actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th May 2016, 13:29
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Totaalverbod op onverdoofd slachten is niet voor morgen

Op aandringen van CD&V wordt over de voorstellen van Hermes Sanctorum (Groen) en Chris Janssens (Vlaams Belang) een advies gevraagd aan de Raad van State. 'Zo hebben we meer tijd om te overleggen met alle betrokken gemeenschappen', zegt Kamerlid Sonja Claes (CD&V). 'Wij vinden de mening van minderheidsgroepen belangrijk.'

Twee weken geleden vroegen de meerderheidspartijen wat tijd om op zoek te gaan naar een compromis over een verbod op onverdoofd slachten. Oppositieleden Hermes Sanctorum (Groen) en Chris Janssens (Vlaams Belang) toonden zich daartoe bereid, in de hoop zo te komen tot een kamerbrede steun voor het verbod.

Maar ondanks druk overleg zit de meerderheid nog niet helemaal op één lijn. Op aandringen van CD&V wordt daarom over de voorstellen een advies gevraagd aan de Raad van State. Dat duurt normaal gezien 30 werkdagen, waardoor het dossier enkele weken van de agenda verdwijnt.

'Op deze manier hebben we meer tijd om intern en extern te overleggen met alle betrokken gemeenschappen', zegt CD&V-Kamerlid Sonja Claes. 'Een totaalverbod op ritueel onverdoofd slachten zou een ingrijpende beslissing betekenen voor de Joodse en moslimgemeenschap. Het past binnen het wij-verhaal van CD&V om dan ook uitgebreid met die minderheidsgroepen in gesprek te gaan. We voelen dat er evolutie is.'

Draagvlak

Sanctorum en Janssens betreuren het uitstel. Janssens spreekt van ‘een politiek manoeuvre om CD&V te masseren’. 'Als hierachter een verrottingsstrategie zou bestaan, dan is niemand daarbij gebaat', vindt Sanctorum.

Maar ook de coalitiepartners tonen hun lange tanden. ‘We waren zelf geen vragende partij voor het advies, maar steunen het wel’, zegt Open VLD-Kamerlid Gwenny De Vroe. ‘We onthalen dit uitstel niet op applaus’, zegt N-VA-parlementslid Jelle Engelbosch. ‘Dat sommigen (lees: CD&V, red.) wat meer tijd nodig hebben, stelt ons teleur, maar we gaan er toch in mee om tot een zo breed mogelijk draagvlak te komen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160525_02306654

Eigen mening: Onverdoofd slachten is een complex onderwerp. Dagelijks worden honderden dieren in Belgische slachthuizen onverdoofd geslacht. Het onverdoofd slachten veroorzaakt bij de dieren ernstig en langdurig lijden, dat in bepaalde gevallen tot 12 minuten kan duren. Dat is in strijd met de wettelijke verplichting om "elke vorm van vermijdbare pijn of lijden" te voorkomen op het moment van het doden. Maar voor Joden en Moslims is dit een deel van hun cultuur. Hebben wij het recht te zeggen dat onverdoofd slachten niet kan? Hebben wij het recht het te verbieden? Er zullen verdeelde meningen komen op deze vragen. Zelf vind ik het ook moeilijk om hier een mening over te vellen. Ik ben tegen onverdoofd slachten, dat zeker. Maar ik begrijp ook dat dit deel uitmaakt van een cultuur, van jarenlange traditie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th May 2016, 00:12
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Totaalverbod op onverdoofd slachten is niet voor morgen

Net zoals Ilona vermeldt is slachten een complex onderwerp. Mijn vraag vooral hierbij is of alle Belgische slachthuizen onverdoofd slachten. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de slachthuizen om niet deel te nemen aan onverdoofd slachten, het zou in de toekomst uitgesloten moeten worden. Ik hoop dan ook dat er strengere controles op worden gehouden en er dus toch wel een totaalverbod komt.
Verder hebben we natuurijk nog het ritueel onverdoofd slachten, zoals bij de Moslims en de Joden. Wanneer het totaalverbod op onverdoofd slachten van kracht wordt in ons land, kunnen Moslims en Joden bepaalde rituelen niet meer legaal uitvoeren, ondanks hun jarenlange tradities. Ik vind persoonlijk dat de regering hun dit niet zomaar kan verbieden.
Zoals al gezegd, het is en blijft een complex onderwerp.
Maar waar het vooral in dit artikel over gaat is de politieke kwestie. CD&V vraagt meer tijd om zo te overleggen met alle betrokken. Maar hier komt kritiek op van andere partijen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.