actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2012, 20:13
E*y.Roelen E*y.Roelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 22
Kamer keurt morgen strengere nationaliteitswet goed

Kamer keurt morgen strengere nationaliteitswet goed

De plenaire Kamer keurt normaliter morgen de nieuwe regels voor nationaliteitsverwerving goed. Iemand die Belg wil worden, zal voortaan aan een aantal integratievoorwaarden moeten voldoen, zoals talenkennis. Ook zal iemand die zware misdrijven pleegt, zijn nationaliteit kunnen kwijtspelen.
De nieuwe regels kregen al in juli groen licht in de bevoegde Kamercommissie. Vandaag vindt in de plenaire vergadering de bespreking plaats, zodat morgen de stemming kan volgen. Met de aanpassing komt er een einde aan de zogenaamde snel-Belgwet, die onder de regering-Verhofstadt I het levenslicht zag. De nieuwe regels gelden vanaf 1 januari.

Integratie
Voortaan kunnen nieuwkomers pas Belg worden na vijf jaar verblijf in ons land en moeten ze een permanente verblijfstitel op zak hebben. Integratie wordt de belangrijkste toetssteen om Belg te worden. Naast kennis van één van de drie landstalen zullen nieuwkomers ook hun maatschappelijke en economische integratie moeten aantonen. De criteria na tien jaar zijn ruimer dan die na vijf jaar.

Schijnhuwelijk
De Belgische nationaliteit kan enkel nog worden aangevraagd in België. Zware misdrijven en een schijnhuwelijk zijn redenen om de nationaliteit te weigeren of af te nemen. Er blijft nog een gunstprocedure bestaan waardoor mensen "met een uitzonderlijke verdienste voor ons land" (zoals sportlui) of staatlozen Belg kunnen worden.

Minder procedures
De wet bevat duidelijke behandelingstermijnen en de huidige twaalf procedures worden herleid tot vier: de toekenning aan minderjarigen, de verklaring na vijf jaar, de verklaring na tien jaar en de naturalisatie als echte uitzonderingsprocedure.

Taalniveau
Vanuit de oppositie kondigde Theo Francken (N-VA) aan dat zijn fractie de nieuwe regels zal goedkeuren, maar dat hijzelf zich zal onthouden. De tekst is een grote stap vooruit, aldus Francken, maar toch heeft hij drie punten van kritiek. Zo is hij ontgoocheld in het gevraagde taalniveau, staat er geen cascadeverbod in de wet en vindt hij dat elk wanbedrijf of elke misdaad een grond moet zijn om potentieel de nationaliteit af te nemen.

Anault
Er ontstond een korte discussie toen Francken de vraag stelde of "grote investeerders" via de speciale procedure de Belgische nationaliteit zullen kunnen krijgen. De discussie stak recent nog de kop op toen bleek dat de Franse miljardair Bernard Arnault Belg wilde worden. Zoé Genot (Ecolo) sprong op zijn kar en merkte op dat "rijke Fransen" ons land enkel als tussenstation gebruiken om van de fiscale voordelen in Monaco te profiteren.

Problematisch
Zowel Marleen Temmerman (sp.a) als Nahima Lanjri (CD&V) repliceerden dat iemand geen Belg moet zijn om in ons land te investeren. Voor Lanjri is de aanpassing een "gigantische stap vooruit" en de "rechtzetting van een historische fout". CD&V was altijd gekant tegen de snel-Belgwet - onder meer oud-voorzitter Jo Vandeurzen trok er als Kamerlid jarenlang tegen van leer. Ook Carina Van Cauter (Open Vld) zei dat de wet in zijn toepassing problematisch bleek. Vlaams Belang zal niet tegenstemmen, maar zich onthouden. "Too little too late, maar het gaat de juiste richting uit", oordeelde Bert Schoofs. Van een afschaffing van de snel-Belg-wet is volgens Schoofs geen sprake. "Het is eerder een spoedig-Belgwet".

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...swet-goed.dhtml

Mening:
Volgens mij is het een goede zaak dat de nationaliteitswet strenger wordt. Ik vind het niet meer dan normaal dat immigranten zich moeten integreren en zich de taal eigen maken. Het is niet de bedoeling dat wij ons aanpassen aan hun taal en gebruiken, maar hier wil ik wel aan toevoegen dat er enig gevoel van tolerantie moet zijn. Ook het feit dat criminaliteit en schijnhuwelijken een reden zijn om de Belgische nationaliteit af te nemen geniet mijn voorkeur. Er komt kritiek vanuit de N-VA dat het gevraagde taalniveau nogal laag is, maar naar mijn mening is het al een begin dat ze de moeite doen om de taal aan te leren en dat ze de basis kennen. Ik vind het wel schandalig dat 'grote investeerders' een nieuwe nationaliteit aanvragen omdat ze in hun eigen land meer belastingen zouden moeten betalen. Ik denk dat ze zeker niet te klagen hebben als het over weelde gaat... Nu ben ik enkel benieuwd of de verstrenging echt effect gaat hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2012, 08:55
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Net zoals Evy hieronder neerschreef, kan ik me vinden in de strengere nationaliteitswet. Als buitenlanders echt graag in ons Belgenlandje willen komen wonen, moeten ze zich ook aanpassen aan dit land.
Het lijkt mij niet meer dan nodig dat ze de talen beheersen die in België gesproken worden.
Evy vermelde ook dat er wel tolerantie moet zijn tegenover de 'Belgen-in-spe'. Hier heb ik mijn eigen visie op. Als we kijken naar de arbeidsmarkt, begrijp ik dat het niet eenvoudig is om als buitenstaander een job te vinden. Maar als het doorzettingsvermogen er is én tolerantie van de werkgever, kan er zeker gewerkt worden.
Langst de andere kant, ik spreek dan over religie, begrijp ik sommigen onder de buitenstaanders dan niet. Je komt in een ander land, hier leven andere regels. In de steden in België worden moskees en andere gebedsplaatsen gebouwd om de andersgelovigen gunstig te stemmen. Ik vind dat dit een grote blijk is van tolerantie vanuit België.
Ik zie een moslimland nog niet toestaan dat we een Christelijke kerk bouwen in een stad.

Tot slot wil ik vermelden dat ik vind dat de buitenlanders het echt niet slecht hebben in België. Natuurlijk is het niet eenvoudig om als buitenstaander door iedereen geappreciëerd te worden.
Elkaar tolereren (langst beide kanten) is dus de boodschap.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2012, 13:14
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Kamer keurt verstrenging snel Belgwet goed

Kamer keurt verstrenging snel Belgwet goed

De Kamer keurde zopas een verstrenging van de snel Belgwet goed. Er waren 102 stemmen voor, 14 tegen en 13 onthoudingen. N-VA stemde mee met de meerderheid, Groen-Ecolo en FDF waren tegen en het VB en de MLD onthielden zich. Iedereen spreekt van een historische wet.

Door de snel Belgwet konden buitenlanders Belg worden zonder een landstaal te kennen, zonder geïntegreerd te zijn en zonder hier zelfs maar geweest te zijn. Dat is dus verleden tijd. Tussen 2000 en einde 2011 werden zo 568.574 buitenlanders Belg. CD&V-politica Nahima Lanjri (foto) klaagt dit al lang aan en zij is met haar team een van de belangrijkste bezielers van de huidige hervorming.

Wie Belg wil worden moet in de toekomst een landstaal kennen én geïntegreerd zijn. Er komt een korte procedure na vijf jaar ononderbroken verblijf in België en een langere na tien jaar. In het eerste geval zal je ook minstens anderhalf jaar gewerkt moeten hebben om Belg te worden, in het tweede geval niet. Voor bejaarden en gehandicapten blijven de regels soepeler. Belg worden vanuit het buitenland zal niet meer kunnen.

Naturalisatie door de Kamer wordt een echte uitzondering, ze zal alleen nog kunnen voor topsporters, zangers en wetenschappers. De nationaliteit zal ook veel makkelijker kunnen worden afgenomen na ernstige misdrijven (terrorisme, mensenhandel,schijnhuwelijken) en de strafrechter zal die nationaliteit zelf kunnen afnemen. Nu is dat nog een aparte procedure. Maar voor de misdrijven van Fouad Belkacem zal de nationaliteit nog altijd niet afgenomen kunnen worden.

Bronvermelding: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...lgwet-goed.aspx

Mening: Ik vind deze wet niet meer als normaal. Wie Belg wil worden, moet als hoogste eis de taal beheersen. Al wie dit niet bezit of niet wil leren, is geen echte Belg. Ik sta volledig achter deze wet. En dat ze dit ook terug kunnen intrekken is ook een goed punt.
Stel je voor dat wij in deze situatie zitten. Dan vinden wij dit ook niet kunnen. Maar iedereen moet zich aanpassen.

Dit kan voor sommige onder jullie racistisch klinken, maar toch is dit zo. Dit is in ieder geval mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.