actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2012, 18:48
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Voorhamme kondigt einde Stadslijst aan

Voorhamme kondigt einde Stadslijst aan

Robert Voorhamme (SP.A) heeft op een persconferentie het einde van de Stadslijst in Antwerpen aangekondigd. Volgens hem is dat steeds de bedoeling geweest van onderhandelaar Bart De Wever.


Voorhamme gaf op de persconferentie een antwoord op de vraag van Bart De Wever. Die had vanmiddag 'nederig' aan de Stadslijst (het kartel van SP.A en CD&V) gevraagd om met één van de componenten uit de Stadslijst apart te mogen onderhandelen.

Zonder CD&V te noemen was duidelijk welke partij De Wever bedoelde.

De situatie in Antwerpen zat vast. De N-VA wil absoluut niet onderhandelen met Groen. Het SP.A-deel van de Stadslijst wil dat absoluut wel. Voor het CD&V-deel van de Stadslijst was de aan- of afwezigheid van Groen dan weer geen issue.

Over het uiteenvallen van de Stadslijst wordt al langer gespeculeerd. CD&V en SP.A hadden immers duidelijk een ander idee over de onderhandelingen. En niet alleen over de aanwezigheid van groen. Zo koos een deel van de SP.A voor een oppositiekuur. CD&V wou geenszins in de oppositie belanden, zo beklemtoonde schepen Marc Van Peel dit weekend nog in De Standaard.

Nu de Stadslijst niet langer bestaat, lijkt de weg open te liggen voor een coalitie tussen N-VA, CD&V en Open VLD in Antwerpen.

Volgens Robert Voorhamme is het steeds de bedoeling geweest van De Wever om de Stadslijst uit mekaar te spelen. De Wever zou dat ook hebben toegegeven aan hem.

LETTERLIJK: De mededeling van Robert Voorhamme

In een persoonlijk gesprek met SP.A-onderhandelaar Robert Voorhamme heeft formateur Bart De Wever zopas kenbaar gemaakt dat hij geen coalitie wenst te vormen met SP.A, zelfs niet zonder Groen.

Hij gaf met zoveel woorden toe dat dit vanaf dag één zijn bedoeling geweest is, en dat alle formatie-initiatieven tot hier toe -inclusief zijn formateursnota -bedoeld waren om de Stadslijst uiteen te spelen en SP.A los te scheuren van CD&V.

De interviews van CD&V-onderhandelaar Marc Van Peel afgelopen weekend hebben Bart De Wever ertoe gebracht om daarover nu eindelijk open kaart te spelen. De formateur wenste vanaf het begin te gaan voor een rechtse coalitie met N-VA, Open VLD en CD&V, in plaats van een brede coalitie die zoveel mogelijk Antwerpenaars vertegenwoordigt.

Bart De Wever heeft nu aan Robert Voorhamme gevraagd of SP.A bereid is om CD&V te lossen en daarvoor de nodige handtekeningen te leveren. De vraag of CD&V mee verder wil onderhandelen over zo’n coalitie komt uiteraard die partij zelf toe. SP.A bespreekt vanavond op een partijbestuur of ze bereid is om de nodige handtekeningen te leveren voor een eventuele toetreding van CD&V tot een bestuursmeerderheid

Bron: De Standaard, 13/11/2012 (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121113_068)

Eigen mening:
Vanaf dat de verkiezingsuitslag bekend werd, wist ik al meteen dat Bart De Wever voor een moeilijke uitdaging stond. We weten allemaal hoeveel tijd er was om onze federale regering te vormen. Ik vermoed dat het een lange lijdensweg gaat worden in Antwerpen. De standpunten van de verschillende partijen liggen ver uit elkaar. De stad kon langst de ene kant verder zoals ze bezig was voor de verkiezinge. Al ben ik echter ook opgelucht dat er nu verandering komt. Zelf voelde ik mij niet meer veilig in Antwerpen. Dat Bart De Wever nu niet in zee wil gaan met Sp.a. vind ik wel een stap in de goede richting. Ik hoop dat de nieuwe coalitie verbetering zal brengen voor iedereen, ook voor mensen van buiten Antwerpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.