actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2012, 17:01
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Rik Torfs: 'Stemplicht is eigenlijk afgeschaft'

Rik Torfs: 'Stemplicht is eigenlijk afgeschaft'

Heel wat Belgen zijn niet komen stemmen op 14 oktober. Er geldt in dit land nochtans een opkomstplicht. Alleen worden er geen boetes gegeven aan wie niet komt stemmen. En dus, zo concludeert Rik Torfs (CD&V), bestaat de stemplicht niet meer.
Strikt genomen kent ons land geen stemplicht, maar een opkomstplicht. We zijn verplicht ons te melden aan het stembureau. Maar als we liever een ventje tekenen op het formulier in plaats van een bolletje rood te kleuren, kan niemand daarvoor bestraft worden.
Maar ook met die opkomstplicht gaat het niet de goede kant op.
Uit de cijfers van de verschillende gewesten blijkt dat in Vlaanderen 8,5% van de kiezers niet ging stemmen op 14 oktober, met uitschieters tot 15% in de steden Antwerpen en Oostende. In Wallonië oversteeg het absenteïsme ruim 10% en in het Brussels Gewest daagde gemiddeld 17% van de kiezers niet op.
De wet is nochtans duidelijk. 'Wie zonder reden afwezig blijft bij verkiezingen riskeert een geldboete van 30 tot 60 euro, die ingeval van herhaalde afwezigheid wordt verdubbeld. De hardnekkige thuisblijvers kunnen in bepaalde gevallen zelfs tot 10 jaar hun burgerrechten verliezen", benadrukt senator Rik Torfs.
Alleen worden de boetes nooit uitgeschreven. Meer nog, volgens Rik Torfs had minister van Justitie Turtelboom op voorhand iets te duidelijk gecommuniceerd dat de afwezigen niet zouden worden vervolgd.
"De aanzienlijke stijging van het aantal afwezigen bij de verkiezingen heeft ongetwijfeld te maken met de berichten in de media dat afwezige kiezers niets hoefden te vrezen", zegt Rik Torfs.
Hij heeft de minister daarover vragen gesteld, maar kreeg - aldus Torfs - een ontwijkend antwoord. 'De minister antwoordde dat ze enkel aan het College van procureurs-generaal verzocht heeft de parketten richtlijnen te bezorgen met het uitdrukkelijk verzoek de voorzitters en de bijzitters te vervolgen die zich niet in het stembureau hebben aangemeld.'
Over de kiezers zegt Turtelboom niets. Waardoor Torfs concludeert: 'De essentie is dat de stemplicht feitelijk een stemrecht is geworden, zonder dat de wet is veranderd. Dat is niet correct. Politici moeten keuzes durven maken, en niet via sluipwegen werken.'

Bron: De standaard http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding

Mening:
Het is zeer jammer dat er zoveel kiezers niet zijn gaan stemmen op 14 oktober. Jaren geleden hebben er mensen gestaakt en ‘gevochten’ voor het algemeen enkelvoudige stemplicht voor alle Belgische burgers, om precies te zijn in 1948, en nu maken de burgers hier geen gebruik van.
Er zijn in onze samenleving spijtig genoeg veel mensen die de politiek niet volgen, misschien kan men proberen om deze doelgroep te motiveren en/of beter te informeren.
Zoals Rik Torfs al aangeeft is de stemplicht (opkomstplicht) eigenlijk een stemrecht geworden, zonder dat ze hiervoor de wet hebben veranderd.
Ik vind dit een verkeerd signaal naar de burgers toe. Dit geeft aan dat ze zomaar de grondwet mogen overtreden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2012, 21:09
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
J*rine.Storms

Ik vind het ook niet correct dat er burgers zijn die niet gaan stemmen maar langs de andere kant snap ik hun keuze wel. Als het voor hen echt niet uitmaakt wie er de verkiezingen wint en ze hier niet in geïnteresseerd zijn is het voor hen makkelijk om niet te komen. Men zegt dat je verplicht bent en anders vervolgd wordt maar ik kan zelf iemand die al een aantal keer niet gaan stemmen is en hier nooit problemen mee heeft gehad. Ik vind dit een fout van regering. Ze moeten of de wet veranderen of echt de mensen vervolgen die niet gaan stemmen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2012, 21:45
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Mensen wie de stembusslag echt niet interesseert, kunnen net zo goed blanco komen stemmen. Het klopt inderdaad dat er mensen zijn die gevochten hebben voor het stemrecht. Het is een beetje een luxepositie om te zeggen: "We schaffen het maar terug af".
Het klopt inderdaad ook dat de overheid hier harder moet tegen optreden. Zeker wanneer we kijken naar onze begroting. Hier loopt de staatskas enkele miljoenen euro's mis!
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2012, 23:21
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Ik denk persoonlijk dat we hier enkele meningen moeten nuanceren. Men heeft in de tijd gevochten voor het recht om te gaan stemmen, niet voor de plicht om te gaan stemmen. Dat is wel een groot verschil.
Raar maar waar, er zijn enorm veel mensen die zich niet interesseren in de politiek. Is het dan wel correct om hen te verplichten een stem uit te geven? Hoe groot is de kans dan wel niet dat zij gewoon op een of andere partij stemmen die vaak in het nieuws komt of op een persoon stemmen die ze leuk vinden? Eigenlijk zijn er dus heel wat politici die stemmen krijgen die niet doordacht zijn gegeven. Ik vind dat iedereen over zijn stem moet nadenken... Dus wie er niet over wil nadenken, kan gelukkig nu al blanco stemmen, maar moet naar mijn mening ook wettelijk thuis kunnen blijven.

Als laatste wil ik vermelden dat we in een democratie leven. Mensen hebben het recht om te kiezen met andere woorden... Is het dan ook niet logisch dat mensen kunnen kiezen om niet te gaan moeten 'kiezen'?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th November 2012, 08:03
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
We leven inderdaad in een democratie, maar dan vind ik dat ze beter de wet veranderen in plaats van tegen de burgers te zeggen dat als ze niet gaan stemmen, ze niet beboet zullen worden.

Toch blijf ik het jammer vinden dat mensen geen gebruik maken van dit recht..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th November 2012, 10:02
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Persoonlijk vind ik het geen slecht punt dat de stemplicht is afgeschaft, natuurlijk is het wel zo dat als een heel land zijn stem uitbrengt we ook weten wat het hele land wil. Maar ik begrijp steeds beter waarom mensen niet willen gaan stemmen of niet meer weten hoe of op wie ze moeten stemmen. Voorbije jaren brengt men een stem uit en uiteindelijk wordt in de politieke partijen zoveel gewisseld en verhuisd dat de kiezer niet krijgt waar hij voor stemde. Het afschaffen van stemplicht vind ik dus een goed punt, de mensen die geen interesse in het politieke geweld hebben blijven rustig thuis. Ze stemmen onzeker en staan er vaak niet achter, dus stemmen ze beter niet.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th November 2012, 10:51
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Het is inderdaad waar, dat België enkel nog een opkomstplicht heeft in plaats van een stemplicht. Ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die tekeningen maakten op het stemformulier (Een zeer leuk verhaal was van een ezel getekend met de partij eronder en de tekst zoek de gelijkenis). Dit is tegenwoordig al in veel gemeentes opgelost door het elektronisch stemmen.
Maar het is een pijnlijke zaak als je kijkt naar vroeger, hoe belangrijk het toen was om te stemmen. Nu maakt het voor veel mensen ( toch een 8,5 % en zelfs 15 % in Antwerpen) niet meer uit. Wordt het dus geen tijd om de wetten rond stemplicht te herzien of om te kijken naar een een systeem. Misschien moeten we er eens over stemmen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.