actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 14:37
Olivier.Wuyts Olivier.Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 26
Henin en Van Branteghem leren schoolkinderen veilig internetten

De ex-sporters Justine Henin en Cédric Van Branteghem hebben donderdag samen met topmannen Didier Bellens van Belgacom en Philippe Rogge van Microsoft les gegeven over veilig internet in twee scholen in Sint-Pieters-Woluwe.
Het ging onder meer over het opstellen van goede paswoorden, de gevaren van spam en het respecteren van anderen op sociale netwerken.

De vraag van scholen naar lessen over veilig internetgebruik is zeer groot want vanaf negen jaar beginnen leerlingen volop de online wereld te verkennen zonder altijd bewust te zijn van de mogelijke risico's.

Tijdens het lesuurtje van Van Branteghem en Philippe Rogge in de Mater Dei lagere school werd ook gesensibiliseerd over het verantwoord gebruik van de gsm. "Het lesgeven was een unieke ervaring en ik heb er zelf iets van opgestoken. Internet maakt deel uit van het dagelijks leven", aldus Justine Henin, die met Didier Bellens lesgaf aan 9 tot 12-jarigen van Ecole du Centre.

Leerlingen van 115 Belgische scholen krijgen vandaag les over online veiligheid door 160 vrijwilligers van Microsoft en Belgacom. De "Safer Internet Trainings" zijn ontwikkeld door Child Focus, het Belgisch instituut voor internetveiligheid, en zullen ook in 2012 verder gezet worden in samenwerking met beide bedrijven.

Bron:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland...nternetten.aspx

Mening:

Geweldig initiatief! Ik denk dat het meer invloed gaat hebben als bekende personen uitleg gaan geven over veilig internet gebruik dan iemand totaal onbekend. Ik vind het bewonderingswaardig dat deze personen de leerlingen de gevaren van het internet wil duidelijk maken. Leerlingen worden de dag van vandaag vaak geconfronteerd met deze gevaren. Ik ben echt blij dat dergelijke acties georganiseerd worden. Het gaat toch over de veiligheid van onze kinderen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 17:34
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind het ook een geweldig initiatief. Wat ik hier zo goed aan vind is dat ook Child focus erbij betrokken is. Ik denk dat de verhalen die men zo aan de kinderen kan vertellen, erg veel indruk zullen maken. Op die manier gaan de leerlingen volgens mij pas echt beseffen wat de gevaren van het internet zijn en wat er allemaal mis kan gaan.
Ik vind het ook positief dat er tegenwoordig wel meer van dit soort initiatieven plaatsvinden. Scholen beseffen nu echt dat zij een grote rol kunnen spelen bij het "internetvaardig" maken van de leerlingen en dat zij die rol ook moeten opnemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2011, 18:07
Joren.Paulussen Joren.Paulussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lille
Posts: 30
Zoals de personen hieronder vind ik dit ook een mooi initiatief. Het is duidelijk dat de evolutie in de ICT veel sneller gaan dan dat de scholen kunnen bijhouden. Op enkele jaren zijn we van 'over de wal naar de meisjesschool kijken' gegaan naar 'alles is beschikbaar op het internet. Het is belangrijk om kinderen te wapenen tegen alle dingen en iedereen die op het internet aanwezig zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.