actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 13:37
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Annick De Ridder ruilt Open VLD in voor N-VA

Annick De Ridder ruilt Open VLD in voor N-VA

Vlaams parlementslid Annick De Ridder stapt over van Open VLD naar N-VA. ‘Ik kon me niet meer vinden in de koers van Open VLD’, vertelde ze aan onze redactie.
‘Ik heb moeten vaststellen dat het beleid van Di Rupo jobs vernietigde, en dat Open VLD daar als regeringspartij in meeging’, vertelt De Ridder. ‘Ik voelde me vervreemden van de partij met de belastingen op bedrijfswagens en de liquidatiebonus. Open VLD noemt dat zelf ‘pestbelastingen’, maar ze laten die toch passeren.’

Emotioneel moeilijk
Annick De Ridder werd bekend als voorzitter van Jong VLD en gold lang als een van de grote beloftes van de liberalen. ‘Deze overgang is emotioneel moeilijk voor mij. Ik heb vijftien jaar gemiliteerd voor Open VLD.’

Sinds 2004 zetelt de 34-jarige De ridder voor Open VLD in het Vlaams Parlement. Tussen 2007 en 2011 was ze ook Antwerps gemeenteraadslid en fractieleider van de Vlaamse liberalen in de Antwerpse gemeenteraad. In 2009 nam ze als running mate van Marino Keulen deel aan de voorzittersverkiezingen van Open Vld.

In 2011 schakelde De Ridder een versnelling terug in haar politieke carrière. Ze ging voor Katoen Natie van Fernand Huts consultancy-opdrachten uitvoeren en stopte als gemeenteraadslid in Antwerpen en als bestuurder van het Antwerpse Havenbedrijf.

Ze bleef wel in het Vlaams Parlement zetelen, maar bleef op enkele uitzonderingen zoals het Oosterweel-dossier na meer op de achtergrond. 'Twee jaar geleden besloot ik na een zware periode in de politiek mijn carrière te heroriënteren en actiever te worden in de private sector. Ik stopte met de lokale politiek, bleef in het Vlaams parlement om nog een aantal dossiers op te volgen, maar mentaal nam ik afscheid', zo zegt De Ridder daar zelf over.

Congresteksten N-VA zorgden voor ommekeer

Na meer dan 15 jaar verlaat de Antwerpse politica nu dus de Vlaamse liberalen.

Naar eigen zeggen herkent De Ridder zichzelf niet meer in de manier waarop Open VLD het liberalisme invult. Volgens de politica hebben de recente congresteksten van de N-VA voor een ommekeer gezorgd.

'Het project dat daarin wordt voorgesteld, spreekt mij aan. Een beleid gericht op een slankere overheid, belastingverlagingen en schuldafbouw. En een beleid dat de middelen focust op wie ze echt nodig heeft. Voor die idealen ben ik als jonge studente in de politiek gestapt', aldus de 34-jarige politica.

De Antwerpse politica steunt ook de confederale visie van N-VA: 'Om de noodzakelijke economische maatregelen te kunnen nemen en doorvoeren zijn evenzeer grondige structuurhervormingen nodig, zoals in de confederale plannen van N-VA staat.'

De Wever: ‘Hardwerkende kracht met dossierkennis’

De N-VA-voorzitter Bart De Wever is alvast blij met de overstap, vertelde hij aan de vrt. Hij noemt De Ridder ‘een jonge hardwerkende kracht met dossierkennis en ervaring uit het bedrijfsleven. Wij zijn dan ook blij dat Annick ons komt versterken’, aldus De Wever.

Met Annick De Ridder stapt opnieuw een topper uit de Antwerpse Open VLD over naar de N-VA. Eerder stapten de toenmalige schepenen Ludo Van Campenhout en Luc Bungeneers over naar de partij van Bart De Wever.

Open VLD reageert kort op de overstap van De Ridder. 'Het partijbureau van Open Vld heeft maandagochtend kennis genomen van het ontslag van Annick De Ridder uit de Vlaamse liberale fractie', zegt de partij in een korte persmededeling. 'Vrijheid is voor liberalen een kernwaarde. Dat betekent dat iedereen het recht heeft zijn eigen keuzes te maken.'

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131125_00855425, 25/11/2013

Mening: Dit legt het probleem bloot van de huidige Vlaamse situatie. Er zijn meer echte linkse partijen (PvdA & Groen!) en maar één echte rechtse partij, namelijk N-VA. Deze laatste is wel meer dan enkel rechts. Het is het probleem van de centrumpartijen dat hier word aangekaart. Open VLD, Sp.a en CD&V willen absoluut in de regering blijven omdat dit volgens de traditie zo hoort en willen hier zelfs even hun standpunten voor wijzigen. Het voorbeeld van de 'pestbelastingen' is hier een mooi voorbeeld van voor Open VLD. Als men op de links-rechts schaal kijkt is het dan logisch dat elke rechtse stemmer stemt voor N-VA aangezien zij hier tegenwoordig een monopoly op hebben. De linkse stemmers echter hebben meer keuze dan ooit. Groen! heeft mooie som stemmer afgesnoept van Sp.a en PvdA was met de laatste verkiezingen de grootste stijger, maar vooral is belangrijk dat zij wel op meerdere plaatsen de kiesdrempel beginnen te halen. Hierdoor vind ik wel dat Annick De Ridder een mooie overstap maakt als dit haar echte ideologie is en dit moet worden gerespecteerd. Hopelijk beseft ze wel dat N-VA meer is dan enkel rechts.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2013, 19:41
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
de S.pa wordt ook gezien als een progressieve (dus centrum linkse) partij. Dus dat maakt 3 partijen op de linkerkant van de politieke lijn : PDVA+ (extreem links), Groen (links) en S.pa. Aan de rechterkant van de politieke lijn bevinden zich : Open Vld (centrum-rechts) , CD&V (centrum-rechts), N-va (rechts), LDD, (Rechts) en Vlaams Belang (Extreem-rechts.)

De rechterkant van de politieke lijn heeft meer partijen dan de linker helft. Deze reden heeft Filip De Winter een tijd gebruikt om het verlies van zijn partij te verklaren : Versnippering op rechts !
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2013, 10:08
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Ik begrijp dat Annick De Ridder een overstap doet naar de N-va.
De standpunten van de Open VLD en N-va komen op sociaal economisch vlak goed overeen.
Ook distantieerde ze zichzelf van Open VLD.
Hierdoor lijkt de overstap naar N-va niet meer als logisch !
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2013, 11:01
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik heb nooit een hoge pet op gehad met politieke oversta.. of ja, overlopers. Ik kan er niet goed bij hoe een, in dit geval, mevrouw die vijf jaar lang oppositie gevoerd heeft, nu nog een half jaar (en waarschijnlijk daarna ook) de Vlaamse regering Peeters II zal moeten verdedigen. Zij heeft de regering bestookt, "Peeters II is nefast voor de ondernemers", ... Dat vind ik zeer vreemd. Zo'n overstap doe je, volgens mijn mening, puur uit carrièreoverwegingen, niet uit ideologische overwegingen. Ik geloof niet in overstappen, ik zie het mezelf ook nooit doen.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th December 2013, 23:09
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Wanneer dat men wisselt van de ene traditionele partij naar de andere, dan heeft dit geen algemeen effect.
Het is wanneer iemand, die de visie en de mening van de partij over de jaren heen negatief ziet veranderen , overstapt naar een partij van toenemende politieke punten en opinies, die haar aanspreken, dan is dit, in mijn mening, geen overloper. Ze heeft een ander politiek licht gezien, natuurlijk na het uitvullen van de sociaal economische standpunten van N-va.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.