actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2010, 09:51
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
70.000 naturalisaties sinds snel-Belgwet

70.000 naturalisaties sinds snel-Belgwet

Sinds de zogenoemde snel-Belgwet in 2000 van kracht werd, zijn bijna 70.000 nieuwkomers in ons land genaturaliseerd. Dat is iets meer dan de helft van de aanvragen. De N-VA wil de criteria verstrengen.

Tussen 1 januari 2000 en 31 december 2009 hebben 132.509 buitenlanders een aanvraag ingediend om tot Belg genaturaliseerd te worden. 69.102 van hen kregen uiteindelijk de Belgische nationaliteit. De N-VA vroeg de cijfers over de naturalisaties op bij de administratie. De grootste groep van aanvragers komt uit Marokko, gevolgd door Congo, Turkije, Servië en Rusland. Congolezen maken het meeste kans om genaturaliseerd te worden.

VRT De cijfers bewijzen volgens de N-VA dat de naturalisatieprocedure sinds de snel-Belgwet een algemene standaardprocedure is geworden, terwijl ze "van oudsher binnen de nationaliteitswetgeving een uitzondering is, een gunstmaatregel in hoogst uitzonderlijke omstandigheden".

De N-VA vindt dat er dringend iets moet veranderen. "Wij zeggen: laten we teruggaan naar wat oorspronkelijk de bedoeling was, zijnde de naturalisatieprocedure als een uitzonderingsmaatregel, een gunstmaatregel van het parlement aan individuen", zegt N-VA-Kamerlid Theo Francken.

Extra informatie: Belg kun je vandaag de dag worden als één van je ouders belg werd, door geboorte, na zeven jaar te verblijven in België of na drie jaar via een gunstprocedure. De Belgische nationaliteit biedt voordelen, waaronder: stemrecht, betere sociale rechten, gezinshereniging gaat gemakkelijkers en het recht om te werken voor de overheid.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._naturalisaties

Eigen mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat het moeilijker wordt gemaakt om Belg te worden. Van mij mag die wet ecth volledig omgeslagen worden. Ze kunnen onder andere meer integratievoorwaarden stellen. Men zou bijvoorbeeld kunnen controleren of deze mensen effectief ingeburgerd zijn (taal, manier van omgaan, manier van kleden...) of kinderen (die ouder zijn dan 18) van geneutraliseerde ouders niet standaard ook Belg laten worden,maar hen dezelfde procedure te laten doorlopen als hun ouders.
Versta me niet verkeerd, ik bedoel dit niet racistisch, het merendeel van de buitelanders zijn mensen zoals ik en jij, maar er moet een manier komen om de buitenlandse probleemjongeren uit de maatschappij te filteren en hen op die manier dwingen hun gedrag aan te passen, of om anders gewoon uit België weg te blijven.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 6th November 2010 om 10:49.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.