actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2009, 15:32
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Moederkoekzalf wekt voetballers tot leven

Moederkoekzalf wekt voetballers tot leven

Voetbal — BRUSSEL - Geblesseerde voetbalgoden reppen zich dezer dagen richting Servië waar een huisvrouw hun lamme ledematen tot nieuwe masseert middels een forse kwak moederkoekzalf. Geen lulkoek, zo blijkt. Moederkoek bevat helende bestanddelen, maar het risico op besmetting is ook reëel.

Mariana Kovacevic, heet ze. Huisvrouw van beroep, maar ondertussen beter bekend als de wonderdokter uit Servië. De combinatie van haar wonderlijke handen en haar wonderlijke moederkoekzalf wekt halfdode voetballers weer tot leven.

De halve Premier League zou al bij haar over de vloer -ongetwijfeld van gestampte aarde- zijn geweest, maar de meesten hullen zich in stilzwijgen. Robin Van Persie, Frank Lampard en Vincent Kompany kwamen ervoor uit dat ze verminkte onderdelen van hun dure voetballijf in Servië lieten behandelen. Maar ook Tom De Sutter ging al langs.

'Ik ben naar Servië gereisd en ben een dag bij haar in behandeling geweest', zegt de Anderlecht-spits. 'Twee of drie keer ben ik een tweetal uur gemasseerd. Dan werd ik ingewreven met haar speciale zalf, die placentazalf.'

En De Sutter herstelde sneller dan verwacht. Het volgende weekend deed hij gewoon mee tegen Roeselare. 'Het ging inderdaad goed, maar die blessure was nu ook niet zo ernstig: die was ook op een andere manier te genezen.'

De Sutter relativeert het effect, wellicht vooral uit gêne, want je kunt je afvragen waarom hij dan helemaal naar Servië trekt als er toch andere methodes bestaan. De reacties van de patiënten zijn alvast eensluidend positief. De behandeling van Kovacevic werkt. Alleen, er is ook nog zoiets als het placebo-effect. In de sportwereld, waar er al eens met het bloed van lammeren wordt geïnjecteerd of ozontherapieën worden aangewend, is zo'n mysterieus verhaal van meesterlijk bereide moederkoekzalf, in een Servisch achterkamertje aangebracht, natuurlijk een hit. Moederkoek of lulkoek?

'Moederkoek bevat wel degelijk heilzame bestanddelen', zegt Bernard Spitz, professor gynaecologie aan de KU Leuven. 'Groeifactoren, hormonen (steroïden), enzovoort. Vroeger werd moederkoek zelfs verzameld, precies om er antistoffen uit te halen voor geneesmiddelen. Maar nu gebeurt dat niet meer wegens het risico op besmetting. Dat risico is reëel. Moederkoek bevat bloed dat geïnfecteerd kan zijn met een virus. Mogelijk serieuze aandoeningen zoals hiv of hepatitis. Infecties waarvan je kunt doodgaan. Ook als het via zalf is aangebracht, jawel, het hoeft niet per se geïnjecteerd te worden.'

Het is onzeker of de voetbalsterren dat risico correct inschatten. Nu gebruikt mevrouw Kovacevic naar eigen zeggen wel placenta van koeien en paarden. Maar ook dieren kunnen besmet zijn met een virus dat schadelijk is voor de menselijke gezondheid.

'Ik zou de sporters die zich aan een dergelijke behandeling wagen, willen waarschuwen', aldus nog professor Spitz. 'Wat ze doen, is allerminst zonder gevaar.'

Bestaat er ook geen gevaar dat ze tegen de dopinglamp lopen? Groeifactoren, steroïden, dat klinkt behoorlijk bekend in de oren. 'Klopt, maar de concentraties zijn dermate minimaal dat ze wellicht nooit boven de maximale grens zullen uitkomen', zegt Spitz. 'Het therapeutische effect zal ook beperkt zijn. Ik betwist niet dat er een helende werking kan uitgaan van moederkoekzalf, maar het zal eerder iets in de ordegrootte van homeopathie zijn.'

En dus niet opwegend tegen de risico's die aan de behandeling verbonden zijn. Zeker als de zalf, om het zacht uit te drukken, op ambachtelijke wijze wordt geproduceerd, niet volgens de regels van de farmaceutische kunst.

Mevrouw Kovacevic leeft volgens de jongste berichten trouwens ondergedoken. De Servische belastingcontroleurs zouden haar een paar vragen te stellen hebben. Naar verluidt vraagt mevrouw Kovacevic 3.000 euro voor een behandeling. Daarom zou ze op verschillende adressen leven, onder verschillende schuilnamen en met verschillende vermommingen. Wat alleen maar bijdraagt tot de mythe natuurlijk.

Uit: De Standaard, vrijdag 27 november 2009, auteur: Walter Wauters
__________________________________________________ _______________

Een paar weken geleden had ik voor het eerst van deze behandeling gehoord. Ik wist echter niet dat deze zalf zulke risico's met zich meebracht. Ik zou deze dan ook zo snel mogelijk verbieden (,als deze al bestaat natuurlijk). Niet alleen omdat er zo'n grote gevaren aan verbonden zijn, maar ook omdat de zalf, en de samenstelling ervan, nog niet bekend is in de farmaceutische wereld. Het is dus nog niet bekend of de zalf al dan niet een helende werking heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.