actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2012, 10:21
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Kritiek op kersttoespraak van Koning Albert

De uitspraken van Koning Albert II in zijn kersttoespraak van maandag, zinderen nog na. De koning waarschuwde voor populisme, en verwees daarmee impliciet naar de N-VA. ‘De koning laat zich misbruiken door Di Rupo', klinkt het bij die partij. Ook politicologen als Dave Sinardet en Carl Devos hebben bedenkingen.

Koning Albert II hield zich tijdens zijn kerstboodschap van maandag niet in. De vorst had in 2006 al gewaarschuwd voor het ‘omfloerste separatisme' van het toenmalige CD&V/N-VA-kartel van Yves Leterme en had ook midden vorig jaar een niet mis te verstane boodschap klaar voor de politici die er maar niet in slaagden een regering op de rails te krijgen.

De ezelsstamp aan het adres van de Vlaams-nationalisten was deze keer minder omfloerst, ook al sprak de koning de naam N-VA geen enkele keer uit. Hij waarschuwde duidelijk voor populisme in tijden van crisis en de steen die dan wordt geworpen naar vreemdelingen of Franstaligen, lees: door Vlaams Belang en N-VA. Als klap op de vuurpijl maakte de koning een vergelijking met de jaren 30 en de kwalijke gevolgen die het populisme toen had in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog.

‘Vergelijking met jaren is er over'

De toespraak deed velen de wenkbrauwen fronsen, ook al omdat er – in tegenstelling tot vorig jaar – niet echt een aanleiding was om zwaar uit te halen. ‘De koning heeft het recht om de bevolking te waarschuwen als hij vindt dat populisme een bedreiging is, maar de vergelijking met de jaren 30 is er gewoon over. Als je de simplismen wil bestrijden, getuigt dit niet echt van veel nuance', stelt de Antwerpse politicoloog Dave Sinardet (UA).

Ook zijn collega Carl Devos (UGent) is die mening toegedaan. ‘Dit is geen enorm incident, maar de link met de zwartste bladzijde uit onze geschiedenis is wel heel gevaarlijk. De koning moet normaal als staatshoofd boven het partijpolitieke gewoel staan. Als hij die positie wil behouden, moet hij hiermee oppassen', klinkt het.

De toespraak van de vorst valt onder de politieke verantwoordelijkheid van de regering, al is het de gewoonte dat alleen de eerste minister hiervoor zijn fiat geeft. ‘Ik kan me inbeelden dat Vlaamse ministers zouden hebben gereageerd op zo'n speech van de koning. Maar met een Franstalige premier is dat anders', zegt Devos.

Uitzending door derden

Officieel wil N-VA niet reageren. Binnen de partij valt wel te horen dat ze zich helemaal niet aangesproken voelt door de vergelijking met de jaren 30. ‘Voor het overige was het vooral een uitzending door derden van de PS', luidt het bij iemand van de partijtop. N-VA is er vooral niet over te spreken dat de koning zich ‘andermaal laat misbruiken door Di Rupo'.

Het Vlaams Belang reageert verontwaardigd. ‘Dit illustreert alleen maar de ivoren toren waarin de hele Lakense familie is opgesloten. Zelfs extreem-links maakt geen verwijzingen meer naar de jaren 30', stelt kersvers voorzitter Gerolf Annemans.

Van geen kwaad bewust

Premier Elio Di Rupo zelf is zich van geen kwaad bewust. Hij benadrukt dat geen enkele partij bij naam werd genoemd en dat de koning enkel een gevoel van ongerustheid heeft geuit en heeft verwezen naar historische gebeurtenissen die niet meteen hebben bijgedragen tot oplossingen. ‘Dat hij aan de burgers vraagt waakzaam te zijn tegenover bestaande populistische discours waarin zondebokken voor de crisis worden gezocht, is een waarheid die geen specifieke partij viseert. Dit is een standpunt dat men kan begrijpen van het staatshoofd.'

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121226_00413972

mening:
Ik ben van mening dat de koning de persoon moet zijn die 'neutraal' zou moeten overkomen. Het blijft een mens waardoor hij altijd wel dichter bij één partij zal staan dan een andere, dat is normaal maar hij zou dit niet mogen uiten. Want als de rechtse partijen het den slim bespelen dan is het makkelijk om te spreken van vervalsing als de koning een formateur heeft moeten aanduiden en mee de coalitie in de juiste richting heeft moet sturen, als vorige keer. Als de koning dan al duidelijk heeft laten horen in speeches dat hij voor de linkse partijen is dan maakt hij het heel makkelijk voor de andere partijen om van vervalsing te spreken als ze meer stemmen halen en niet in de coalitie zitten. Zo zou hij zijn troon wel eens kunnen kwijt spelen. Ook de verwijzing naar wereld oorlog twee vind ik niet kunnen. Dit omdat wereldoorlog twee de meest zwartste jaren zijn van de Europese geschiedenis. Als hij dan een link gaat leggen tussen deze dagen en een partijprogramma dat vind ik helemaal niet kunnen.

Laatst aangepast door w*nnes.braeckmans : 26th December 2012 om 10:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2012, 17:33
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Enerzijds kan ik de kritiek op de kersttoespraak van de koning begrijpen. De koning heeft inderdaad een politieke voorkeur, dit zoals iedere mens, maar hij moet dit niet uiten. Op deze manier kan hij het denken van mensen beïnvloeden en dat is helemaal niet de bedoeling. Een koning hoort neutraal over de politiek te spreken!
Anderzijds kan ik er ook wel inkomen dat de vorst zijn bezorgdheid wil uiten. Al vind ik net als Wannes de vergelijking met WO II en de jaren 30 wel wat overdreven.
Misschien had de koning bij het opstellen van zijn toespraak toch wel beter moeten nadenken over de impact van zijn woorden...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2012, 21:05
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik ben het helemaal eens met de mening van Wannes en Charlotte. Als koning moet je neutraal zijn ten opzichte van het volk. Natuurlijk zal onze koning ook een bepaalde politieke voorkeur hebben maar hij zit nu eenmaal niet in de positie om deze publiekelijk te uiten. Oke, er zijn geen partijen genoemd maar toch wordt er duidelijk verwezen naar NVA. De vergelijking met WO II vind ik ook absoluut niet op z'n plaats!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th December 2012, 22:25
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
"Sommige politici zijn zo verstandig er dan van uit te gaan dat de historische toespeling niet op hen betrekking heeft. Andere politici beschouwen elke kritiek op een omfloerst populisme blijkbaar als een persoonlijke aanval, wat meer zegt over henzelf dan over ons staatshoofd."

Marc Hooghe
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th December 2012, 02:36
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Hoewel het hier wel om een bijzondere toespraak gaat, kan ik mij toch geen kerstboodschap herinneren waar later geen kritiek op is gekomen. Ik betwijfel dat ons geklaag deze keer iets gaat veranderen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th December 2012, 03:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Vind net zoals Carl Devos dat een koning zich boven partijpolitieke overwegingen moet kunnen plaatsen, en dat doet hij bij dezen zeker niet!

Ook vorig jaar - bij de nationale feestdag toen een vergelijking tussen zijn speech op de VRT en de RTBF duidelijk te kennen gaf waar zijn selectieve verontwaardiging naar uit ging - is het al dezelfde richting uitgegaan, blijkbaar is onze vorst enigszins hardleers en beseft hij of zijn entourage niet dat dergelijke 'zware' zinsspelingen wederom de tegenstellingen tussen het noorden en het zuiden van het land onnodig aanscherpen, al zal hij ongetwijfeld wel andere bedoelingen hebben gehad...

Beseffen de Saksen-Coburgs dan niet dat een kerstboodschap in de eerste plaats een mare van verzoening kan en moet zijn? En als er in deze tijden van economische crisis al één tegenstelling mag belicht worden, dan is het de wel de groeiende kloof tussen rijk en arm. Blijkbaar is onze vorst zich niet helemaal bewust van zijn eigen blinde vlek, aangezien duidelijk is aan welke kant van deze tegenstelling hijzelf en zijn familie zich bevinden...

Stel je voor: een vorst die zich in naam van de 'bezittende klasse' op Kerst zélf op de borst zou slaan, met de boodschap dat woeker, speculatie en belastingontduiking van/op grote kapitalen een belangrijk oogmerk van de huidige crisis uitmaken; terwijl hij nu alleen het bedje spreidt van de N-VA door deze partij indirect het label 'populistisch' aan te wrijven, terwijl 541 dagen voorafgaandelijke federale regeringsonderhandelingen in dit landje m.i. bezwaarlijk onder het tapijt kunnen worden geveegd onder de noemer 'populisme', en al zeker niet kunnen/mogen vergeleken worden met de fascistische ondertoon van de jaren dertig...

Maar deze laatste kerstwens zal dan wel weer iets zijn voor onder noemer: 'I have a dream' zeker?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 27th December 2012 om 03:40.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th December 2012, 20:09
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Ik zag juist op het nieuws (canvas) dat Bart De Wever de politieke macht van koning Albert wilt laten wegvallen na zijn kerstspeech. Ik vind dit niet meer dan logisch omdat we een democratie zijn en dan zouden de gekozen vertegenwoordigers zelf moeten kunnen beslissen wie ons volk zal vertegenwoordigen. Daar zijn ze toch al oud genoeg voor zeker?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th December 2012, 15:46
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik ben het er ook helemaal mee eens dat de koning helemaal geen politieke voorkeur mag hebben. Maar naar mijn mening overdrijft Bart de Wever toch serieus hoor. Als de NVA niet zo veel aandacht had gegeven aan de kerstspeech van de koning, dan had heel de speech waarschijnlijk amper aandacht gekregen. En trouwens de koning is koning van België, is het dan niet normaal dat hij België wil behouden. Je zou bijna kunnen zeggen dat 'Koning van België' al politiek getint is. Dus vandaar dat ik de uitspraak van de koning ergens wel begrijp. Er gaat nu gewoon veel te veel aandacht naar en het is jammer dat het nu zo moet uitdraaien...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 2nd January 2013, 13:22
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Het wordt tijd dat koning Albert II doorheeft dat er gevolgen zijn aan zijn eigen woorden. Een staatshoofd mag geen politieke mening hebben. Sinds hij zijn hele land vertegenwoordigd en niet een deel! Laat de politieke partijen een deel van de bevolking vertegenwoordigen. Hij moet daar boven staan.

De koning mag doorhebben dat , sinds hij toch graag verwijst naar oorlogsjaren, hij en z'n vader dankzij de grote Vlaamse steun en zijn Vlaamse achterban in die oorlogsjaren terug aan de macht is kunnen geraken. Albert zou van de fouten van zijn vader moeten leren. Leopold III had bijna zijn troon verloren maar dankzij de Vlaamse steun heeft hij ze nog. Daar mag Albert toch een beetje meer dankbaarheid voor tonen..
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.