actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd July 2018, 20:57
Jutte.d*bruyn Jutte.d*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 40
Meerderheid dient wetsvoorstel in om abortus uit strafwet te halen

De vier federale meerderheidspartijen, N-VA, CD&V, Open Vld en MR, hebben een akkoord bereikt over het indienen van een wetsvoorstel om abortus of vrijwillige zwangerschapsonderbreking uit het strafrecht te halen. Het voorstel zou donderdag in overweging genomen worden.

Abortus staat in België nog altijd in het strafwetboek. De wet uit 1990 bepaalt enkele voorwaarden waardoor abortus niet als een misdrijf beschouwd wordt.

Volgens het nieuwe voorstel wordt abortus uit het strafwetboek gehaald en in een aparte wet gebracht. In die wet zouden sancties behouden blijven, maar verdwijnt de notie 'noodtoestand' van de vrouw. De zwangerschapsonderbreking is mogelijk tot de twaalfde week en na een wachttijd van zes dagen. "Indien er dringende medische redenen zijn, wordt er uiteraard ingegrepen en vervalt de wachttijd", verduidelijkt CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten, die benadrukt dat er geen sprake is van een 'depenalisering' van abortus.

Erkenning van de foetus
In tegenstelling tot vandaag wordt in de nieuwe wet uitdrukkelijk vermeld dat de arts die weigert een abortus uit te voeren, verplicht is door te verwijzen naar een andere arts.

Het akkoord voorziet voorts dat minister van Justitie Koen Geens (CD&V) op korte termijn een wetsontwerp indient over de erkenning van de foetus, ook al bestaat er geen "formele band" tussen de erkenning van doodgeboren kinderen en het schrappen van abortus uit het strafwetboek, luidt het nog.

De meerderheid hoopt dat de oppositie zich aansluit bij haar voorstel. Maar vanuit de oppositie werden wetsvoorstellen ingediend voor een volledige depenalisering van abortus en een aanpassing van de voorwaarden. In een gezamenlijk amendement willen de oppositiepartijen de periode waarbinnen abortus mogelijk is optrekken van twaalf naar achttien weken.

Bron: De morgen, https://www.demorgen.be/binnenland/...halen-b3e40f8c/
Mening: Ik vind het goed dat ze abortus uit de strafwet gaan halen omdat het iedereen zijn eigen keuze is om abortus te doen of niet. Sommige mensen hebben daar een goede reden voor en andere ook weer niet, maar dat kan je niet voorkomen. Ik hoop dat deze wet er snel doorkomt. Ik vind het ook goed dat het in een aparte wet wordt gebracht. Wat ik minder vind is dat de periode van abortus opgetrokken wordt naar achttien weken in plaats van twaalf weken. Ik vind dat twaalf weken als riskant is en dan wordt het misschien achttien weken. Ik vind dat persoonlijk te lang om te beslissen of je abortus wil doen of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.