actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2013, 13:34
Pieter B*ees Pieter B*ees is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Meer
Posts: 21
Crèches protesteren tegen duurdere opvang

Veel kinderdagverblijven vrezen de komende jaren over de kop te gaan door de invoering van een aantal nieuwe maatregelen. De crèches worden ook duurder.
Door het nieuwe decreet Kinderopvang voor Baby’s en Kleuters wil Vlaams minister Jo Vandeurzen “het versplinterde landschap transparanter maken”. “Maar die hervorming baart vooral de zelfstandige kinderopvang die niet in het inkomensgerelateerde systeem werkt grote zorgen”, zegt Dany Depreitere, voorzitster van UnieKO, de beroepsvereniging van zelfstandige kinderdagverblijven.

“Die crèches, die vandaag ongeveer 20 000 plaatsen aanbieden, hebben het al langer moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Door de nieuwe regels zal hun werklast nog veel groter worden dan hij nu al is, en zullen hun kosten stijgen. De crèches met vrije prijzen moeten al hun kosten doorrekenen aan de ouders en worden dus duurder. Bovendien wordt de aanpassing van het fiscaal kostenforfait per dag vanaf 1 januari voor vele ouders ook nog eens een zware dobber.”

Beroepsvereniging UnieKO is enkele weken geleden een petitie tegen de maatregelen gestart. Daarop hebben ondertussen bijna 700 kinderdagverblijven ingetekend.

Bron: Gazet Van Antwerpen

Mijn mening: Ik vind dat de prijzen voor kinderopvang wel mogen mogen zijn, het is tenslotte de verantwoordelijkheid van hun kind. Daar wil je toch wel het beste voor, dan mag je daar ook wel genoeg voor betalen. Maar de regering moet de eisen voor de crèches niet te hoog leggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2013, 22:58
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Crèches protesteren tegen duurdere opvang

De kans bestaat dat ouders voortaan bijna dubbel zoveel moeten betalen voor een dagje kinderopvang, en dat zal vermoedelijk heel wat gevolgen met zich meebrengen. Ik heb een aantal cijfers bekeken en momenteel betaalt men gemiddeld 22 euro voor een dag opvang. Dat zou kunnen oplopen tot 41,48 euro per dag. Dat is gerekend aan 1 begeleider op 8 kinderen. Als dat 1 begeleider op 4 wordt, zou de prijs nog veel meer stijgen. Wanneer ik deze cijfers bekeek, schrok ik er toch wel van hoe duur opvang kan zijn. Uit onderzoek is gebleken dat ouders – en dan voornamelijk moeders – massaal minder zullen werken als de kosten te hoog oplopen. Daarnaast vind ik dat de kwaliteit van opvang niet uit het oog verloren mag worden. Door de hogere kosten zullen kinderopvangcentra vermoedelijk gaan concurreren op prijs en is het mogelijk dat er bezuinigd zal worden op het personeel, met alle gevolgen van dien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2013, 20:23
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
In een gezin moeten vaak beide ouders de dag van vandaag gaan werken om rond te komen. Ze willen namelijk hun kinderen een goed leven geven. Natuurlijk is het ook belangrijk dat er goed voor ze gezorgd wordt. Maar een dagje kinderopvang is nu al redelijk duur en als dat nog duurder gaat worden, zal het steeds moeilijker worden om rond te komen, want alle prijzen stijgen behalve de lonen. Dat de moeder thuis moet blijven om voor de kinderen te zorgen, is ook niet echt een optie, want dan moet men het weer stellen met minder geld in deze dure tijden. Natuurlijk je kinderen zelf opvoeden daar gaat niets boven, ik spreek uit ondervinding. Maar je moet het dan wel met minder stellen. Ik moet nu wel zeggen dat mijn kinderen niets tekort komen, maar het is natuurlijk altijd beter als je een groter inkomen hebt. Hopelijk voor de jonge gezinnen stijgen de prijzen niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.