actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2011, 12:41
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
VS bood Cuba gevangenenruil

De Amerikaanse regering heeft Cuba aangeboden om een wegens spionage in de VS veroordeelde Cubaan terug naar huis te sturen in ruil voor de vrijlating van een in Cuba gedetineerde Amerikaan. Cuba heeft het aanbod geweigerd. Dit hebben bronnen in Washington verklaard.

De VS lieten weten eventueel ook bereid te zijn Cuba op een andere wijze tegemoet te komen, als het de Amerikaan Alan Cross zou laten gaan. Havana wilde geen genoegen nemen met alleen de vrijlating van de veroordeelde spion René Gonzalez, omdat deze toch al het grootste deel van zijn straf erop heeft zitten. De Cubaanse regering wilde dat in ruil voor Cross ook nog enkele andere veroordeelde spionnen door de VS zouden worden vrijgelaten. Dat wilde Washington weer niet, zeiden de bronnen.

Crooss is tot vijftien jaar cel veroordeeld omdat hij in 2009 verboden communicatie-apparatuur Cuba wilde binnensmokkelen.


bron: Het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20111014_023


Mening:
Ik vind dit een opvallend artikel omdat ik eigenlijk niet verwachtte dat dit soort van mensenruilen bestond. En het minst had ik verwacht dat één van de machtigste landen, zoals Amerika, met zijn vrijheidsnormen, mensen zo inruilt alsof het ruilkaarten zijn.
Even straf is dat de ruil niet is doorgegaan, en moesten de 'ruilkaarten' dit zelf geweten hebben, vermoed ik dat ze niet zo blij zouden zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2011, 20:39
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Israëlische soldaat geruild voor 1.027 gevangenen

In Israël is een grote gevangenenruil begonnen tussen Israël en de Palestijnen. Op termijn zullen meer dan duizend Palestijnse gevangenen worden vrijgelaten in ruil voor de Israëlische soldaat Gilad Shalit. De jonge soldaat werd in 2006 ontvoerd door Hamas. Hij is inmiddels vrijgelaten in Egypte.

Het gaat om de grootste gevangenenruil tussen Israël en de Palestijnen in decennia. Een eerste groep Palestijnse gevangenen is vanmorgen met bussen vertrokken uit Israëlische gevangenissen (eerste foto in tekst). Het gaat om bijna 500 gevangenen. Velen van hen zaten al tientallen jaren achter de tralies.
Ze werden naar een gevangenis op de Westelijke Jordaanoever gebracht en naar een grensovergang met de Gazastrook. Daar zullen ze in de loop van de dag worden vrijgelaten.

Over twee maanden zullen nog eens meer dan 500 Palestijnse gevangenen vrijkomen, waardoor er in totaal 1.027 gevangenen door Israël zullen worden vrijgelaten. Verschillende gevangenen worden overigens naar andere landen gestuurd, zoals Jordanië, Turkije, Qatar en Syrië. De rest wordt vrijgelaten in de Gazastrook zelf en in de Westelijke Jordaanoever.

In ruil voor de vrijlating van de Palestijnse gevangenen, heeft de Palestijnse radicale beweging Hamas de Israëlische soldaat Gilad Shalit (foto's in tekst) vrijgelaten. De jonge soldaat werd vanmorgen vroeg overgedragen aan Egypte, dat bemiddeld heeft om de ruil mogelijk te maken. In Egypte werd hij opgevangen door Israëlische dokters.

In de loop van de dag zal hij met een helikopter naar Israël worden gebracht, waar hij zijn familie zal weerzien en ook ontvangen zal worden door de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Om dan uiteindelijk terug te kunnen keren naar zijn thuisstad in het noorden van Israël.

Bron: Deredactie.be 18/10/2011

Eigen mening:
Ik post dit artikel aansluitend omdat het in beide gevallen om goede propaganda gaat bij twee landen die zich opwerpen als verdedigers van de vrijheid.
Bij deze beide gevangenenruilen willen zowel Israël als de Verenigde Staten volgens mij laten zien dat ze zorg dragen voor hun burgers.
In Israël is de dienstplicht van kracht,als er dan een jonge soldaat ontvoerd wordt gaat men er tegenop zien en kritiek geven. Daardoor gaat het volgens mij ook om zoveel gevangenen die voor 1 soldaat geruild worden.
Israël laat zien dat, als er iets gebeurt, geen enkele prijs te hoog is om iemand van het eigen volk te helpen.
Dit kan wel een verkeerd teken geven aan tegenstanders van deze naties. Zij zullen waarschijnlijk vlugger ontvoeringen ondernemen om hun gevangengenomen leden vrij te krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.