actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2016, 09:41
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
‘Stort buitensporige vergoedingen terug’

PS-voorzitter Elio Di Rupo zit verveeld met de 24 lokale mandatarissen die duizenden euro’s opstreken door nepzitjes in adviesraden.

De voorbije dagen was er heel wat ophef in Wallonië over enkele lokale mandatarissen die duizenden euro’s verdienen door te zetelen in zogezegde adviesraden. Aanwezig zijn tijdens de vergaderingen was geen vereiste om minstens 150 euro per vergadering op te strijken.

Zo bestaat onder meer een ‘sectorcomité’ dat ogenschijnlijk advies geeft aan de raad van bestuur van Publifin. De geregistreerde samenkomsten in de afgelopen jaren zijn talrijk, een daadwerkelijke aanwezigheid van mandatarissen was er zelden.

Het incident heeft Ecolo zodanig opgenaaid dat de partij brieste dat ze een ‘terugkeer naar de redelijkheid’ eist en het zaakje van a tot z doorgelicht wil zien.

Teruggeven of afwachten?

Elio Di Rupo (PS) zit flink verveeld met de zaak, waarbij ook PS-mandatarissen betrokken zijn. Hij roept op om een groot deel van het geld nu al terug te storten, nog voor het onderzoek naar de nepzitjes is afgerond. ‘Stort buitensporige vergoedingen terug, heb ik tegen hen gezegd’, aldus Di Rupo in Le Soir. ‘We moeten het onderzoek niet afwachten om dit misverstand recht te zetten.’

MR ziet geen graten in de vergoedingen zolang ze legaal zijn. De partijtop meldt dat ze wacht tot het onderzoek is afgerond en stelt dat terugbetalingen of het opschorten van de adviesraden mogelijk niet nodig is wanneer alle procedures correct worden gevolgd en er effectief ook een en ander gepresteerd wordt in de adviesraden.

Bron: DS, 23/12/2016 (svg)

Eigen mening: Dat de MR zegt dat ze geen graten zien in de vergoedingen zolang ze legaal zijn, begrijp ik. Maar ik vind niet dat we enkel moeten kijken naar het feit dat het legaal is of niet. We moeten ons afvragen, dat de mensen die vergoedingen kregen voor nepzitjes in adviesraden, ethisch gehandeld hebben. Er zijn ook andere handelingen die volkomen legaal zijn, maar waarbij de persoon die handelt zich ook moet afvragen of ze wel ethisch handelen zoals bijvoorbeeld achter het stuur kruipen, ook al heb je maar één glaasje op. Persoonlijk vind ik het niet ethisch wat deze mandatarissen doen, en aangezien het toch legaal is, moet er, volgens mij, ook iets gedaan worden aan het feit dat het legaal is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.