actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th August 2020, 11:59
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Ilse Uyttersprot, oud-burgemeester Aalst, vermoord teruggevonden

Ilse Uyttersprot, oud-burgemeester Aalst, vermoord teruggevonden

Ilse Uyttersprot (CD&V), schepen en oud-burgemeester Aalst, is vermoord teruggevonden. Dat wordt bevestigd door huidige burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) die zegt dat de dader zich heeft aangegeven. De politie onderzoekt de zaak.


Haar lichaam werd gevonden in een appartement in de Meuleschettestraat in Aalst.

‘Met ontzetting en ongeloof verneem ik zopas het overlijden van Ilse Uyttersprot in dramatische omstandigheden. Bij het horen van het nieuws over de moord/doodslag op Ilse stond ik aan de grond genageld’, aldus D’Haese aan Het Nieuwsblad.

‘Ik verneem dat de dader zich zou hebben aangegeven, maar de precieze omstandigheden worden door politie en parket de komende uren verder onderzocht.’ Het zou gaan om een man, geboren in 1971, met wie Uyttersprot al enige tijd een relatie zou hebben. Over de exacte omstandigheden bestaat echter nog geen duidelijkheid. ‘Ik hoop dat de omstandigheden snel worden uitgeklaard, en dat de dader passend wordt gestraft.’ Gezien het profiel van het slachtoffer en de politieke gevoeligheid is het onderzoek in handen van de federale politie. Nadat de verdachte ondervraagd is, zal het parket rond de middag communiceren over de zaak. Het is niet duidelijk of het moord of doodslag betreft.

‘Mijn gedachten gaan in de eerste plaats naar de twee kinderen van Ilse en haar naaste familieleden. Zij zullen de komende weken en maanden alle steun kunnen gebruiken. Niemand verdient het om op deze jonge leeftijd een moeder te verliezen. Niemand mag zo jong sterven Namens het ganse stadsbestuur en mezelf bied ik de familie en vrienden van Ilse onze gevoelens van medeleven aan. Ik wens hen oprecht veel sterkte toe’, zei D’Haese nog. Ze werd 53.

Gemeentepolitiek
Uyttersprot was burgemeester van Aalst van 2007 tot 2012. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 moest zij de burgemeesterssjerp doorgeven aan D’Haese. Ze werd toen schepen tot haar schepenbevoegdheden haar in 2019 ontnomen werden. Dat gebeurde toen Uyttersprot en haar partij CD&V eind vorig jaar tegen de meerjarenplanning van het Aalsterse stadsbestuur stemden. Op die manier zette ze zichzelf buiten de meerderheid van het stadsbestuur. Huidig burgemeester D’Haese sprak toen van een vertrouwensbreuk en nam haar al bevoegdheden af, ook omdat ze moedwillig ‘vertrouwelijke informatie’ zou hebben gelekt.

Ze stapte daarop naar de Raad van State om die terug te eisen, terwijl ze intussen zes maanden als schepen aanbleef. Over die opmerkelijke situatie gaf Uyttersprot enkele weken terug nog een interview aan onze collega’s van TV Oost.

Over de politieke gevolgen die het overlijden van Uyttersprot op de bestuursploeg heeft, is nog geen duidelijkheid.

Medeleven
Verschillende mensen spraken al hun medeleven uit waaronder partijgenoten Wouter Beke en Hilde Crevits.

Ook andere CD&V’ers reageren verbijsterd op het nieuws. Federaal vicepremier Koen Geens heeft het over een afschuwelijk drama. ‘Geen woorden voor. Beste Ilse, we zullen je zo missen. Je was altijd bekommerd om Aalst en CD&V. Mijn oprechte deelneming aan de familie en vrienden.’

‘Het overlijden van Ilse Uyttersprot treft ons allen heel erg’, zegt CD&V-voorzitter Joachim Coens in een eerste reactie. ‘Wat een vreselijk nieuws. Veel sterkte aan de familie en naasten’, schrijft Coens op Twitter. Uyttersprot en Coens zaten samen in JONGCD&V, en legden daarna allebei ‘een geëngageerd sterk parcours van inzet voor de gemeenschap’ af, zegt Coens. Hij is Uyttersprot dankbaar en noemt haar overlijden ‘verdorie veel te vroeg’.

Politici van andere partijen reageren eveneens op het overlijden van Uyttersprot. Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) zegt verbijsterd te zijn en betuigt zijn medeleven. Viceminister-president Bart Somers (Open Vld) noemt het nieuws onwezenlijk.

MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez betuigt in naam van heel zijn partij zijn medeleven aan de familie en vrienden van Uyttersprot.

Bron: De Standaard, 4 augustus 2020
https://www.standaard.be/cnt/dmf202...Z_Gw4b-nbWqD0-A
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.