actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2016, 22:40
Tom.V*anpuymbroeck Tom.V*anpuymbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 23
Obama waarschuwt voor realpolitik tegenover Rusland

De Amerikaanse president Barack Obama roept zijn opvolger Donald Trump op om indien nodig zich te verzetten tegen Rusland. Dat zei hij op een persconferentie met de Duitse bondskanselier Angela Merkel.

Obama is in Duitsland voor zijn laatste Europese tour als president. Beide leiders spraken in eerste instantie hun respect en vriendschap voor elkaar uit.

‘Bedankt voor een goede vriendschappelijke en intensieve samenwerking’, zei Merkel. Obama benadrukte dat Merkel een grote leider is en dat hij op haar zou stemmen moest hij een Duitser zijn.

Angela Merkel zei dat ze ook met de volgende president goed wil samenwerken, maar die samenwerking zal alleszins anders zijn. Obama en Merkel konden het buitengewoon goed met elkaar vinden.

Obama stipte op de persconferentie ook de relaties met Rusland aan. Hij hoopt dat zijn opvolger een constructieve relatie met Rusland aanknoopt. Maar hij hoopt ook dat Trump zal reageren als ‘Rusland afwijkt van onze normen en waarden’.

‘Ik verwacht niet dat hij onze aanpak zal volgen, maar ik hoop dat hij niet gewoon aan realpolitik zal doen’, aldus Obama. Net zoals in Griekenland zei Obama dat democratie niet vanzelfsprekend is. ‘Het is hard werken.’

TTIP

Beide leiders pleitten ook opnieuw voor een voortzetting van de onderhandelingen over het Europees-Amerikaans handelsverdrag TTIP, die momenteel in het slop zitten. Volgens Donald Trump zal het verdrag schade berokkenen.

Eerder woensdag verschenen delen van een gastbijdrage van Obama en Merkel online, die vrijdag zal verschijnen in het Duitse tijdschrift WirtschaftsWoche. Daarin verdedigen ze de transatlantische samenwerking en de vrijhandel, en roepen ze de Duitsers en de Amerikanen op om de globalisering vorm te geven conform hun waarden.

Oktoberfest

Obama beloofde dat hij naar Duitsland zal terugkeren. ‘Het zal niet mijn laatste bezoek zijn. Op een of anderen manier heb ik het Oktoberfest gemist. Dat lijkt me beter om als ex-president te doen.’

datum: 17/11

bronnen: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161117_02577061

eigen mening: Ik vind het spijtig dat Obama zijn tijd als president bijna verstreken is. We zullen moeten afwachten hoe dat trump zijn relatie met Rusland gaat zijn. Ik ben niet zo voor het TTIP. Ik denk dat dit verdrag de multinationals veel te veel macht gaat geven omdat op deze manier de politiek veel minder invloed over wat de multinationals doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.