actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th July 2016, 11:12
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Demir: "Kiezen tussen Belgische of Turkse nationaliteit"

Belgen met Turkse roots, die hier geboren worden, zouden moeten kiezen voor de Turkse of de Belgische nationaliteit. Dat zegt N-VA-Kamerlid Zuhal Demir, die zelf de dubbele nationaliteit heeft. Ze reageert in Het Belang van Limburg op de mislukte staatsgreep in Turkije, en de rellen en bedreigingen die daarop volgden binnen de Turkse gemeenschap in België.
beluister
Demir: "Problemen uit Turkije niet importeren in België"
Zuhal Demir heeft tot twee weken na de mislukte staatsgreep in Turkije gewacht om haar gedacht te zeggen. Maar in Het Belang van Limburg en bij Radio 2 Limburg spreekt ze nu harde taal. Ze zegt dat ze de situatie eerst wat heeft afgewacht en eerst niets wilde zeggen omdat het over buitenlandse politiek ging.

“Maar als het regent in Turkije, druppelt het in Limburg, dat hebben we gezien met de rellen in Beringen. Dan denk ik dat je als Limburgs politica niet anders kan - want ik ben ook een rolmodel - dan te zeggen dat we de problemen in Turkije hier niet in Limburg, op straat, mogen uitvechten.”

De staatsgreep zelf noemt ze “uiteraard antidemocratisch”. Maar de reactie van president Erdogan - duizenden rechters en ambtenaren ontslaan, en kranten sluiten”, noemt ze evenmin een toonbeeld van democratie.

Integratie geflopt

Het is vooral in haar reactie op de steun die Erdogan van Turken in België krijgt dat Demir fel is. “Ik kan alleen maar vaststellen dat de integratie geflopt is”, is haar harde conclusie. Daarbij wil ze het niet hebben over de eerste generatie Turken, die als gastarbeiders naar België werden gehaald, maar wel over de tweede en derde generatie die hier geboren is en automatisch zowel de Turkse als de Belgische nationaliteit heeft.

“Ik heb zelf ook nog de dubbele nationaliteit. Daar word je nu mee geboren, je kan niet eens kiezen”, klaagt Demir. Van die dubbele nationaliteit wil Demir dus af. “Ik denk dat je een keuze moet maken, zoals in Duitsland. Daar moet je op je 23e de keuze maken: word ik Duitser of blijf ik Turk, of een andere nationaliteit. Ik denk dat dit als voordeel heeft dat we de problemen - en dat is mijn grootste bezorgdheid - die er zijn in het buitenland hier niet importeren.”

Nog geen wetsvoorstel

“Je ziet nu dat de tweede en de derde generatie Belgische onderdanen zijn, maar door het moederland worden zij omwille van die dubbele nationaliteit nog altijd beschouwd als gastarbeider.” Omdat die Turkse-Belgen de facto geen grensarbeiders meer zijn, wil Demir ook de oude verdragen met Turkije en Marokko stopzetten, die er voor zorgen dat Turken en Marokkanen in België een uitkering kunnen krijgen op basis van rechten die ze buiten België hebben opgebouwd.

Een concreet wetsvoorstel om de dubbele nationaliteit aan te pakken heeft Demir niet klaar. Ze wil eerst het debat te starten in het parlement en om te kijken wat de verschillende standpunten zijn van de partijen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2724685

Eigen mening: Ik sta helemaal achter Zuhal Demir haar standpunt. Waarom moeten ze een dubbele nationaliteit houden? Als ze dan Turk of Marokkaan of Italiaan willen blijven dan is dat niet mogelijk. Zoals ze zelf zegt "we mogen de problemen van ginder niet hier importeren." En dat gebeurt nu maar al te vaak! Ook als in Congo weer straffe toeren gebeuren (zoals homo's in brand steken enz) dan moeten hier de winkels in Brussel eraan geloven! Zoiets kan echt niet. "Als Turkije verkouden is, niest België", zouden we nu kunnen zeggen en dat kan absoluut niet de bedoeling zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th July 2016, 11:12
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Toen eerder deze maand de staatsgreep in Turkije mislukte, en in België ophef ontstond onder de Turkse gemeenschap, dacht ik meteen, waarom? Als je als Turk naar België komt, en er de Belgische nationaliteit verwerft, dan moet je geen rellen veroorzaken over iets dat in het thuisland is gebeurt. Het probleem is, dat deze mensen in België wonen, maar zich geen Belg voelen. Ze voelen zich nog steeds Turk (To be in a place and not of a place). Dat is het grote probleem, ze integreren niet en blijven zwaar onder invloed van hun thuisland. Op die manier zullen ze nooit integreren en voor een maatschappelijke verandering zorgen hier in Belgie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.