actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2018, 18:29
Dries.L*enen Dries.L*enen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olen
Posts: 47
Trumps kandidate om CIA te leiden wil geen martelingen meer

Trumps kandidate om CIA te leiden wil geen martelingen meer

"De CIA zal onder mijn leiding nooit gevangenen martelen, ook niet als dat wettelijk toegelaten is." Dat heeft Gina Haspel gezegd, de kandidate van Donald Trump om de Amerikaanse inlichtingendienst te leiden. President Trump heeft nochtans herhaaldelijk gezegd dat hij voorstander is van martelen, omdat die techniek volgens hem werkt.

Het was een opvallend statement dat Gina Haspel maakte tijdens een hoorzitting voor de Amerikaanse senaat. Als zij effectief wordt aangesteld om de CIA te gaan leiden, is het uit met het martelen van gevangenen, verzekerde ze. Merkwaardig, want Gina Haspel is wel degelijk de kandidate van president Donald Trump. En diezelfde Trump heeft herhaaldelijk gezegd dat hij er wel in gelooft, in de martelingen, "omdat het werkt".

Gina Haspel kon niet duidelijker zijn in haar 'no way'. Ze zei dat je de context van het martelverhaal moet zien, namelijk de periode na 9/11. Toen was het martelen van buitenlandse gevangenen die van terrorisme werden verdacht niet ongewoon. Bijvoorbeeld via de beruchte waterboardingtechniek (waarbij een doek op de mond van de gevangene wordt gelegd waarop constant water wordt gegoten). "Ik heb het allemaal meegemaakt, en ik wil het gewoon niet meer zien gebeuren", verzekerde Haspel. "Zelfs als het wettelijk kan en als de president het vraagt, zal ik het niet toestaan." Het is nu afwachten of president Trump zijn eigen kandidate zal blijven steunen.

Eigen mening bij dit artikel:
Gina Haspel is Trumps kandidate om de CIA te leiden en zij wil geen gevangen martelen om zo informatie bij hen los te krijgen. Volgens mij riskeert ze met deze uitspraak haar kans als nieuwe leidster van de CIA. Trump is namelijk voorstander van martelingen omdat het werkt. Ik snap beide standpunten. Aan de ene kant vind ik martelingen een gruwelijke manier om informatie lost te krijgen bij gevangen, het is in mijn ogen zelfs onmenselijk. Iemand opsluiten en jaren van de buitenwereld afsluiten is al een soort marteling op zich, maar mensen pijnigen en soms zelfs bijna doden om informatie los te krijgen is extreem. Maar aan de andere kant is terrorisme een serieuze zaak, waarbij elk klein deeltje informatie een grote rol kan spelen. En daarom snap ik Trump zijn gedachtegang wel. Bij terrorisme gaat het over vele mensenlevens die kunnen gered worden. Ook de strijd tegen terrorisme is al tientallen jaar intens aan de gang in de VS en daarom denk ik dat zij nog een stapje verder durven gaan om informatie los te krijgen van gevangen dan andere landen. Beide kanten hebben een punt, het is moeilijk dilemma om over te beslissen, hopelijk maakt Trump de juiste beslissing.

Bron: VRT.be
Datum: 9/05/2018
Link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...rtelingen-meer/
Geraadpleegd op: 9/05/2018
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.