actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2016, 06:28
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Overheid haalt ethische hackers uit illegaliteit

Het federaal Centrum voor Cybersecurity gaat bedrijven een rechtszeker kader bezorgen om 'inbraken' door ethische hackers toe te laten op hun computernetwerk. Dat schrijft De Tijd vandaag.

'Ethische hackers' dringen binnen in computernetwerken van bedrijven, overheidsdiensten en organisaties om hen te wijzen op kwetsbaarheden. Voortaan zijn ze niet strafbaar wanneer ze mét toelating van een bedrijf of een organisatie een netwerk hacken.

Standaardverklaring

Concreet zullen alle bedrijven en instellingen in ons land een standaardverklaring van de overheid krijgen die ze bekend kunnen maken op hun website. Met die verklaring geven ze dan groen licht aan buitenstaanders om hen te hacken en te waarschuwen voor gaten in hun computerbeveiliging.

Bedrijven zullen die standaardverklaring, die het Centrum voor Cybersecurity hen zal bezorgen, nog kunnen aanpassen. En alleen ethische hackers die zich correct houden aan de krijtlijnen die in deze verklaring staan, mogen ervan uitgaan dat ze niet strafbaar zijn.

Geen wijziging strafwet
De strafwet wordt niet gewijzigd: elke poging tot (ethisch) hacking zonder toelating blijft strafbaar. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) gaat de handleiding die het Centrum voor Cybersecurity voor bedrijven opmaakt, verspreiden zodra ze is voorgelegd aan de regeringspartners.

Bron: De Morgen - 8/12/2016, http://www.demorgen.be/binnenland/o...iteit-b63bf040/

Motivering: Ik vind dit een goede zaak: zowel voor de bedrijven als voor de hackers. Bedrijven kunnen zo hun computernetwerk laten controleren op kwetsbaarheden en de hackers zelf kunnen hun 'hackingskills' toepassen zonder gestraft te worden. Tenzij ze natuurlijk iets hacken waarvoor ze geen toestemming hebben gekregen. Ik moet wel toegeven dat mijn beeld over hackers niet positief is. Mijn Facebook is ooit gehackt geweest waardoor ik er enkele weken niet op kon. Ik heb toen een nieuw account gemaakt maar wanneer ik me per ongeluk eens aanmeldde met mijn oud account bleek mijn wachtwoord ineens terug te kloppen. Ik ging er dus vanuit dat de hacker mijn account heeft gehackt en het wachtwoord veranderd had en na enkele dagen/weken het wachtwoord terug veranderd had zodat ik er terug op kon. Ik kon maar niet begrijpen waarom deze persoon plezier had in het hacken van een ander account. Natuurlijk is dit een voorbeeld voor hacken ZONDER toestemming en kon hij hiervoor bestraft worden.

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 8th December 2016 om 06:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.