actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2011, 13:08
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Vermist kind meteen gemeld via tv en gsm

Vermist kind meteen gemeld via tv en gsm
ma 07/02/2011 - 07:42

Onrustwekkende verdwijningen van kinderen worden vanaf volgende week onmiddellijk gemeld via tv, radio, gsm of internet. Dat zal gebeuren via het "Child Alert"-systeem van de stichting voor vermiste kinderen Child Focus. Zo meldt Het Belang van Limburg.

Het is niet zo dat bij elke verdwijning een flashbericht zal worden verstuurd. Enkel wanneer het vermoeden bestaat dat het leven van het kind in onmiddellijk gevaar is, zegt Dirk Depover van Child Focus.


Belga De beslissing om een flashbericht te sturen zal liggen bij een magistraat. Het gaat dan bijvoorbeeld om een ontvoering door een onbekende, of wanneer een erg jong kind in verdachte omstandigheden verdwijnt.

Child Focus zal in dergelijke gevallen in overleg met politie en gerecht een algemeen "Child Alert" verspreiden, zoals dat nu al bestaat voor nieuwsberichten. Nieuw is dat mensen het bericht ook krijgen via sms en e-mail, als ze zich daarvoor hebben ingeschreven.

De alert zal ook onmiddellijk op televisie te zien zijn. In het bericht zal informatie en een foto staan van het kind, maar eventueel ook gegevens over een mogelijke dader. Bedoeling is dat getuigen dan zo snel mogelijk bellen naar een algemeen noodnummer dat volgende week wordt bekendgemaakt.

Nagenoeg alle radio- en tv-zenders en gsm-operatoren stappen mee in het systeem. In Nederland bestaat een dergelijk systeem al ruim twee jaar. Het is in die tijd vier keer gebruikt.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...0207_ChildFocus

Eigen mening: Hoewel het eigenlijk niet echt frequent gebruikt wordt (slechts 4 keer op twee jaar tijd in Nederland, er gebeuren heus meer verdwijningen dan 4 op zo'n lange periode), kan volgens mij de efficientie van het systeem verhogen als er meer mensen op de hoogte zijn van het systeem. Dat kan via heel wat wegen, waaronder reclame op het internet en vooral op de tv. Tevens kunnen brochures worden verspreid en posters worden opgehangen. Ik zie echt wel een systeem dat efficient gebruikt kan worden mits de mensen er van weten!

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 7th February 2011 om 13:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th February 2011, 13:23
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Dit is zeker een goed idee, niet alleen omdat meerdere mensen op de hoogte kunnen gesteld worden van de verdwijning. Je kan onmiddellijk reageren als je het kind gezien hebt, dus zal dit kind ook sneller gevonden worden. Toch twijfel ik aan de frequentie van de meldingen, enkel als het kind in onmiddellijk gevaar is. Als een kind verdwijnt, is het dan niet automatisch in gevaar? Het kind ken nog niets van de wereld en kan zomaar met vreemde mensen meelopen, het kan in een rivier vallen en verdrinken,...
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th February 2011, 15:48
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Elke dag verdwijnen er kinderen. Net zoals Femke twijfel ik aan de frequentie van de meldingen. Elk kind dat verdwenen is, bevindt zich in gevaar. Vervolgens stel ik me de vraag of veel mensen zich gaan inschrijven voor deze dienst. Ik zou mij hier niet voor inschrijven. Volgens mij ligt dit anders als je in een grote stad woont. Hier is de kans -denk ik- veel groter dat een kind verdwijnt. In een ander artikel las ik dat ze de opsporingsberichten lieten verschijnen doorheen de programma's. Als de ouders (of vrienden/familie) van het vermiste kind naar een programma aan het kijken zijn en ze zien daar ineens een foto van hun kind (vriend/neef/nicht/kleinkind...) zullen zij niet meer naar de tv kunnen kijken zonder het kind telkens opnieuw te zien. Volgens mij zou het beter zijn als ze de oproepen doen net voor en direct na de film.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.