actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2009, 16:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Euthanasie geen taboe meer bij ouderen

'Ik beslis zelf wanneer het genoeg is geweest'


Een dag voor Amelie Van Esbeen werd geëuthanaseerd, daagden in Borgerhout 55-plussers massaal op voor een voordracht rond euthanasie. Ouderen schuwen het thema allerminst, maar ze zitten ook met vragen en angsten, zo bleek.



De voordracht over euthanasie voor 55-plussers die de Borgerhoutse districts- en ouderenraad dinsdag organiseerde, kon op veel belangstelling rekenen. 'We hebben zelfs een grotere zaal moeten reserveren om meer mensen de kans te bieden deze voordracht bij te wonen', vertelt Patrick Marivoet, districtsvoorzitter van Borgerhout. 'Dat heeft echter weinig te maken met de euthanasie van mevrouw Van Esbeen, want de inschrijvingsdatum was toen al overschreden. Het maakt het thema wel opnieuw actueel, maar dit onderwerp leeft sowieso enorm onder ouderen.' Hoewel de vragenronde pas gepland was na de koffie, gingen meteen bij de eerste slide de vingers al de hoogte in. Een vrouw wilde weten hoe het zat met de verzekeringen in geval van euthanasie (antwoord: volgens de wet is euthanasie een natuurlijke dood en staat dat zo ook vermeld in de overlijdensakte die moet worden overhandigd aan de overheden). Iemand anders vroeg zich af of hij verplicht is eerst een behandeling te ondergaan voor hij euthanasie kan aanvragen (antwoord: neen, tenminste als de behandeling niet tot genezing leidt). 'Het was zeker leerrijk', zegt de 67-jarige Maria. 'Dat ik er nog gezond en levendig uitzie? Nu wel ja, na een slepende ziekte van enkele jaren. Dat heeft me tot de conclusie te komen dat ik zelf wel beslis wanneer het genoeg is geweest.' Euthanasie zit allerminst in de taboesfeer bij ouderen. '20 jaar geleden kon je daar niet openlijk over praten', vertelt de 84-jarige Jacques. 'Zelfs onder vrienden werd het onderwerp gemeden. Maar de tijden zijn gelukkig veranderd. Al dragen velen van mijn generatie hun katholieke opvoeding mee. Een kennis lijdt bijvoorbeeld aan een terminale kanker. Euthanasie is onbespreekbaar. Bij het zien van zoveel lijden, voel je angst om wat er allemaal nog kan komen. Daarom wil ik mij nu goed informeren.'

LEIF-arts (LEIF-artsen leveren steun en advies bij een vraag naar euthanasie, red.) Marc Van Hoey beaamt dat euthanasie een bespreekbaar thema is geworden. 'Ouderen praten onderling openlijker over euthanasie dan jonge mannen over bijvoorbeeld prostaatproblemen', zegt Van Hoey. 'In bejaardentehuizen zie ik bovendien vaak dat oudjes makkelijker te kennen geven dat euthanasie de beste oplossing is dan hun kinderen. Bejaarden bekijken dat veel pragmatischer.' Om die reden verbaasde Rita Goeminne, moreel consulente bij het Antwerpse OCMW, zich evenmin over de talrijke opkomst voor haar voordracht. 'Ik heb zelfs de indruk dat door erover te praten, de vraag naar euthanasie afneemt', vertelt Goeminne. 'Het feit dat het nu wel bespreekbaar is, helpt al. Het ontlaadt.'


DS, 02-04-2009 (Jochen Vandenbergh)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.