actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2016, 19:24
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Schauvliege wil verbod op plastic zakjes

Ook Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) wil een verbod op plastic zakjes. Maar dat verbod wordt best op Belgisch niveau en in overleg met de andere gewesten aangepakt. Dat heeft Schauvliege in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Gwenny De Vroe (Open VLD) en Bart Nevens (N-VA). Eerder kondigde Wallonië al zo’n verbod aan en ook in Brussel zijn er gelijkaardige plannen.

Wie in een Waalse supermarkt gaat winkelen, zal daar vanaf 1 maart 2017 jaar geen dunne plastic zakjes meer vinden om fruit en groenten te verpakken. De gewone zakjes, die aan de kassa gegeven worden, worden al vanaf 1 december 2016 verboden. Ook Brussel lijkt dezelfde weg op te gaan in het bannen van de plastic zakjes.

De Vroe (Open VLD) en Nevens (N-VA) polsten naar het standpunt van Vlaams minister Schauvliege. Die is ook gewonnen voor een verbod, maar wil dat samen met de ander gewesten regelen. 'We zijn bereid naar een verbod te gaan. Ik vind dat dit op Belgisch niveau moet worden aangepakt', aldus Schauvliege.

Nevens vroeg ook of bioplastics of bio-afbreekbare zakjes een alternatief zouden kunnen vormen. Schauvliege maant aan tot 'voorzichtigheid'. 'Het ene bioplastic is het andere niet. Sommige worden heel gemakkelijk in het milieu afgebroken; voor andere daarentegen is dat niet het geval. We moeten op dat vlak erg voorzichtig te werk gaan. Als we bioplastic toestaan, dan moet het wel om een product gaan dat het milieu niet vervuilt', klonk het.

Schauvliege: 'Een verbod op plastic moet eenvoudig en duidelijk zijn, zowel voor de handelaar - van de grote supermarkten tot de bakkers en de marktkramers - als voor de consument. Want ook consumenten zien niet onmiddellijk wat de impact van een plastic zakje op het milieu is. Voorts moeten we goed onderzoeken wat de consequenties zijn voor het milieu: we moeten een regeling uitwerken die ervoor zorgt dat er minder plastic in het milieu terechtkomt.'

Bron: De Standaard
Datum: 11 mei 2016

Mijn mening: Het duurt 10 tot 20 jaar (afhankelijk van de omstandigheden) tot een plastic zakje volledig vergaan is in de natuur. Dit is dus een zeer lang proces dat zeer belastend is voor het milieu. Plastic kunnen we eigenlijk alleen wegwerken door verbranding, maar we weten zelf ook dat niet iedereen het zo nauw neemt met de regel om afval in de vuilbak te gooien. Veel van deze zakjes komen op straat terecht en zwerven ergens rond in de natuur. Dat de overheid nu maatregelen wil nemen om zo weinig mogelijk plastic te laten gebruiken en dus ook te produceren is een goed signaal naar de bevolking toe om goed met het milieu om te gaan. Zelf neem ik in de winkel geen zakje, maar neem ik een herbruikbare tas mee om alle boodschappen in te doen. Ik merk ook op dat vele andere mensen dit doen sinds dat ze moeten betalen voor een zakje. Dat de overheid nu ook de plastic zakjes voor groenten en fruit willen afschaffen lijkt me niet slecht. Het is perfect mogelijk om losse stukken groenten of fruit mee te nemen zonder dat deze beschadigd raken. Terwijl dit voor het milieu wel een groot verschil maakt.

Laatst aangepast door Annelies H*nssens : 11th May 2016 om 19:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 11:37
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Verbod op plastic zakjes?

Net zoals Annelies koop ik nooit een zak in de winkel. Ik gebruik een herbruikbare tas of ik ga met de auto als ik veel nodig heb. Welke alternatieven kunnen gebruikt worden voor de plastic zakken bij de groenten-en fruitafdelingen? Er zijn verschillende mogelijkheden. Kartonnen dozen, papieren zakken, een eigen herbruikbare zak ... . Voor de natuur kan het veel betekenen als het gebruik van plastic gereduceerd wordt. We denken hier niet meteen bij na wanneer we plastic gebruiken, maar toch is het erg vervuilend en belastend voor het milieu. Persoonlijk zou ik het daarom ook helemaal niet erg vinden als er een verbod zou komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2016, 18:00
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Verbod op plastiek zakjes?

Ik ga akkoord met de mening van Annelies en Sofie. Het gebruik van plastiek zakjes in de winkel is een gewoonte waar vele mensen vroeger aan meededen. Sinds men de plastiek zakjes betalend maakte, zijn er erg veel klanten die steeds komen winkelen met een herbruikbare tas. Het verbod dat Schauvliege wil invoeren vind ik dan ook louter positief. Het eenmalig gebruik van een plastiek zakje heeft voor niemand voordelen, noch voor ons, noch voor het milieu. De duurzame oplossing van biologisch afbreekbare zakjes klinkt mooi in theorie, maar zoals Schauvliege aanhaalt is niet elk biologische afbreekbare plastiek dezelfde en dus ook niet per sé duurzaam. De oplossing is er een gewoonte van maken om als je naar de winkel gaat een herbruikbare tas mee te nemen, en deze ook te koop aan te bieden in de winkel. Zo heeft niemand meer het excuus dat hij/zij zijn tas is vergeten. Op deze manier wordt het gebruik van een herbruikbare tas routine en doordat men de plastiek zakjes ook niet meer aanbiedt, is er geen andere optie. Alle voedingsmiddelen, ook groenten en fruit zijn te vervoeren in een herbruikbare tas. Dit spaart niet alleen geld uit voor ons, maar is ook nog eens goed voor het milieu.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.