meer om de sensatie. De kranten staan er nu vol van, van Kadhaffi's dood. Oké, ik ben er vol mee eens dat het goed nieuws is dat eindelijk deze 'schurk' dood is. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n gruwelijke beelden dan nog eens extra in de kranten moet staan. Of Libië nu al mag juichen van hun overwinning? Ik denk dat het probleem nog lang niet van de baan is. De troepen van Kadhaffi zijn nog lang niet weg. Persoonlijk denk ik dat het nu pas begint met bloedbaden. Ik hoop dat mijn gevoel ongelijk heeft, want dit wens ik niemand toe. Vooral niet de onschuldige burgers.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23rd October 2011, 19:45
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Zoon van Kadhafi wil van geen ophouden weten

Saif al-Islam, de zoon van de vermoorde Libische leider Moammar Kadhafi, heeft in een audioboodschap gezworen de Libische Nationale Overgangsraad en de NAVO te zullen bestrijden. Dat meldt de Arabische tv-zender Al Arabija.
'We zullen ons blijven verzetten. Laat de ratten en de NAVO opkrassen', zo zei hij naar verluidt. 'Dit is ons land waar we leven en zullen sterven. We blijven ons verzetten.'

De boodschap duurde slechts enkele seconden. Dat kan er op wijzen dat het gaat om een live uitzending die Saif al-Islam kort wilde houden om tracering te vermijden.

Over het lot van Saif al-Islam is verder niets bekend. De afgelopen drie dagen werd meermaals bericht dat de zoon van Moammar Kadhafi gevangen zou zijn genomen. Bewijs hiervan kon echter nooit worden geleverd.

Intussen is in Benghazi de ceremonie begonnen waarmee de Nationale Overgangsraad (NTC) de 'bevrijding' van Libië officieel wil vieren.

Bron: de standaard
Datum: 23 oktober 2011

Het is zoals Emmely zegt, is dit wel het einde? De zoon van Kadhafi laat het hier niet bij... Hij laat expliciet horen dat hij zich nog gaat verzetten tegen de NAVO. Het volk van Libië kan en mag blij zijn met de dood van Kadhafi, maar voor zijn zoon en aanhangers kan dit een begin zijn van een zoete wraak-actie. Libië moet alert zijn voor de gevolgen. In deze wereld draait het vaak om wie laatst lacht, best lacht. Mensen nemen wraak wanneer er iets is gebeurd in hun nadeel. Dat zie ik bij Kadhafi's zoon niet anders. Ik hoop maar dat dit niet escaleert...
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 23rd October 2011, 21:06
Hans.VanGorp Hans.VanGorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 35
Ik kom even terug op de mening van An en Emmely. Ik was toevallig op de site van Het Laatste Nieuws toen er plots een 'breaking news' kwam dat er vermoedens waren dat Kadhafi dood zou zijn. Uiteindelijk kwam er een gruwelijke foto bij waarop deze man duidelijk dood was. Het was duidelijk dat het voor de makers van dit artikel niet belangrijk was dat deze man 42 jaar lang een harde dictator was voor zijn volk, dat was pure bijzaak. Nee het ging hen puur om de sensatie dat ze hun lezers in de ban konden houden van hun nieuwsvangst. Hij is dood, maar dit slechts één man uit een heel leger, en dat leger zal zich nog fel verzetten. (kijk maar naar de reactie van één van zijn zonen die nog in leven is) Bovendien is dit land nu wel heel onstabiel geworden, wie weet komt er dan wel een nieuwe leider aan de macht die het evenmin goed voorheeft met zijn volk.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 23rd October 2011, 22:15
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Ik vind het goed dat men eindelijk de dictator Kadaffi heeft kunnen vatten,maar of het goed was om hem meteen de doden weet ik niet. Ik kan de woede van het volk wel begrijpen aangezien hij zelf veel mensen gedood heeft maar misschien had een proces beter geweest. Niet alleen Kadaffi maar ook zijn hele familie wordt uitgemoord en dit vind ik helemaal niet kunnen, oké zij waren ook betrokken maar is het niet genoeg dat hun vader, man gestorven is? Moet hiervoor ook de hele familie eraan? En het tentoonstellen van het lichaam is dit niet een beetje wreed? Het lijkt me eerder op een circus, ze komen gewoon allemaal kijken hoe hij eruit ziet. Ik praat Kadaffi zijn gedrag zeker niet goed hij moest gestraft worden voor zijn daden, maar de wijze waarop hij gestraft is vind ik niet menselijk.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 24th October 2011, 09:00
Andy.Pinxteren Andy.Pinxteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 48
Ik volg Evelien wel in het feit dat je nooit iemand zijn dood kan vieren. De dictator is gevat en gedood met een kogel zo blijkt. Er zijn toch een heleboel vragen die men hier over heeft. Hoe is dit gebeurt? En in welke omstandigeheden is dit gebeurt? Maar ik vind het ongeloofelijk dat men een lijk zo kan tentoonstellen als een trofee. Maar uiteindelijk kunnen wij hier niet echt een mening over geven. Wij hebben niet meegemaakt wat de Lbiërs hebben meegemaakt.
__________________
I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies.

Thomas Jefferson
3rd president of US (1743 - 1826)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.